کد مطلب: ۹۲۵۲۹۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ذخایر آبزیان خلیج فارس در خطر/ ممنوعیت یک هفته‌ای صید میگو در بوشهر

ذخایر آبزیان خلیج فارس در خطر/ ممنوعیت یک هفته‌ای صید میگو در بوشهر

پای اسم «خلیج فارس» که در میان باشد، تعصب ایرانیان مثال‌زدنی است و حتی دیگر دنیا هم از آن خبر دارد. اما وقتی صحبت به حفظ این میراث طبیعی برسد، یک جای کارمان به شدت می‌لنگد. آلودگی‌ها و صید بی‌رویه، حیات آبزیان خلیج فارس را به خطر انداخته و بر همین اساس، از امروز ششم تا جمعه دوازدهم مرداد، صید میگو در آب‌های بوشهر ممنوع است.

به گزارش تجارت نیوز،

طرح «دریابست» یا «ممنوعیت صید» در سال‌های اخیر به منظور حفاظت از ذخایر آبزیان خلیج فارس در استان‌هایی مانند بوشهر، خوزستان و هرمزگان اجرا می‌شود. به طور سنتی نیز صیادان هر منطقه به صورت داوطلبانه در مقاطعی از صید آبزیانی چون میگو خودداری می‌کردند. این طرح البته مخصوص ایران نیست و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز آن را اجرایی می‌کنند. 

آنگونه که عقیل امینی مدیرکل شیلات استان بوشهر به ایرنا گفته است امسال طرح دریابست با پیشنهاد گشت تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور از شش تا 12 مرداد در این استان اجرایی می‌شود؛ تاریخ آزادسازی صید میگو نیز برای قایق‌ها از 13 مرداد و برای لنج‌ها از 14 مرداد تعیین شده است.

استان‌های خوزستان و هرمزگان نیز سال گذشته این طرح را در مرداد و شهریور اجرایی کردند. آنگونه که ایرنا گزارش داده است طرح دریابست در دوره‌های کوتاه به منظور ایجاد فرصت برای تخم‌گذاری و صیانت از ذخایر آبزیان دریایی اجرا می‌شود. چرا که سنگینی ناوگان صید و صیادی ، قاچاق صید، استفاده از روش‌های غیرقانونی و مخرب صید همچون ترال، ورود شناورهای بیگانه به محدوده صیدگاه‌های داخلی کشور، فعالیت شناورها و قایق‌های صیاد، این ذخایر را در خلیج فارس و دریای عمان به خطر انداخته است. 

تهدید آلودگی برای آبزیان خلیج فارس

حیات و ذخایر آیزیان خلیج فارس را علاوه بر صید بی‌رویه، آلودگی هم تهدید می‌کند. تخلیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی و آلودگی‌های نفتی، از جمله چالش‌های جدی در این زمینه است. استفاده از آب شیرین‌کن‌ها و تغییرات اقلیمی نیز تعادل پهنه آبی خلیج فارس را به خطر انداخته و باعث اسیدی‌تر شدن آب آن شده است. 

یکی دیگر از تهدیدات جدی برای آبزیان خلیج فارس نیز سفید شدگی مرجان‌هاست. این گیاه دریایی نقش مهمی در حفظ اکوسیستم دریاها دارد و بر اثر عوامل مختلفی چون آلودگی‌های گسترده، گسترش فعالیت‌های انسانی و ساخت‌وسازها در مناطق ساحلی، صید بی‌رویه و گرمایش زمین در معرض خطر و آسیب جدی قرار گرفته‌. این در حالی است که مرجان‌ها به عنوان محل تغذیه، تولید مثل و سکونت آبزیان خلیج فارس و دیگر دریاها و اقیانوس‌ها، نقش حیاتی در حفظ جمعیت آنها دارند. 

کاهش جمعیت آبزیان؛ خطری جدی برای اقتصاد بوشهر

اقتصاد استان بوشهر، وابستگی شدیدی به دریا دارد و چالش‌های این حوزه نیز از تهدیدات جدی آن محسوب می‌شود. به گونه‌ای که سایت اداره کل امور اقتصادی و دارایی این استان نیز «تهدید ذخایر آبزیان دریایی» را از جمله «اصلی‌ترین تنگناهای توسعه استان» اعلام کرده. بر این اساس مواردی چون «عدم وجود مدیریت صحیح برای بهره‌برداری از ذخایر آبزیان خلیج فارس»، «عدم اجرای قوانین و ناآگاهی بهره‌برداران»، «صید بی‎رویه، شیوه نامناسب صید و انجام آن در زمان نامناسب» و «عدم انجام اقدامات جبرانی برای احیای ذخایر در سال‌های گذشته»، باعث تخریب ذخایر دریایی شده است. این موضوع اجرای هر گونه طرح توسعه‌ای را در یکی از محورهای مهم توسعه استان که به بهره‌برداری از ذخایر آبزیان دریایی و صنایع مرتبط مربوط می‌شود، با محدودیت مواجه کرده است.

به همین علت است که شیلات استان بوشهر در مقاطع مختلف طرح دریابست را که به طور سنتی، برای حفظ ذخایر آبزیان خلیج فارس به شکل داوطلبانه از سوی صیادان اجرایی می‌شده، اجباری کرده است. در اردیبهشت امسال نیز مسئولان این استان اعلام کردند که صید ماهی مرکب در آب‌های بوشهر «به منظور حفظ ذخایر مولدین این گونه و بازسازی ذخایر آن برای سال‌های آینده» ممنوع است. 

حال نیز طرح دریابست به منظور حفظ ذخایر آبزیان خلیج فارس به ویژه میگو، از ششم تا دوازدهم مرداد در آب‌های استان بوشهر اجرایی می‌شود. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.