کد مطلب: ۹۲۷۲۱۷

آغاز عملیات شبکه فیبر نوری در ۲۰ شهر همدان

آغاز عملیات  شبکه فیبر نوری در 20 شهر همدان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات همدان از آغاز عملیات شبکه فیبر نوری در 20 شهر همدان خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

عباس صادقی پوریانی گفت:عملیات اجرای شبکه فیبر نوری در ۲۰ شهر استان کلید خورده و هم اینک ۷۸ کیلومتر از هسته اصلی این شبکه در شهر همدان اجرا شده است.

صادقی پوریانی گفت: هم‌اینک شبکه فیبرنوری شهر همدان به طول ۷۸ کیلومتر با انجام مراحل حفاری، فیبرگذاری و بتن ریزی اجرا شده و فازهای ۱۰ و ۱۱ این پروژه توسط پیمانکار در مناطقی از جمله جاده مزداگینه، چهارراه انبار نفت، شهرک بهشتی و استادان در حال فیبرگذاری است.

وی همچنین افزود: عملیات اجرای پروژه فیبر نوری در ۱۰ شهر همدان، ملایر، کبودرآهنگ، اسدآباد، مریانج، جورقان، مهاجران، پالیز، آجین و کرفس توسط شرکت فناپ انجام می‌شود و اجرای پروژه ۱۰ شهر تویسرکان، نهاوند، قهاوند، سرکان، فرسفج، فیروزان، برزول، گیان، شیرین‌سو و گل‌تپه نیز به شرکت مخابرات واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان چشم انداز برنامه هفتم توسعه همه ۳۳ شهر استان به شبکه فیبر نوری مجهز می‌شوند، عنوان کرد: برای اجرای پروژه در ۱۳ شهر دیگر نیز با شرکت فناپ در حال مذاکره هستیم و به زودی قرارداد اجرای پروژه امضا خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات همدان گفت: در شهر ملایر نیز تا کنون ۵۲ کیلومتر شبکه فیبر نوری اجرا شده و به لحاظ حفاری کار پروژه به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۵۳ ترمینال نهایی فیبر نوری در شهر ملایر تکمیل شده است و مشترکان می‌توانند برای بهره‌منده از اینترنت پرسرعت درخواست خود را ارائه دهند و از زمان درخواست تا یک ماه اینترنت فیبر نوری آن‌ها وصل می‌شود.

صادقی پوریانی اظهار کرد: در شهر اسدآباد ۱۲.۵ کیلومتر و در شهر جورقان نیز ۴.۵ کیلومتر حفاری، بتن ریزی و میکروچیپ گذاری صورت گرفته است و بر اساس تعهد تا پایان سال جاری باید مسیر اصلی فیبر نوری در همه شهرهای استان همدان اجرا شود.

وی تاکید کرد: در شهرهای کوچک مشکلی برای اجرای پروژه نداریم به طوری که در شهر جورقان، پیمانکار در طول یک هفته شبکه اصلی فیبر نوری را اجرا کرد اما در شهرهای بزرگ همچون همدان برخی از موارد از جمله دریافت مجوزها کار را دشوار می‌کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات همدان گفت: از شهرداری ها درخواست داریم مجوزهای حفاری را زودتر صادر کنند تا برای اجرای پروژه از برنامه عقب نمانیم و کمک کنند با اجرای کامل فیبرگذاری زودتر به شهروندان خدمات رسانی کنیم.

وی عنوان کرد: شبکه اصلی این طرح به شکلی ایجاد می‌شود که خط انتقال به فاصله ۳۰۰ متری واحدهای مسکونی می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با اشاره به اینکه ۶۳ درصد از جمعیت استان همدان شهرنشین هستند،بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرای شبکه فیبر نوری در سال جاری در شهر همدان آغاز شده است و پروژه سایر شهرهای استان نیز از سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: پروژه فیبر نوری شهر همدان را شرکت فناپ تلکام با مشارکت شهرداری همدان اجرا می کند که در سال ۱۴۰۱ حدود ۶.۵ کیلومتر از پروژه اجرا شده بود و در سال ۱۴۰۲ نیز تاکنون ۴۰ کیلومتر اجرا شده است.

صادقی پوریانی ادامه داد: برای اجرای خطوط فیبر نوری و بر اساس نقشه طراحی شده است، در حاشیه برخی از خیابان‌ها و محلات به عرض ۱۰ و عمق ۴۵ سانتی متر حفاری می‌شود تا تجهیزات فیبر نوری از داخل آن عبور کند.

صادقی پوریانی عنوان کرد: بر اساس برخی آمارهای استخراج شده هم اینک بین ۱۶ تا ۳۰ درصد کاربران ایرانی از این فناوری نوین استفاده می‌کنند و استفاده از آن به سرعت در حال گسترش است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این است تا پوشش اینترنت همراه را در شهرها و روستاهای استان به مرز نیاز مردم برسانیم، بیان کرد: هم‌اینک جمعیت کوچک‌ترین روستاهای استان همدان نیز خواهان اینترنت نسل چهارم (۴G) هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان تصریح کرد: زیرساخت های آینده استان همدان در همه بخش‌ های اقتصادی ، کشاورزی، صنعتی، تولید و سایر موارد نیازمند اینترنت پر سرعت است و هرچقدر روبه جلو پیش برویم تقاضا برای اینترنت پرسرعت بیشتر می‌شود.

وی افزود: سرعت اینترنت ای.دی.اس.ال در نهایت ۱۶ مگابیت در ثانیه هست و پاسخ نیازهای نسل آینده را نمی دهد، اما سرعت اینترنت فیبر نوری در برخی از شرایط تا یک گیگا بیت در ثانیه نیز می‌رسد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.