فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۰۱۸

کاهش ۹ درصدی ارزش تسلا پس از معرفی Cybercab

کاهش 9 درصدی ارزش تسلا پس از معرفی Cybercab

سهامداران تسلا ضمن استقبال از محصولات جدید این شرکت، می‌گویند جزئیات دقیقی درباره نحوه کسب درآمد از آن‌ها ارائه نشده است.

به گزارش تجارت نیوز،

ایلان ماسک در رویداد «We, Robot» این شرکت که با حضور ربات‌های انسان‌نمای اپتیموس برگزار شد، از پروژه روبوتاکسی خود با نام Cybercab رونمایی کرد و همچنین ون مسافربری به سبک قطارهای قدیمی با نام Robovan را نیز معرفی کرد. هرچند همه‌چیز بسیار خوب به‌ نظر می‌رسید، برخی سهامداران خواستار ارائه جزئیات بیشتری درباره برنامه‌های تسلا و ایلان ماسک شده‌اند. همین موضوع باعث شد سهام غول سازنده خودروهای برقی حدود 9 درصد کاهش پیدا کند و حدود 68 میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت را از بین ببرد.

براساس گزارش رویترز، ایلان ماسک دیروز هنگام نمایش نمونه اولیه Cybercab وعده داد خودروهای محبوب تسلا، مدل 3 و مدل Y این شرکت، می‌توانند از سال آینده در کالیفرنیا و تگزاس بدون نیاز به نظارت راننده رانندگی کنند.

تسلا Cybercab

او همچنین گفت ساخت Cybercab کاملاً خودران از سال 2026 با قیمت کمتر از 30 هزار دلار آغاز خواهد شد و روبوون را به نمایش گذاشت که می‌تواند 20 نفر را اطراف شهر جابه‌جا کند. محصولاتی که به گفته ایلان ماسک، با «تبدیل پارکینگ‌ها به پارک» فضای شهری را تغییر خواهند داد.

ماسک حتی در ادامه گفت ربات‌های انسان‌نمای اپیتموس تسلا درنهایت با قیمت 20 تا 30 هزار دلار به فروش خواهند رسد. این ربات‌ها از نظر ماسک «بزرگ‌ترین محصول تاریخ خواهند بود».

از انتقاد سهامداران تسلا تا کاهش سهام شرکت

رویترز در ادامه نظر چند سهامدار تسلا را پرسیده است. «راس گربر»، مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری Gerber Kawasaki، می‌گوید:

«دیدگاه ماسک را دوست داشتم اما کسی باید آن را عملی کند. درحال‌حاضر، تسلا باید تا 24 ماه آینده فروش خودروهای الکتریکی را ادامه بدهد. چرا روی آن تمرکزی نداریم؟»

گربر می‌گوید هرچند نمایش محصولاتی مانند Cybercab و Robovan خوشحال‌کننده بوده، امیدوار بوده محصولی سنتی‌تر و ارزان‌تر نیز معرفی شود که تسلا بتواند آن را در آینده نزدیک به فروش برساند.

«رامش پولا»، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت Creative Planning که یکی از سهامداران تسلا است، نیز می‌گوید تحت‌تأثیر نمایش اخیر قرار گرفته اما «توضیحات بیشتری درمورد برنامه‌های آینده ماسک و اینکه چگونه می‌خواهد از هوش مصنوعی و ربات‌های جدید درآمد داشته باشد،» خواسته است.

تسلا Robovan

او همچنین پیش‌بینی‌کرده طی یک سال آینده، رگولاتوری‌ها برای برنامه‌های ماسک در استفاده از سیستم خودران بدون نظارت «مانعی بزرگ» خواهند بود.

CNBC هم در گزارش مشابهی می‌گوید تحلیلگران «مورگان استنلی» گفته‌اند ماسک طی این رویداد نتوانسته این ادعا را داشته باشد که تسلا شرکت هوش مصنوعی است. آ‌ن‌ها می‎‌گویند ماسک هیچ جزئیاتی درمورد بهبود سیستم خودران ارائه نکرده یا درباره برنامه‌های شایعه‌شده همکاری تسلا و xAI، شرکت هوش مصنوعی ماسک، اطلاعاتی نداده است.

تمام این موارد باعث شد سهام تسلا در بازار بورس با افت حدود 9 درصدی با قیمت 217.80 دلار معامله شود؛ یعنی در طول سال جاری 12 درصد و طی یک سال گذشته 17 درصد کاهش یافته است. این افت جدید موجب کاهش حدود 68 میلیارد دلاری ارزش بازار تسلا شده.

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.