فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۰۶۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پرسش سازمان امور مالیاتی از اسنپ: آیا اسنپ خدمات حمل و نقل شهری ارائه می‌دهد؟

پرسش سازمان امور مالیاتی از اسنپ: آیا اسنپ خدمات حمل و نقل شهری ارائه می‌دهد؟

مدیرعامل اسنپ در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از مکلف شدن این شرکت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داده است. در مقابل مدیر روابط عمومی سازمان امور مالیاتی با استناد به تارنمای این شرکت این اعتراض را به چالش کشیده است.

به گزارش تجارت نیوز،

مدیرعامل اسنپ در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از مکلف شدن این شرکت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داده است. در مقابل مدیر روابط عمومی سازمان امور مالیاتی با استناد به تارنمای این شرکت این اعتراض را به چالش کشیده است.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در پست خود چنین نوشت: «بر اساس قانون و بخشنامه‌ی سال 1399 سازمان امور مالیاتی، کاربران اسنپ از پرداخت «مالیات بر ارزش افزوده» معاف‌اند. اکنون، این سازمان، بر خلاف بخشنامه‌ی صادره‌ی خود، اسنپ را مکلف به پرداخت مالیات شناخته و با تهدید جدی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معوقه از سال 1400 مواجه‌ایم.»

Screenshot_2024-07-30-14-40-40-139_com.twitter.android-edit

اسنپ پلتفرم است یا شرکت حمل و نقل؟

او در ادامه پست خود نوشت: «در اعتراض، به دیوان عدالت اداری، به عنوان مرجع رسیدگی، مراجعه کردیم و امیدواریم دیوان، با ایستادن طرف حق، حامی بقای این کسب‌وکار و حقوق کاربرانش باشد. شناخت ناکافی از درآمد و هزینه‌ها می‌تواند یک کسب‌وکار را به مرز نابودی بکشاند. شاید طبیعی باشد که هر ارگانی منافع خود را در اولویت قرار دهد؛ اما طبیعی نیست که همزمان دو تعریف از یک کسب‌وکار داشت؛ یک جا اسنپ را پلتفرم دانست و مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و جای دیگر شرکت ارائه‌دهنده خدمات حمل و نقلی و مشمول پرداخت هزینه‌ی خدمات شهری به شهرداری.»

Screenshot_2024-07-30-14-41-12-908_com.twitter.android-edit

مالیات ارزش افزوده از جیب مردم پراخت می‌شود؟

مدیرعامل اسنپ درباره چگونگی پرداخت مالیات بر ارزش افروده تصریح کرد: «در صورت اضافه شدن ارزش افزوده به هزینه‌ی سفر، چه کسی پاسخگوی حقوق مصرف‌کننده خواهد بود؟ طبق قانون، مسافران، ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف‌اند، با این حال سازمان مالیاتی اصرار دارد که تاکسی‌های اینترنتی مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده نمی‌شوند.»

پاسخ سازمان امور مالیاتی به اسنپ

داوود خدابنده، مدیرکل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به پست مدیرعامل اسنپ با انتشار عکسی از تارنمای شرکت اسنپ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر اسنپ می‌پذیرد خدمات حمل و نقل شهری ارائه می‌دهد و لوازم آن مانند امنیت مسافران را متعهد می‌شود، طبق قانون از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود. سازمان امور مالیاتی در جلسات متعدد، توضیح فوق و راهنمایی‌های لازم را به شرکت منعکس کرده است.»

Screenshot_2024-07-30-14-43-35-227_com.twitter.android-edit

 بعضی کاربران شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به پست مدیرعامل اسنپ نوشتند: «کاربران اسنپ از پرداخت ارزش افزوده معاف بودند، خود اسنپ که معاف نبوده. باید ارزش کمیسیونی که گرفته رو پرداخت می‌کرده. و این کتمان درآمد هست و جرایم خیلی سنگینی داره.» کاربر دیگری هم نوشته است: «اسنپ هر چقدر که باید پول به دولت بده رو از مسافرا میگیره.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.