کد مطلب: ۹۲۷۳۶۷

تنش شدید آبی در استان سمنان

تنش شدید آبی در استان سمنان

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان به کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی اشاره کرد و افزود باتوجه به بارش های اخیر مشکل سمنان حل نشدنی است.

به گزارش تجارت نیوز،

مهران محمودی روز دوشنبه با اشاره به اینکه بخش زیادی از آب مورد نیاز سمنان از سفره آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، افزود: طی ۲ سال گذشته میزان بارش‌ها در این استان یکسان و درصد تغییرات آن نزدیک به صفر بود.

وی اضافه کرد: ۸۵ و هفت دهم درصد آب مورد نیاز سمنان از منابع آب‌های زیرزمینی تامین شود و بارندگی‌های اخیر جوابگوی نیاز این منابع آبی نیست.

به گفته وی، بارش‌های سمنان امسال به ۱۰۱ و نیم میلی‌متر رسید که در مقایسه با ۱۰۱ و ۶ دهم میلی‌متر بارش سال آبی گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۱ حلقه چاه، ۷۷۷ رشته قنات و یکهزار و ۵۶۶ چشمه منبع تامین آب سمنان است، ادامه داد: سهم چاه آب از تامین آب این استان ۶۴ و ۶۴ صدم درصد است.

وی بیان کرد: بیش از ۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی سمنان سال آبی گذشته از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تامین شد.

محمودی اظهار کرد: بیش از ۶۲۳ میلیون مترمکعب از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، بیش از ۱۰۳ میلیون مترمکعب در بخش آشامیدنی و ۲۹ میلیون مترمکعب در بخش صنعت مصرف شد.

این مسوول با اشاره به تامین ۱۴ و سه دهم درصدی آب مورد نیاز سمنان از محل ۴۴۶ انهار، چهار سد و شبکه و ۱۹ پمپ و آب‌بندان تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها سال آبی گذشته تامین کننده بیش از ۱۳۷ میلیون مترمکعب از آب مورد نیاز سمنان بود.

به گفته محمودی، از میزان آب‌های سطحی مصرف شده، بیش از ۱۲۵ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۱۱ میلیون مترمکعب در بخش آشامیدنی و ۵۷ صدم میلیون مترمکعب در بخش صنعت بود.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان با به اینکه ۷۵ درصد آب چاه‌ها، ۱۷ درصد آب قنات‌ها و هشت درصد آب چشمه‌های این استان برای تامین نیاز آبی تخلیه می‌شود، افزود: درصد تخلیه آب‌های سطحی سمنان در بخش سد و شبکه ۶۶ درصد، در حوزه چشمه ها ۳۳ درصد و در بخش پمپ و آب‌بندان یک درصد است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.