فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۲۹۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرا اسنپ معافیت خود از مالیات بر ارزش افزوده را ثابت نمی‌کند؟

توضیحات تکمیلی در ادامه موضع قبلی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه شد

چرا اسنپ معافیت خود از مالیات بر ارزش افزوده را ثابت نمی‌کند؟

با انتشار رشته توئیت‌هایی از سوی مدیرعامل اسنپ، این شرکت با چالش‌هایی در مورد مالیات بر ارزش افزوده خود روبه‌روست. این در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته وی، اسنپ از پرداخت مالیات معافیت داشته و حالا با بازتعریف برخی مسائل، موظف به پرداخت مالیات معوقه خود از سال 1400 شده است. با این حال ادعاهای مدیرعامل اسنپ بی‌پاسخ نمانده و حالا در توضیحات تکمیلی منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، موظف به اثبات معافیت مالیاتی خود است.

به گزارش تجارت نیوز،

مدیرعامل اسنپ روز سه شنبه با انتشار رشته‌ توئیت‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس، خبر از تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر مکلف بودن این شرکت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده داد. سوالاتی که واکنش مدیرکل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور را برانگیخت و وی با انتشار پستی در شبکه مذکور به اظهارات مدیرعامل اسنپ پاسخ داد. در ادامه سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار توضیحات تکمیلی به شرح موضوع مربوطه پرداخته و دلایل لزوم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی گروه مذکور را توضیح داده است. این توضیحات به شرح ذیل است  که در تاریخ 29/09/1402 برای شرکت اسنپ هم طی نامه‌ای ارسال شده است. اول اینکه سازمان اقدامی مغایر با بخشنامه های قبلی خود انجام نداده است و دوم اینکه اسنپ باید معافیت خود از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را ثابت کند.

آیا مالیات بر درآمد اسنپ شامل می‌گردد؟

1- مفاد نامه مورد اعتراض (شماره 27235/210/د مورخ 27/4/1402) مغایر با مفاد نامه 2031/210/ص مورخ 5/2/1401، صادره توسط معاون محترم حقوقی و فنی مالیاتی سابق سازمان امور مالیاتی نبوده؛ چرا که در نامه ایشان به صراحت ذکر شده است "... درآمد ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر از بابت حمل مسافر، مشمول مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود" و در مقابل در نامه اخیرالصدور توسط این معاونت، حکمی مبنی بر مشمول مالیات بودن "ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر" از بابت "حمل مسافر" وجود ندارد و لذا مغایرتی مشاهده نمی‌گردد.

2- در نامه اخیر تقریر شده توسط این معاونت با انشاء عبارت "... شواهدی مبنی بر معافیت شرکت فوق الذکر از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده استنباط نشد" حکمی نفیاً یا اثباتاً مبنی بر مشمول یا معاف بودن آن شرکت محترم صادر نگردیده است و در نتیجه این حق برای آن شرکت محفوظ است که با ارائه اسناد و مدارک در امر حسابرسی نسبت به اثبات معافیت خود از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده اقدام نماید.

3- با توجه به ابهامات موجود و همچنین شباهت ها و تفاوت های میان"خدمت حمل"و"خدمات جانبی حمل و نقل" و در نتیجه تفکیک خدمات فوق الذکر به جهت تفاوت در آثار مالیاتی، نظر شما را به مفاد دادنامه 14023190001484820 مورخ 11/06/1402 هیات تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت اداری جلب می نماید. در مفاد رای این دادنامه ذکر شده است: "... در قانون ذکر شده (جزء 13 بند ب ماده 9) صرفاً ارائه خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری و بین‌الملل جاده‌ای و ریلی و دریایی مشمول معافیت ارزش افزوده گردیده و خدمات جانبی آنها مربوط به این امور مورد معافیت صریح واقع نگردیده در حالیکه مقنن در حال بیان حکم معافیت بوده است" که در نتیجه آن توسط هیات محترم تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت اداری رای به رد شکایت صادر گردیده است.

اسنپ باید معافیت خود را از مالیات ثابت کند

باتوجه به موارد فوق‌الذکر براساس رای صادره میان "خدمت حمل" و"خدمات جانبی حمل" تفاوت وجود داشته و بخشی از این تفاوت‌ها در امر رسیدگی مالیاتی براساس شواهد حسابرسی مکشوف می‌گردد و لذا همانطور که در نامه مورد اعتراض بیان گردیده توجه به شواهد حسابرسی از وظایف اداره کل رسیدگی کننده می‌باشد.  

این توضیحات تکمیلی موضع دیروز مدیر روابط عمومی سازمان امور مالیاتی را در قبال این موضوع را ادامه می‌دهد. در مورد اول این توضیحات ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی ذکر شده تا گروه اسنپ مدارک و اسناد مربوطه را در راستای حسابرسی ارائه دهد و معافیت خود از مالیات بر ارزش افزوده را اثبات کند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.