فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۲۸۶

«تجارت نیوز» از انتشار گزارشی از سوی یک شرکت تحلیل داده گزارش می‌دهد:

بر اساس تحلیل داده‌ها بازار قدرت مردم خرید کاهش یافته است

بر اساس تحلیل داده‌ها بازار قدرت مردم خرید کاهش یافته است

در آخرین گزارش پایش بازار اعلام شد که شرکت‌ها و برندها اهمیت چندانی به داده‌ها نمی‌دهند و بیشتر از آنکه به یک رقابت سالم بپردازند به رقابت سر موارد مختلف می‌پردازند.

به گزارش تجارت نیوز،

عضو هیات مدیره dnaunion با اعلام اینکه بر اساس پایش و گزارش داده‌های این مرکز، قدرت خرید مردم کماکان روندی کاهش دارد تأکید کرد شیب کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. 

گروه dnaunion با برگزاری نشست خبری درباره اهمیت داده، دانش تحلیل و نقش مراکز آموزشی در ارتقا سطح مارکتینگ سعی در جا انداختن فرهنگ استفاده از داده‌ها در شرکت‌های تولیدکننده و برندها داشته و مدیران این گروه اعلام کردند که تحلیل داده‌ها می‌تواند به پیشرفت برند کمک شایانی کند. در این ابتدای این نشست «ناصر پاشاپور» رییس هیات مدیره و مدیرعامل dnaunion اعلام کرد آن‌ها سه نوع داده را در نظر می‌گیرند که هر یک از آن‌ها دستیابی به یک سری موضوع‌ها را تسهیل می‌کند. به گفته پاشاپور این مجموعه نزدیک به ربع قرن است که در زمینه جمع‌آوری داده‌ها تلاش می‌کند و آن‌ها را یا از رسانه‌ها یا از رفتار مصرف‌کنندگان و یا از بازار جمع‌آوری می‌کند.

پایش‌ و تحلیل داده‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی به برندها و تولیدکنندگان برای بقا در بازار بدهد

d1c10ce1-e2f4-4ee0-9d95-eff28253c5e3

پاشاپور اعلام کرد پایش خرده‌فروشی نشان می‌دهد که میزان گردش کالا از توزیع‌کننده تا مصرف‌کننده دقیقاً چه روندی را طی می‌کند. این پایش همچنین موارد مهمی نظیر مارکت سایز محصولات را به برند نشان می‌دهد و می‌تواند این موضوع را روشن کند که سهم بازار هر برند توسط مصرف‌کنندگان چقدر است. به گفته او مواردی نظیر مارکت ترند (اینکه یک محصول چقدر روی بورس است و چه زمانی از دید مردم خارج می‌شود)، نفوذ برندها در بازار و عملکرد توزیع محصولات نیز از دیگر نتایجی است که توسط این نوع پایش به دست می‌آید.

او در ادامه اعلام کرد پایش خریدار خانوار از دیگر بررسی‌هایی است که توسط تیم آن‌ها صورت می‌گیرد و نتایج قابل استنادی را برای شرکت‌ها و برند‌ها به همراه دارد. این نوع پایش می‌توان مواردی نظیر اینکه یک خانواده چقدر از یک برند خریداری می‌کند و یا طول دوره خرید خانواده‌ها نسبت به کالاهای مختلف چقدر است و… را نمایان کند.

داده‌های بر اساس تبلیغات مسیر رقابت با رقبا را شفاف می‌کند

داده‌های بر اساس تبلیغات سومین نوع داده‌ای است که بر اساس پایش این گروه جمع‌آوری می‌شود. این داده‌ها نیز به برندها نشان می‌دهد که نحوه عملکردشان در برابر رقبا چطور بوده و شانس دیده شدنشان در برابر کمپین برندهای رقیب چقدر است. همچنین مواردی مثل اینکه چه مدیومی پربیننده‌ترین و بهترین بستر برای تبلیغات است و یا اینکه چگونه می‌توان هزینه تبلیغات را کمتر کرد و آن‌ها را در قشری خاص اثربخش‌تر ساخت و… نیز از دیگر مواردی است که بر اساس این داده‌ها به دست می‌آید.

شیب کاهش قدرت خرید مردم کمتر شده است

«محمد موسوی» عضو هیات مدیره dnaunion در این نشست اعلام کرد بر اساس پایش آن‌ها طی چندین سال گذشته، قدرت خرید مردم در دو سه سال گذشته یک روند کاهشی با شیبی تند داشته است. او در این‌باره گفت: «قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و این موضوع چند سالی است که در رصدهای ما هم دیده می‌شود. سفره مردم کوچک‌تر شده و بسیاری از کالاها از سبدهای خانوار حذف شده و جایگزین‌هایی پیدا کرده است. شاید کاهش فروش برخی کالاها مانند روغن دلایل دیگری مانند اقبال هواپزها در بازار هم داشته باشد اما به‌طور کلی داده‌های ما نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم پایین‌تر آمده است. با این حال تحلیل‌های ما حکایت از این دارد روند کاهش قدرت خرید مردم در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ شیب کمتری نسبت به سال ۱۴۰۲ و سال پیش از آن دارد. درواقع می‌توان گفت که شیب کاهش قدرت خرید مردم کمی کمتر شده است.»

در ادامه این نشست اعلام شد که برندها در ایران بر سر تولید رقابت نمی‌کنند و بیشتر در موضوعاتی نظیر گرفتن ارز و موارد دیگر رقابت دارند و به همین دلیل چندان به داده‌های تحلیلی در مارکت توجه نمی‌کنند. مدیران dnaunion تأکید داشتنند داده‌ها باید توسط تحلیلگران در شرکت‌ها و برندها تحلیل درستی پیدا کند و در یک بازار رقابتی سالم می‌توان از این داده‌ها نهایت استفاده را برد. پاشاپور در این‌باره گفت:‌ «برخی تولیدکنندگان به اهمیت داده‌ها پی نبرده‌اند و آن‌ها را قبول ندارند. برندها به ما می‌گویند که اطرافیانشان چیز دیگری می‌گویند و داده‌ها چیز دیگری. نباید فراموش کنیم که علم استخراج داده و تحلیل آن در دنیا مورد پذیرش تمامی شرکت‌ها قرار گرفته و می‌توان بر اساس آن در بازار پر از رقابت، با گام‌هایی درست و دقیق حرکت کرد.»

استفاده از برخی سلبریتی‌ها در تبلیغات می‌تواند منجر به کاهش فروش هم بشود

 رئیس هیات مدیره dnaunion همچنین تأکید کرد استفاده از سلبریتی‌ها و بستر فضای مجازی برای افزایش فروش امری است که بر اساس پایش آن‌ها در سالیان جدید فزونی یافته است. پاشاپور در این‌باره گفت: «داده‌ها به ما نشان می‌دهد که استفاده از سلبریتی‌ها برای تبلیغات امری است که بین برندها جا افتاده اما هنوز مطالعه دقیق و کاملی روی میزان موثر بودن استفاده از این افراد صورت نگرفته است. تصور می‌کنم باید بدانیم که هر برندی یک کارآیی خاص دارد و نمی‌توان از هر سلبریتی برای تبلیغات برند استفاده کرد. این روزها برخی سلبریتی‌ها به تمام تبلیغات بلی می‌گویند و چندین برند را در کنار یکدیگر تبلیغ می‌کنند که این موضوع می‌تواند نتیجه عکس در فروش و محبوبیت برند به وجود بیاورد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.