فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۸۹۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

هدف گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی شناسا برای سرمایه گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران

هدف گذاری 14 هزار میلیارد تومانی شناسا برای سرمایه گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران

موج جدید سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران این بار مسیر خود را به سمت حوزه‌های تخصصی مانند صنعت، معدن و سلامت پیدا کرده است و عمده سرمایه‌گذارانی که روی این موج سوار شده‌اند، سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکتی هستند.

به گزارش تجارت نیوز،

در نشست خبری شرکت شناسا که به منظور رونمایی از بیانیه خط مشی سرمایه‌گذاری شناسا برگزار شده بود، حسین نظربلند مدیرعامل، سیدحمیدرضا علوی معاون سرمایه‌گذاری، محمود کریمی معاون راهبری شناسا و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

حسین نظربلند بعد از ارائه آماری از فعالیت ۱۰ ساله از گروه شناسا گفت: ما برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری تا سال 1407 ترسیم کرده‌ایم که تا 140 هزار میلیارد ریال در اکوسیستم استارتاپی کشور سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. وی اشاره کرد که از این میزان، یک همت مصوب شده است و تا پایان امسال اجرایی می‌شود و مابقی نیز بعد از تصویب گروه مالی پاسارگاد، اجرایی خواهد شد.

۳میلیون دلار سرمایه گذاری برای ورود به بورس

در ادامه این نشست سیدحمیدرضا علوی، معاون سرمایه گذاری شناسا بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای شناسا در حوزه سرمایه‌گذاری، توسعه نهادی است. سرمایه‌گذاری جسورانه، از دیگر رویکردهای سرمایه‌گذاری در شناسا است و سایر وی‌سی‌ها نیز به صورت کلاسیک چنین کاری را انجام می‌دهند ولی ما در این رویکرد، از مبلغ 5 تا 60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را هدف قرار داده‌ایم. دیگر رویکرد سرمایه‌گذاری شناسا، نوآوری جسورانه است. در این رویکرد، به حل یک مشکل یا مسئله ملی فکر کرده و برای آن اقدام می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری قبل از ipo از دیگر رویکردهای سرمایه‌گذاری شناسا محسوب می شود. در حال حاضر برای رفتن روی تابلو نوآفرین در بورس، خلا وجود دارد. شناسا سرویس خود را در این خلا ایجاد کرده‌ و با سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای دارای قابلیت ورود به بورس، کمک می‌کنیم تا به بازار سرمایه وارد شوند. در این زمینه تا معادل ریالی سه میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم. همچنین حوزه‌هایی چون معدن، سلامت، فین‌تک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، امنیت غذایی و انرژی، از جمله حوزه‌های مورد نظر شناسا برای سرمایه‌گذاری هستند.

تکنولوژی باید وارد حوزه معدن شود

در ادامه این نشست خبری مدیرعامل شناسا، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز مبنی بر دلایل ورود به این حوزه‌های تخصصی مانند سلامت و معدن گفت: شناسا از ابتدای تأسیس در حوزه سلامت فعال است، منتهی در بخش های‌تک سلامت و با استارتاپ‌هایی چون پداسیس در زمینه اسکلت حرکتی، پارس تراوا در حوزه درمان سرطان، پردیس ژن در زمینه ژنتیک و طنین در حوزه ناشنوایی. با سرمایه‌گذاری روی بقراط، وارد حوزه سلامت الکترونیک شدیم که جای کار جدید دارد، هرچند چالش‌های جدی هم در آن به چشم می‌خورد. در این حوزه، امسال از شناسا خبرهای جدی دیگری هم خواهید شنید. در زمینه معدن هم اعتقاد داریم که تکنولوژی باید وارد حوزه معدن شود. از سال گذشته و در گروه مالی، تلاش‌هایی را با میدکو آغاز کرده‌ایم.

علوی، معاون سرمایه‌گذاری شناسا نیز در این مورد و سرمایه‌گذاری‌های آینده شناسا گفت: در حوزه ساختمان در همکاری با کیسون، بیلدزآپ را راه‌اندازی کردیم که چند استارتاپ هم در این مرکز راه‌اندازی شده‌اند. به حوزه‌های انرژی، هوش مصنوعی و خودرو هم وارد خواهیم شد.

وضع منابع مالی اکوسیستم رو به بهبود است

مدیرعامل شناسا همچنین در مورد فعالیت‌های شناسا طی یک سال گذشته و تغییرات اکوسیستم با آمدن دولت جدید گفت: ما طی یک سال اخیر و براساس روندهای جهانی بیشتر روی استارتاپ‌های حاضر در پورتفوی سرمایه‌گذاری شناسا، سرمایه‌گذاری‌ کرده‌ایم. اما به نظر می‌رسد که در اکوسیستم وضع منابع مالی رو به بهبود است. به‌ویژه به خاطر قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قفلی که چند سال روی اکوسیستم بوده، برداشته شده و برداشت ما این است که منابع مالی بیشتری به اکوسیستم استارتاپی تزریق می‌شود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.