فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۳۳۷

به گزارش «تجارت‌نیوز» در نشست انجمن تجارت الکترونیک مطرح شد:

فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال نتوانسته‌اند خود را به حاکمیت بشناسانند

سیاست‌گذاری‌ها به صورت غیرتخصصی صورت می‌پذیرند

فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال نتوانسته‌اند خود را به حاکمیت بشناسانند

وضعیت کسب و کارها در حال حاضر با چالش‌های متعددی روبه‌روست. فعالان این عرصه با برگزاری چنین رویدادهایی به هم‌اندیشی و هم‌فکری به دنبال پیدا کردن و رسیدن به یک راهکار هستند. در رویداد فصل مشترک که به میزبانی دیجی‌کالا در اتاق بارزگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران به چالش‌های کلان و بررسی‌های لازم برای رسیدن به راهکار پرداخته شد.

به گزارش تجارت نیوز،

با انتخاب رئیس دولت چهاردهم و ارائه لیست پیشنهادی وزرا به مجلس، انجمن تجارت الکترونیک به منظور گردآوری و یک‌دست‌سازی، مشورت و بررسی و رسیدن به یک راهکار جمعی با همکاری دیجی‌کالا نشست فصل مشترک را برگزار کرد.

فصلی مشترک برای فعالان در راه است

در این رویداد فعالان اکوسیستم نوآوری و اعضای اتاق تهران حضور داشتند. چهره‌هایی که گاه حرکت‌هایی تاثیرگذار آغاز می‌کنند و جایگاهی در چرخه اقتصاد کلان کشور برای خود پیدا می‌کنند. مصادیق این حرکت‌ها هم کم نیستند. از خود دیجی‌کالا که از ابعاد بسیار کوچکی شروع کرد و حالا یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران نسل اول استارتاپ‌ها در ایران است تا اسنپ و علی بابا و دیوار و دیگر اسم‌هایی که تعداشان احتمالا زیاد هم نباشد. در این رویداد با بررسی نیازهای موجود و طرح راهکار افراد شروع به صحبت کردند. 

سیاست‌گذاری‌ها به صورت غیرتخصصی صورت می‌پذیرند

فرشید گل‌زاده مدیرعامل صنایع لوازم خانگی گلدیران که در این نشست به عنوان دبیر پنل حضور داشت، بیان کرد که بسیاری از مشکلات ریشه در عدم شناخت دارد. این عدم شناخت باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری‌هایی که شاهد آن هستیم یا سیاست‌گذاری‌هایی که بر کسب‌ و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال تاثیرگذارند، همه به شکل غیرتخصصی صورت پذیرند.

نمی‌شود بدون اطلاع یا بدون هشدار یک مجموعه را تعلیق کرد

یکی از مشکلاتی که در کشور به صورت عمده وجود دارد، عدم ارتباط درست و عدم نشر صحیح دانش بین اقشار مختلف است. به عه نوان مثال غالب افراد از ضعف‌های حقوقی رنج می‌برند. این یک مشکل عمده در بین کسب و کارها ایجاد کرده است و متولیان این امور به تنهایی درکی از مسئولیت‌های حقوقی اعمال خود را نمی‌دانند و این مواقعی آن‌ها را به چالش می‌کشد. 

اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار در این جلسه گفت: « متاسفانه بخش‌های مختلف حاکمیت با وضعیت اکوسیستم فناوری اطلاعات و حتی نهادهای تنظیم‌گر حوزه فناوری آشنا نیستند. مشکلات ما با وزارت ارتباطات بسیار ساده‌تر از سایر نهادها مثل وزارت مسکل حل می‌شوند. چون آنها به امور کاری ما واقف هستند.»

بحث آگهی‌های غیرواقعی یکی از چالش‌هایی بوده که دیوار را به خود درگیر کرده است. وی در این مورد افزود: « تصمیمات بدون درنظر گرفتن نظرات ما اتخاذ می‌شوند. ما خودمان در این زمینه مشعول کار بودیم. مثلا  سامانه طراحی شده با وزارت مسکن پر از خالی بود. پر از اطلاعت غلط؛ اخیرا اتحادیه ما ضعیف شد.  و کمیته‌ای نظارت می‌کنه بر فعالیت ما ما رو تعلیق کرد و ما از اخبار فهمیدیم. یعنی یک سری اتفاق می‌افته و ما خبردار نمیشیم. ما می‌تونیم کمک کنیم ولی باید فضایی برای این تعامل شکل بگیرد. نمی‌شود بدون اطلاع یا بدون هشدار یک مجموعه را تعلیق کرد.»

فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال نتوانسته‌اند خود را به حاکمیت بشناسانند

مسعود طبابایی مدیرعامل دیجی‌کالا هم در صحبت خود گفت: «فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال نتوانسته‌اند خود را به خوبی به حاکمیت بشناسانند و همین عامل هم مشکلات را تشدید کرده است. از دادستانی و نهادهای مختلف گرفته تا دیگر نهادها. البته این به کم‌کاری ما و اصناف هم برمی‌گردد. حاکمیت در ابتدا باید بداند هر تصمیم چه تاثیری بر کشور دارد و تشریح این منافع بر عهده ماست. ما باید با اطلاعاتی که داریم به تصمیم‌گیری‌ها کمک کنیم.»

وی افزود: «دولت‌ها قدرت و ابزارهای لازم را بدست دارد. ما باید به آن‌ها به شکلی پاس‌گل بدهیم. همکاری یا تعامل بخش خصوصی با دولت بدین شکل محصولات خوبی به دست خواهد آورد. باید پروپوزال‌هایی برای ارائه به بخش‌های مختلف و مربوط به دولت یا حاکمیت آماده شود. باید اطلاعات کلیدی این حوزه را به تصمیم‌گیرندگان ارائه کرد. این دیتا که در دست ماست می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های بهتر تاثیرگذار باشند.»

انسان از چیزی که نمی‌شناسد می‌ترسد

علی کلاهی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در نوبت خود گفت: «اصولا انسان از چیزی که نمی‌شناسد می‌ترسد.» گاهی اوقات موقعیت‌هایی که از دید ما به عنوان فرصت شناخته می‌شود در چشم دیگر به عنوان تهدید پدیدار می‌شود. این تضاد تعاریف باید با گفتگو حل شود. وی در ادامه افزود: «در کشور انگلیس تشکل‌ها بر مسائل مربوط به بودجه نفوذ دارند ولی در کشور ما هیچ صنفی برنامه مستقل به وزارت‌خانه مربوطه ارائه نمی‌دهد. بحث ما این است که صرفا غر زدن کافی نیست. اتاق باید هزینه‌های لازم برای آموزش افراد را بپردازد. باید برنامه‌ای تعریف شود. حاکمیت از کمبود اطلاعات در زمینه اقتصاد دیجیتال رنج می‌برد. برای همین تصمیماتی گرفته می‌شود که به نظر می‌رسد محصول عدم شناخت است. به عنوان مثال در موضوع واردرات لباس، اگر دولت به صورت کلان به این مسئله ورود کند می‌تواند ارز خارج شده از کشور را تا یک پنجم کاهش دهد.»

تعامل با دولت می‌تواند به بهبود اوضاع کمک می‌کند

در نهایت اگر قرار باشد از این نشست به یک نتیجه رسید، این نتیجه را می‌توان تعامل بیشتر و تلاش برای آن تعریف کرد. باید با دولت و تصمیم‌گیرندگان یا سیاست‌گذاران تعامل کرد و به آن‌ها اطلاعاتی که ندارند را ارائه کرد. تا آن‌ها متوجه باشند که هر تصمیم یا هر مصوبه چگونه بر وضع موجود تاثیر می‌گذارند. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

*عکس شاخص متعلق به خبرگذاری زومیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.