خبر مهم:

کد مطلب: ۹۲۲۵۸۳

خرید تضمینی ۱۰۶ هزار تن گندم در کردستان/ گلایه از عدم پرداخت مطالبات

خرید تضمینی ۱۰۶ هزار تن گندم در کردستان/ گلایه از عدم پرداخت مطالبات

آمار برداشت گندم در کردستان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و خرید تضمینی نیز به بیش از ۱۰۶ هزار تن رسیده است اما کشاورزان از عدم پرداخت به موقع مطالباتشان گلایه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، خرمن‌های طلایی گندم، مزارع گندم استان کردستان را مزین کرده و برداشت آن در کردستان از اواخر خرداد آغاز شده است و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

آمارها از آغاز فصل برداشت گندم در کردستان تا کنون، نشان از رکوردشکنی در خرید تضمینی این محصول در استان دارد. با این حال، کشاورزان با چالش‌هایی مانند قیمت پایین گندم و عدم پرداخت مطالباتشان روبرو هستند.

خرید تضمینی بیش از ۱۰۶ هزار تن گندم

طبق گفته جمال صالحی، نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان، تاکنون بیش از ۱۰۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان به صورت تضمینی خریداری شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته، رشدی قابل توجه داشته و نشان‌دهنده افزایش تولید گندم در کردستان است.

بیشترین خرید گندم مربوط به شهرستان‌های سقز و کامیاران بوده است. همچنین در شهرستان‌های قروه، دهگلان و سنندج به ترتیب ۱۱ هزار و ۹۸۰ تن، ۳ هزار و ۶۸۲ تن و یک هزار و ۱۷۷ تن گندم خریداری شده است.

پیش‌بینی خرید ۱.۵ میلیون تن گندم در کردستان

محمد صالح احمدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، هم پیش‌بینی کرده است که امسال در مجموع ۱.۵ میلیون تن گندم در استان خریداری شود. این رقم در مقایسه با سال گذشته، رشدی ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

چالش قیمت و مطالبات کشاورزان

با وجود افزایش تولید و خرید گندم، کشاورزان کردستانی با چالش‌هایی مانند قیمت پایین گندم و عدم پرداخت مطالباتشان روبرو هستند. قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است. این قیمت در حالی است که هزینه‌های تولید، از جمله بذر، کود، سم و دستمزد کارگر، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

کشاورزان همچنین از عدم پرداخت به موقع مطالباتشان گلایه دارند. تاکنون ۷۹ هزار و ۴۱۹ تن از گندم خریداری شده در سامانه ثبت شده است، اما هنوز پولی به حساب کشاورزان واریز نشده است.

اما به گفته استاندار کردستان، برای حل مشکلات کشاورزان کردستانی، لازم است اقداماتی مانند افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و ارائه یارانه برای نهاده‌های کشاورزی انجام شود. همچنین لازم است که دولت و مجلس در مورد ضایعات گندم، آرد و نان و یارانه مربوطه تصمیم‌گیری قاطعی اتخاذ کنند.

کوشا معتقد است با وجود رشد، در خرید تضمینی گندم، کشاورزان از قیمت گندم ناراضی هستند.

او، اعلام کرده که قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است. این قیمت در حالی است که هزینه‌های تولید به طور قابل توجهی افزایش یافته است، همچنین کشاورزان از عدم پرداخت به موقع مطالباتشان گلایه دارند.

به عقیده زارعی کوشا، برای حل مشکلات کشاورزان، لازم است اقداماتی مانند افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و ارائه یارانه برای نهاده‌های کشاورزی انجام شود. همچنین لازم است که دولت و مجلس در مورد ضایعات گندم، آرد و نان و یارانه مربوطه تصمیم‌گیری قاطعی اتخاذ کنند.

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.