فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۵۲۹۰۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

شوک بزرگ به دنیای گیم/ تعطیلی XDefiant رقیب سرسخت Call of Duty

شوک بزرگ به دنیای گیم/ تعطیلی XDefiant رقیب سرسخت Call of Duty

یوبی‌سافت اعلام کرد که سرورهای بازی XDefiant، که به‌عنوان رقیب Call of Duty شناخته می‌شد، تا ژوئن ۲۰۲۵ خاموش خواهد شد. این تصمیم پس از کاهش درآمد و افت بازیکنان گرفته شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

یوبی‌سافت ناشر بازی‌های مشهوری همچون Assassin’s Creed، اعلام کرده است که سرورهای بازی تیراندازی رایگان خود یعنی XDefiant، در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۵ خاموش خواهند شد.

به گزارش کتاکو، این خبر برای بسیاری غافلگیرکننده بود؛ به‌ویژه پس از اینکه مارک روبین تهیه‌کننده اجرایی این بازی در سپتامبر تاکید کرده بود که بازی «در حال مرگ نیست» و «وضعیت خوبی دارد.»

یک بلندپروازی شکست خورده؛ صعود و سقوط XDefiant 

XDefiant توسط استودیوی سان‌فرانسیسکوی یوبی‌سافت توسعه داده شد و در نهایت، در ماه May ۲۰۲۳ برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها منتشر شد. شهرت این بازی به عوامل مختلفی بازمی‌گردد. این بازی به دلیل گیم‌پلی سریع، حجم فایل کوچک‌تر نسبت به بازی‌های مشابه و نهایتا طراحی جذاب میدان‌های نبرد نظامی توجه بسیاری را جلب کرد. 

در ابتدا، نقدها مثبت بود و تعداد بازیکنان نیز امیدبخش به نظر می‌رسید. در ماه August گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد درآمد بازی کاهش یافته و تعداد بازیکنان به‌سرعت در حال افت است. 

در تاریخ ۳ دسامبر، یوبی‌سافت تصمیم خود را برای پایان دادن به کار XDefiant اعلام کرد. از همین لحظه، بازیکنان جدید دیگر نمی‌توانند بازی را دانلود کنند یا حساب کاربری جدیدی بسازند. بااین‌حال، سرورهای بازی تا ژوئن ۲۰۲۵ فعال خواهند ماند. یوبی‌سافت همچنین اعلام کرد که محتوای فصل سوم بازی منتشر خواهد شد، اما عمر بازی پس از آن به پایان خواهد رسید.

اخراج حدود ۲۷۰ نفر از XDefiant 

تعطیلی XDefiant بخشی از بازسازی گسترده‌تر در یوبی‌سافت است. استودیوی سان‌فرانسیسکوی یوبی‌سافت که مسئول این بازی بود، همراه با استودیوی اوساکا بسته خواهد شد و تیم سیدنی نیز کاهش نیرو خواهد داشت. این تغییرات باعث اخراج حدود ۲۷۰ نفر شده است. نیمی از تیم XDefiant به پروژه‌های دیگر یوبی‌سافت منتقل خواهند شد.

وقتی که ادامه دادن بیش از حد منطقی دشوار می‌شود!

مارک روبین تهیه‌کننده اجرایی XDefiant، در پیامی احساسی به تعطیلی بازی واکنش نشان داد. او فاش کرد که یوبی‌سافت تا مدت کوتاهی پیش به ادامه حمایت از XDefiant برای پیدا کردن جامعه‌ای گسترده‌تر از بازیکنان متعهد بود ولی ادامه این مسیر «بیش از حد منطقی» دشوار شده بود.

روبین از تلاش و اشتیاق تیم توسعه‌دهنده تمجید کرد و قدردانی خود را از آن‌ها ابراز کرد. او گفت: «هر یک از این افراد، انسانی واقعی با زندگی جدا از دنیای ما هستند و همه آن‌ها شور و اشتیاق خود را برای ساخت این بازی صرف کردند.» روبین همچنین از افتخار خود به دستاوردهای این تیم سخن گفت، حتی با وجود پایان یافتن مسیر بازی.

فقط چند ماه پیش، روبین گزارش‌هایی از Insider Gaming را که ادعا می‌کردند رهبران یوبی‌سافت اعتماد خود را به پروژه از دست داده‌اند، رد کرده بود. او در سپتامبر با اطمینان به طرفداران گفت: «این بازی قطعا در حال مرگ نیست.» این تغییر ناگهانی نشان‌دهنده ماهیت ناپایدار صنعت بازی‌سازی است. جایی که حتی پروژه‌های امیدوارکننده نیز ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوند.

درس‌هایی از شکست

تعطیلی XDefiant پرسش‌هایی درباره چالش‌های رقابت در بازار شلوغ بازی‌های تیراندازی اول‌شخص مطرح می‌کند. تلاش یوبی‌سافت برای ایجاد جایگاهی در کنار غول‌هایی مانند Call of Duty جاه‌طلبانه بود، اما در نهایت پایدار نبود. موفقیت اولیه بازی، با نقدهای مثبت و پایگاه بازیکنان مشتاق، برای مقابله با کاهش سریع درآمد و مشارکت کافی نبود.

در حالی که یوبی‌سافت XDefiant را تعطیل کرده و منابع خود را بازسازمان‌دهی می‌کند، صنعت بازی همچنان نظاره‌گر خواهد بود که این شرکت چگونه با بازار در حال تغییر تطبیق می‌یابد. برای بازیکنان و توسعه‌دهندگان، داستان XDefiant یادآوری‌کننده‌ای از پتانسیل‌ها و خطرات پروژه‌های بلندپروازانه در دنیای بازی‌سازی است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.