فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۰۹۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تاکسی بی‌دندان تسلا؛ افزایش ارزش سهام اوبر پس از رونمایی روبوتاکسی‌‌ها

افزایش سهام اوبر و لیفت پس از شکست تسلا؛ محصولی که انتظارات را برآورده نکرد

تاکسی بی‌دندان تسلا؛ افزایش ارزش سهام اوبر پس از رونمایی روبوتاکسی‌‌ها

ناکامی تسلا در جلب نظر سرمایه‌گذاران پس از معرفی محصولات جدیدش باعث افزایش ارزش سهام شرکت‌های رقیب مانند اوبر و لیفت در بازار تاکسی‌های اینترنتی شد.

به گزارش تجارت نیوز،

بازار سهام روز جمعه دستخوش تغییرات چشمگیری شد. از آنجا که سهام شرکت‌های اوبر و لیفت پس از رونمایی ناامیدکننده روبوتاکسی تسلا به‌شدت افزایش یافت، سرمایه‌گذاران منتظر توسعه‌های جدید تسلا در فناوری خودروهای خودران بودند و انتظار می‌رفت این فناوری صنعت حمل‌ونقل اشتراکی را متحول کند. حال آنکه تسلا نتوانست جزئیات و استراتژی‌های مشخصی را که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند ارائه دهد و این امر به نفع رقبایی مانند اوبر و لیفت تمام شد.

افزایش ارزش سهام رقبا؛ اوبر و لیفت پیروز جنگ تبلیغاتی / رشد ۹ درصدی ارزش سهام اوبر و رسیدن به بالاترین میزان در 52 هفته اخیر

به نقل از بلومبرگ، سهام اوبر در هفته‌های منتهی به رویداد تسلا در حال کاهش بود چراکه سرمایه‌گذاران نگران تهدید احتمالی خودروهای خودران تسلا برای بازار حمل‌ونقل اشتراکی بودند. اما پس از آنکه رویداد تسلا انتظارات را برآورده نکرد، سهام اوبر بیش از ۹ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در ۵۲ هفته اخیر رسید. این افزایش چشمگیر نشان‌دهنده تغییر روند برای اوبر است؛ به طوری که ارزش سهام این شرکت در ماه گذشته تقریباً ۲۲ درصد و در طول سال ۳۸ درصد رشد کرده است.

به همین ترتیب سهام لیفت، دیگر بازیگر بزرگ در صنعت تاکسی‌های اینترنتی یا حمل‌ونقل آنلاین، نیز حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. هر دو شرکت از ارائه‌نشدن نقشه راه و زمان‌بندی مشخص از سوی تسلا برای سرویس روبوتاکسی خود که در ابتدا به نظر می‌رسید تهدیدی جدی برای مدل‌های تجاری آنها باشد بهره‌مند شدند.

در مقابل، سهام تسلا پس از این رویداد با مشکل مواجه شد و در معاملات روز جمعه کاهش یافت. سهام تسلا اکنون بیش از ۱۱ درصد در طول سال کاهش یافته و به طرز چشمگیری نسبت به شاخص‌های S&P 500 و Nasdaq که هر دو حدود ۲۲ درصد رشد کرده‌اند، عملکرد ضعیف‌تری داشته است.

افزایش پایدار نخواهد ماند

گرچه این رشد پایدار نخواهد بود؛ همان‌طور که نمی‌توان جلوی پیشرفت را گرفت. خودروهای بدون راننده آینده را تصاحب خواهند کرد. این یک پیش‌بینی بر اساس همان رفتار تاریخی‌ است که از نوع بشر تاکنون دیده‌ایم. تکنولوژی به سمتی حرکت می‌کند که بتوان مداخله انسانی در بسیاری از امور را به حداقل رساند. حذف عامل انسانی و ماشینیزه کردن صنعت حمل‌ونقل می‌تواند علاوه‌ بر افزایش بهره‌وری، منجر به کاهش تلفات یا صدمات جاده‌ای شود. 

تاکسی بی‌دندان تسلا

جان کولانتونی، تحلیلگر، روبوتاکسی تسلا را تاکسی بی‌دندان توصیف می‌کند و می‌گوید رویکرد تسلا تنها بر اساس استفاده از دوربین‌ها، به جای استفاده از سیستم ترکیب حسگرها (که از داده‌های انواع مختلف حسگرها مانند رادار و LiDAR استفاده می‌کند)، ارزیابی قابلیت اجرای اهداف بلندپروازانه تسلا را دشوار می‌کند. در نتیجه سهام اوبر که به دلیل نگرانی‌ها از ورود احتمالی تسلا به فضای حمل‌ونقل اشتراکی دچار فشار شده بود پس از کاهش این نگرانی‌ها افزایش یافت.

کولانتونی با حفظ رتبه خرید خود برای اوبر و هدف قیمتی ۱۰۰ دلار، به افزایش احتمالی ۲۸ درصد از قیمت بسته شدن روز پنجشنبه اشاره می‌کند. او استدلال می‌کند عدم پیشرفت قابل توجه تسلا در فضای روبوتاکسی می‌تواند در نهایت به نفع اوبر باشد، زیرا اوبر همچنان بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل اشتراکی در جهان است. از طرفی او معتقد است در حالی که تسلا قصد دارد ناوگان روبوتاکسی خود را توسعه دهد، ممکن است با چالش‌های بزرگی در مقیاس‌گذاری این عملیات بدون همکاری با پلتفرم‌های حمل‌ونقل اشتراکی موجود مانند اوبر یا لیفت روبه‌رو شود.

گذار به آینده؛ از ترسیم تصویری تخیلی تا واقعیت

احتمالاً شرکت‌های حمل‌ونقل اشتراکی با سازندگان خودروهای خودران شراکت خواهند کرد

اگرچه انتظار می‌رفت روبوتاکسی تسلا بازار حمل‌ونقل اشتراکی را متحول کند، تحلیلگران اکنون بر این باورند که اوبر و لیفت ممکن است بهتر در موقعیتی قرار گیرند تا از بازار رو به رشد خودروهای خودران بهره‌برداری کنند. کولانتونی معتقد است توسعه‌دهندگان خودروهای خودران احتمالاً با شرکت‌های حمل‌ونقل اشتراکی همکاری خواهند کرد نه اینکه ناوگان‌های مستقل بسازند. او به تجربه اوبر در لجستیک، مدیریت ناوگان و مقررات محلی اشاره می‌کند که این شرکت را به یک شریک جذاب برای توسعه‌دهندگان خودروهای خودران تبدیل می‌کند که می‌خواهند عملیات خود را به طور پایدار مقیاس‌بندی کنند.

ناامیدکننده برای تسلا و فرصتی مثبت برای اوبر

تحلیلگر دیگری به نام جاستین پست نیز این رویداد ناامیدکننده تسلا را یک فرصت مثبت برای اوبر می‌بیند. او تاکید می‌کند افزایش رقابت در فضای خودروهای خودران به‌ویژه شرکت‌هایی مانند Waymo گوگل و سایر بازیگران، می‌تواند در نهایت به نفع اوبر باشد. جاستین پست همچنین گمانه‌زنی می‌کند شاید صاحبان روبوتاکسی تسلا در آینده بتوانند خودروهای خود را در شبکه‌های حمل‌ونقل اشتراکی مانند اوبر یا لیفت فهرست و تسلا را بیشتر با اکوسیستم حمل‌ونقل اشتراکی موجود ادغام کنند.

تسلا با برنامه‌ای بدون جزئیات همه را ناامید کرد

تونی ساکوناگی از شرکت Bernstein نیز این احساسات را تکرار و رویداد تسلا را ناامیدکننده و به طرز حیرت‌آوری بدون جزئیات توصیف می‌کند. او می‌گوید اگرچه تسلا ممکن است در نهایت در فضای روبوتاکسی رقابت کند، اما فقدان جدول‌های زمانی و استراتژی‌های مشخص به این معنی است که بعید است در کوتاه‌مدت تهدیدی جدی برای پلتفرم‌های موجود باشد. با این حال، لیفت رتبه عملکرد بازار را دریافت کرد، زیرا تحلیلگران پیشنهاد کردند ممکن است این شرکت همچنان با چالش‌هایی برای رقابت با اوبر در بلندمدت روبه‌رو باشد.

ناتوانی تسلا در ارائه جزئیات و استراتژی‌های مشخص در مورد فناوری پیشرفته خودروهای خودران و ناوگان روبوتاکسی خود، نگرانی‌ها را برطرف کرده که این شرکت به‌سرعت بر فضای حمل‌ونقل اشتراکی تسلط پیدا خواهد کرد. در عوض تحلیلگران بر این باورند که شرکت‌هایی مانند اوبر و لیفت در موقعیت مناسبی قرار دارند تا با توسعه‌دهندگان خودروهای خودران همکاری و از زیرساخت‌ها و تخصص خود برای رقابت در آینده‌ای با خودروهای خودران استفاده کنند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.