فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۵۴

رضا شیرازی در گفت‌وگو با«تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت گریبانگیر تبلیغات دیجیتال در ایران

فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت گریبانگیر تبلیغات دیجیتال در ایران

به گفته کارشناسان حوزه تبلیغات دیجیتال در ایران عواملی مانند تحریم و فیلترینگ تاثیر منفی زیادی بر این حوزه گذاشته است. در ایران فقط از 40 درصد ابزارهای مرسوم تبلیغات دیجیتال در دنیا استفاده می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

با رشد بسترهای دیجیتالی و پلتفرم‌های مختلف در زندگی روزمره انسان، صنعت تبلیغات هم به سوی دیجیتالی شدن رفت و برای مثال در چند سال اخیر واژه‌ای مانند «سئو» بسیار شنیده می‌شود.

عواملی که گریبان تبلیغات دیجیتال در ایران را گرفته

رضا شیرازی، فعال حوزه تبلیغات دیجیتال و مدیرعامل استارتاپ جت سئو، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره چالش‌های پیش روی تبلیغات دیجیتال در ایران توضیح داد: صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران با مشکلات متعددی روبه‌روست که اغلب به دو عامل اصلی برمی‌گردد. عامل اول تحریم و فیلترینگ و عامل دوم اختلال و سرعت پایین اینترنت است.

او ادامه داد: عامل اول اهمیت بیشتری دارد زیرا تحریم‌ها باعث می‌شود ما در ایران از یکسری کانال‌های تبلیغات دیجیتال که در تمام دنیا مرسوم است و نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد محروم شویم. برای مثال در اغلب کشورها با ابزارهایی که در ایران فیلتر یا تحریم‌ شده‌اند مانند فیسبوک، اینستاگرام یا تبلیغ بر اساس لوکیشن مانند «گوگل‌مپ» تبلیغات بسیار وسیعی انجام می‌شود. کسب‌‌وکارها به صورت منطقه‌ای کاربران خاصی را جذب می‌کنند و دقیقاً برای همان شخصیت‌ها تبلیغات خود را تنظیم می‌کنند؛ اما در ایران این امکان وجود ندارد. به همین دلیل کسب‌وکارهای ایرانی مجبورند هزینه‌های خیلی بیشتری نسبت به کشورهای دیگر بابت تبلیغات دیجیتال خود پرداخت کنند و جواب لازم را هم از تبلیغات نگیرند چون نمی‌توانند مخاطبان خود را به‌درستی هدف قرار دهند.

Untitled

مدیرعامل جت سئو در مقایسه‌ای بین کشورهای منطقه و ایران در استفاده از تبلیغات دیجیتال گفت: حدود 60 درصد بودجه تبلیغات دیجیتال کسب‌وکارها در کشورهای منطقه به سمت فیسبوک و گوگل‌ادز است زیرا این دو ابزار لوکیشن‌محور هستند ولی دسترسی به این دو ابزار در ایران به دلیل تحریم و فیلترینگ امکان‌پذیر نیست. ما در ایران به طور کلی فقط با 40 درصد امکاناتی که در دیگر کشورهای منطقه وجود دارد مشغول تبلیغات دیجیتال هستیم. بنابراین همین موارد باعث ضعف تبلیغات دیجیتال در ایران می‌شود.

سهم پایین فروشگاه‌های آنلاین به دلیل سرعت پایین اینترنت

رضا شیرازی همچنین با توجه به وجود اختلال و سرعت پایین اینترنت در کشور و استفاده نامناسب کاربران از فضای آنلاین توضیح داد: وقتی صنایع مختلف را بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید سهم فروشگاه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های آفلاین بسیار کم است. در صورتی که در کشورهای منطقه مانند امارات و ترکیه سهم بازار آنلاین نسبت به ایران چندین برابر است و این اختلاف به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مانند اینترنت پرسرعت است، زیرا مردم نمی‌توانند از اینترنت به عنوان یک زیرساخت برای فعالیت‌های تجاری خودشان استفاده کنند. به طور کلی این دو عامل باعث شده صنعت تجارت الکترونیک ایران و اقتصاد آنلاین ایران کوچک‌تر از کشورهای همسایه باشد و اختلاف زیادی با آنها پیدا کند.

محدودیتی که باعث افزایش هزینه‌ها شد

این فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ در انتها گفت: محدودیت‌های ایجادشده در صنعت دیجیتال مارکتینگ باعث شده رقابت در حوزه سئو و اینفلوئنسرمارکتینگ در ایران در قیاس با دیگر کشورها به‌شدت افزایش یابد و دلیل این اتفاق نبود راهکارهای دیگر برای کسب‌وکارهاست. عدم توازن در انتخاب کانال‌های تبلیغات دیجیتال باعث شده قیمت‌ها و نوع رقابت هم متفاوت شود. از آنجا که کسب‌وکارها مجبورند برای تبلیغات دیجیتال صرفاً به سراغ دو کانال سئو و اینفلوئنسرمارکتینگ بروند، هزینه‌ها بسیار افزایش یافته است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.