فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۶۱۰

عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز:

وزیر ارتباطات باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد

وزیر ارتباطات باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد

فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال کشور نقش وزیر ارتباطات را یک تسهیل‌گر در بدنه حاکمیت می‌دانند و از او می‌خواهند که به عنوان نماینده مردم و بخش خصوصی در نهادهای تصمیم‌گیرنده حضور پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از موضوعات مهم در بحث‌های انتخابات ریاست جمهوی ایران و حتی اکنون، موضوع رفع چالش‌های اینترنت و توسعه اقتصاد دیجیتال است. از این رو راهبرد رئیس جمهور منتخب و فردی که برای تصدی وزارت ارتباطات انتخاب می‌شود در رفع چالش‌ها بسیار مهم است.

مسئله اینترنت چالش اصلی است

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب و کارهای مجازی در پاسخ به این سوال تجارت‌نیوز که اولویت‌های وزیر ارتباطات دولت جدید چه مسائلی می‌تواند باشد گفت: به‌عنوان فردی که چندین سال در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت داشته، می‌توانم بگویم یکی از لازمه‌های اصلی برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور، از بین بردن چالش‌های اینترنت است. اینترنت کشور را می‌توان همان جاده‌ای در نظر گرفت که اگر بی‌کیفیت و پر از مانع باشد، تردد را برای ماشین‌های در حال عبور که به عبارتی همان بازیگران حوزه اقتصاد دیجیتال هستند غیر ممکن یا سخت می‌کند. لذا اولین خواسته من به عنوان فعال حوزه اقتصاد دیجیتال، پیگیری جدی وضعیت اینترنت است.

اینترنت بدون فیلترینگ هم اختلالات زیادی دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور از اینترنت همان موضوع فیلترینگ است یا خیر، پاسخ داد: نه. منظور خود اینترنت است که بدون فیلترینگ هم اختلالات زیادی دارد و گاهی در آن محدودیت‌های سرعت اعمال می‌شود و این نوسانات اجازه برقراری ارتباط پایدار برای استفاده از برخی پلتفرم‌ها و سایت‌ها را نمی‌دهد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب و کارهای مجازی ادامه داد: بحث دوم محدودیت‌هایی است که ایجاد شده. با اینکه این مسئله صرفا در دست وزیر ارتباطات نیست اما ایشان می‌تواند نقش تسهیل‌گر داشته باشد. با توجه به اینکه رئیس جمهور، منتخب مردم است، وزیر ارتباطات باید در جلسات تصمیم‌گیری، خودش را نماینده مردم بداند. برخی مسئولین پس از اینکه برای منصبی انتخاب می‌شوند فراموش می‌کنند که این انتخاب به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم بوده و باید سنگ آنها را به سینه بزنند. حاکمیت برای خودش به حدی نهاد و قدرت دارد که نیازی نیست مسئولینی در حد وزرا بخواهند صرفا از عملکرد آنها حمایت کنند.

وزیر ارتباطات باید به دیگر نهادها تصویر درستی ارائه دهد

الفت‌نسب با توجه به اهمیت جایگاه وزارت ارتباطات یا شخص وزیر ارتباطات در موضوع رفع محدودیت‌ها و فیلترینگ، گفت: وزیر ارتباطات می‌تواند تصویر درستی از چالش‌ها را برای بخش‌هایی از حاکمیت که ذیل قوای مختلف فعالیت دارند یا سازمان‌هایی که نقش تعیین کننده دارند ترسیم کند. زیرا اگر نهادهای تصمیم‌گیرنده بخواهند فضای مجازی را محدود کنند باید بدانند چه اثراتی می‌تواند داشته باشد. نکته مهم این است که وزیر ارتباطات باید بتواند دید مناسبی به دیگر مسئولان بدهد. برای مثال باید این تصور را به مسئولان بدهد که شاید تا 5 سال دیگر، اینترنت بدون دخالت دولت‌ها در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات از تشکل‌های صنفی مشورت بخواهد

وی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر این است که وزیر ارتباطات، بخش‌ خصوصی و تشکل‌های صنفی را به رسمیت بشناسد و از آنها کمک به عنوان یک بازوی مشورتی کمک بخواهد. این تعامل و مشورت باعث می‌شود که وزیر ارتباطات بتواند موضوعات، چالش‌‎ها و فرصت‌ها را بهتر بشناسد و برای آن راه‌حلی پیدا کند. این نوع تعامل نه صرفا برای وزیر ارتباطات بلکه می‌‎تواند برای تمامی وزرا راه‌گشا باشد.

وزیر فعلی ارتباطات، نماینده مردم نبود

وی ابراز کرد: وزیر ارتباطات دولت فعلی آنچنان که باید نماینده مردم نبود و اهمیت بیشتری به دغدغه‌های حاکمیت می‌داد. البته ناگفته نماند که دغدغه‌های حاکمیت هم مهم است اما ‌دغدغه مردم و کسب‌وکارهایی که از سرویس‌های مختلف فضای مجازی استفاده می‌کنند هم به همان اندازه مهم است. مسئولین و وزرا باید خود را مدیون مردم بدانند و از آنها دفاع و برای آنها کار کنند.

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در پایان گفت‌وگوی خود بیان کرد: صرفا شخص وزیر ارتباطات نقش صد در صدی در از بین بردن چالش‌ها  ندارد و نیاز است که تمام دولت در از بین بردن چالش‌ها تلاش کنند. در نهادهایی مانند شورای عالی فضای مجازی که دیگر وزرا هم حضور دارند یا کارگروه تشخیص مصایق مجرمانه نقش مهمی را ایفا کنند تا صدای واحدی از دولت در جهت رفع محدودیت‌ها و توجه به اقتصاد دیجیتال شنیده شود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.