فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۴۰۰

قطع همکاری تامین اجتماعی با پلتفرم های سلامت دیجیتال/ پلتفرم ها اعتراض کردند

قطع همکاری تامین اجتماعی با پلتفرم های سلامت دیجیتال/ پلتفرم ها اعتراض کردند

سازمان تامین اجتماعی تهران در پیامکی به موسسان خدمات پاراکلینیکی طرف قرار داد با خود، قطع همکاری با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را اعلام کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

 سازمان تامین اجتماعی استان تهران در پیامکی به موسسان خدمات پاراکلینیکی طرف قرارداد با این سازمان اعلام کرد: هرگونه ارائه خدمت بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شامل ویزیت پاراکلینیک، داروخانه و غیره در تعهد سازمان تامین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نیست.

سازمان تامین اجتماعی استان تهران از چند روز گذشته آزمایشگاه‌های استان تهران را برای قطع همکاری با پلتفرم‌های حوزه سلامت دیجیتال تحت فشار قرار داده‌ بود و امروز در پیامکی به  این موضوع جدیت بیشتری بخشید.

در شرایطی سازمان تامین اجتماعی اقدام به ارسال این پیامک به موسسان خدمات پاراکلینیکی طرف قرار داد با خود کرده است که روز گذشته رئیس مرکز تتا اعلام کرده بود احتمالا این تصمیم به دلیل یک ناهماهنگی است و به زودی در جلسه‌ای که برگزار می‌شود این مشکل برطرف می‌شود.

پیامک نسخه تامین اجتماعی

حالا اعضای انجمن تجارت الکترونیکی ایران به این موضوع اعتراض کرده و خواستار توجه مسئولان به این حوزه شده‌اند.

مهدی خدادادی عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این باره می‌گوید: علی‌رغم تمرکز برنامه‌های توسعه‌ای کشور و مصوبات هیات دولت، تامین اجتماعی در حرکتی عجیب اقدام به این تصمیم گرفته است. این در حالی است که وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، تتا و سازمان‌های ذی‌ربط با این رویکرد موافق نیستند. نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های مربوطه انجام شده است و منتظر پاسخ تامین اجتماعی هستیم.

خدادادی ادامه می‌دهد: شاید تهدیدات قبلی تامین اجتماعی را می‌شد به حساب نداشتن آگاهی آنها گذاشت اما این پیامک ارسال شده به موسسان آزمایشگاه‌ها  عناد این مرکز را با توسعه سلامت دیجیتالی نشان می‌دهد. این که تامین اجتماعی کل نظام سلامت کشور را هدف قرار گرفته است.

نکته مهم دیگر اینجاست که مگر نه اینکه بیمه تامین اجتماعی تنها یک بیمه‌گر است و کجای نظام سلامت به آنها اختیار قانون‌گذاری و تشخیص مصداق قانونی یا غیرقانونی دادن فعالیت‌ها را داده است که بخواهند ذینفعان را تهدید کنند. مدیران تامین اجتماعی در کارگروه اقتصاد دیجیتال همیشه با ما همراهی کرده‌اند و امیدوارم این تصمیم بخش جزئی و نه رویکرد کلی سازمان باشد. البته اگر تصمیم جزئی از سازمان هم باشد کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق گفته خدادادی دولت جدید با تاکید روی برنامه هفتم توسعه و سلامت دیجیتالی کار خود را آغاز کرده است و این حرکت تامین اجتماعی می‌تواند چهره دولت را مخدوش کند.هر تصمیمی باید با کارگروه اقتصاد دیجیتال هماهنگ شود و امیدوارم با برخور جدی سازمان‌های ذی‌ربط مشکل رفع شود.

استفاده آسان از خدمات پزشکی و آزمایشگاهی پلتفرم‌ها به نظر می‌رسد سازمان تامین اجتماعی را نگران کرده است. در شرایط فعلی دسترسی به پزشک و آزمایشگاه برای بیماران ساده‌تر است و از همین رو افراد ساده‌تر می‌توانند به آزمایشگاه مراجعه کنند و در عین حال بیمه تامین اجتماعی نیز باید هزینه مراجعه آنان به پزشک و آزمایشگاه را بپردازد.

چکاپ نشدن هزینه‌های سنگین‌تری به مردم و بیمه‌ها تحمیل می‌کند

بهراد آزادی دیگر فعال این حوزه نیز می‌گوید: متاسفانه بیمه‌گر متوجه مزایای چکاپ و مطلع شدن کاربران از وضعیت سلامتی خود نیست. شاید در ابتدا  اینگونه به نظر برسد که هزینه‌های زیادی سمت تامین اجتماعی سرریز شده است اما در واقع همین چکاپ‌ها و آزمایش‌هاست که کاربران را از بیماری‌هایی که ممکن است آنها را تهدید کند، مطلع می‌کند. در حقیقت چکاپ بیماران است که می‌تواند از هزینه‌های سنگین درمانی بعدی جلوگیری کرده و مانع بیماری‌های ناگوار و هزینه‌های کلان‌تر شود. امیدوارم سازمان‌های دولتی دست از رفتارهای تهاجمی در این باره بردارند.

ریسک‌هایی که هر روز بیشتر می‌شوند

سپیده میرکریمی عضو کمیسیون سلامت نصر تهران و دبیر کارگروه سلامت دیجیتالی  نیز در این باره می‌گوید: با توجه به پیامکی که اخیرا تامین اجتماعی خطاب به آزمایشگاه‌ها ارسال کرده است، سازمان‌های مرتبط عکس‌العمل‌های حمایتگرانه خوبی از خود نشان دادند، که نامه نصر تهران و انجمن تجارت الکترونیکی و تتا بخشی از آنها بود.

به نظرم باید همه کسب و کارهای این حوزه تمام قد در کنار هم  از یکدیگر حمایت کنیم. ضمن اینکه حالا بسیاری از آزمایشگاه‌ها اعزام نمونه‌گیر را به محل مورد نظر بیماران آغاز کرده‌اند و پلتفرم‌ها می‌توانند به این روال قاعده‌ای منسجم‌تر بدهند چون زیرساخت فناورانه و منسجمی دارند که حتی دیتای آن قابل اعتمادتر هم خواهد بود.  این شکل رفتارهای قهری باعث ترس فعالان این حوزه خواهد شد و ریسک‌های فعالیت در بازار سلامت دیجیتال را هر روز بیشتر می‌کند. امیدوارم با گفت‌وگو و تعامل این مشکل رفع شود.

دوران رفتار قهری به سر آمده است

احمد طاهرخانی عضو انجمن تجارت الکترونیکی هم توضیح می‌دهد: از مدتی قبل تحرکاتی در مخالفت با فعالیت‌های ما در تامین اجتماعی شروع شده بود اما این موضوع از اواخر هفته قبل شدت پیدا کرد و آزمایشگاه‌ها از ترس هزینه‌ها و جریمه‌ها از همکاری با ما اجتناب کردند. در صورتی که این کار مخالف با شعارها و سیاست‌های دولت، نهادها، معاونت علمی، صمت و ارگان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و حتی مخالف با سند چشم‌انداز سلامت دیجیتال هست.

او اضافه می‌کند: امیدوار بودیم پس از نامه‌های سازمان‌ها، تامین اجتماعی در تصمیم خود تجدید نظر کند که متاسفانه در حرکتی عجیب به شکل رسمی و پیامکی آن را تشدید کرد‌. حالا ناامیدی زیادی به ما تزریق شده است که این تصمیم خود نشان از عقب‌ماندگی توسعه سلامت دیجیتال در کشور است. به تمام موسسان پاراکلینیک و آزمایشگاه‌ها پیامک زده شده و حالا در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم.

او ادامه می‌دهد: نباید فضای قهری و تهاجمی باشد مگر نه اینکه باید علت هر تصمیم توضیح داده شود و هر صحبتی که تامین اجتماعی دارد آن را به شکل علنی برای ما توضیح دهد. در وهله بعد مگر سلامت دیجیتال چه حجمی از بازار سلامت ایران را به خود اختصاص داده است و بالاتر از همه اینها مگر نهاد بیمه‌گر وظیفه پرداخت هزینه‌های درمانی هر شخص را دارد و هزینه‌های آزمایش می‌تواند از هزینه‌های سنگین‌تر جلوگیری کند. همیشه امکان کارشکنی از سمت سازمان‌هایی وجود دارد اما این رفتارها باعث ترس سرمایه‌گذاران می‌شود و زمان که مهم‌ترین عنصر برای استارت‌آپ‌هاست را از بین می‌برد. هرگز برخورد قهری به نتیجه نمی‌رسد.

اتفاق نامبارک

نیما فاضلی یکی دیگر از اعضای انجمن نیز در این باره می‌گوید: اتفاق نامبارکی است که امیدواریم به زودی جلوی آن گرفته شود. جای تعجب است که چطور با این تصمیم‌های عجولانه و قهری کلیه فرآیندها، مجوزها و روال‌ها را زیر سوال می‌برند. وقتی پلتفرم‌ها با نسخه الکترونیکی کار می‌کنند بدیهی است که تجویز آزمایش آنلاین بخشی از این چارچوب باشد. امیدوارم طی جلساتی این مشکل حل شود و به جای این تصمیم‌هایی که به شکل انفجاری گرفته شود، تصمیم‌ها در سایه مشورت با بخش خصوصی و هم‌افزایی گرفته شود. ۹۸ درصد نسخه‌ها آنلاین هستند و برای توسعه این بازار همگی ما کمک کردیم و امیدواریم در این تصمیم تجدید نظر شود.

لطفا هیچ‌ تصمیمی نگیرید

مهرشاد تیموری نیز در این باره توضیح می‌دهد: هر بار که پای سازمان‌ها و نهادهای دولتی به میان آمده است چیزی جز تخریب رخ نداده است. هر تصمیمی که می‌گیرند به نوعی با اهداف سلامتی عموم مردم کشور و کسب و کارها منافات دارد. هر بار دسترسی ما خصوصی‌ها را محدودتر می‌کنند و اگر با این فرمان جلو بروند احتمالا نسخه الکترونیکی پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را هم ممنوع می‌کنند. کاش به جای این رفتارها نگاهی به کشورهای همسایه بیندازند، جای تاسف است که به جای پیشرفت فقط پسرفت کرده‌ایم. کاش اگر نمی‌خواهند ما کار کنیم زودتر به ما بگویند که خودمان را بیش از این معطل نکنیم.

منبع : پیوست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.