کد مطلب: ۹۲۷۵۱۷

کاهش آمار مرگ و میر و غرق شدگی در دریای خزر

کاهش آمار مرگ و میر و غرق شدگی در دریای خزر

اجرای طرح دریا در سواحل مازندران، که از خرداد آغاز شده، غرق شدگی و مرگ و میر را در دریای خزر کاهش داده است.

به گزارش تجارت نیوز،

افزون بر ۴۷۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر در مازندران قرار دارد و به واسطه وجود این سواحل نیز سالانه خیل عظیمی از مسافران و گردشگران برای گشت و گذار به این استان سفر می کنند تا از بیکران آبی دریا بهره بگیرند.

اما این سواحل در این خطه از شمال کشور به واسطه داشتن برخی ویژگی ها از جمله موج های شکافنده از نقاط حادثه خیز و خطرناک دریا به شمار می رود؛ ‌عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

برای زدن مُهر تایید به حادثه خیز بودن این سواحل می توان به آمارهای اداره کل پزشکی قانونی مازندران اتکا کرد که براساس داده های این اداره در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ تعداد افراد غرق شده در دریای خزر ۱۶۱ نفر است.

بنابر این گزاش از مجموعه ۵۱۶ نفری که هموطنان در مدت ذکر شده در سواحل مازندران جانشان را از دست دادند، ۶۴ نفرشان زن و مابقی مرد بودند، همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۹۰ درصد این افراد غیر بومی و در مناطق شنا ممنوعه (خارج از طرح‌های سالمسازی) غرق شدند.

با توجه به توصیف شرایط و ویژگی های دریای خزر در مازندران و همچنین رغبت زیاد مسافران به حضور و شنا در دریا باعث شده تا بیشتر از ۱۰ سال طرح سالمسازی دریا با مشارکت بیش از ۱۰ نهاد مربوطه از جمله استانداری، ‌هلال احمر و نجات غریق با استقرار ناجیان غریق در نقاطی با عنوان "‌طرح دریا"‌مستقر شوند تا در صورت بروز حوادث حین شنا برای افراد به سرعت اقدامات لازم برای نجات غریق را انجام دهنداما این طرح هم نتوانست آنچنان کمک شایان توجهی به موضوع غریق در استان کند که بخشی از آن به دلیل ناهماهنگی میان دستگاههای مختلف بود.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان به شمار می روند.

اینکه از زمان اجرای طرح دریا در مازندران یعنی از خرداد ماه تاکنون پنج نفر در خزر غرق شدند حائز اهمیت است از این بابت که کاهش تعداد غریق و فوت شدگان نشان دهنده دستیابی به اهداف مورد نظر است.

از سوی دیگر با واکاوی اطلاعات مربوط به هیات نجات غریق مازندران به عنوان یکی از دست اندرکاران دخیل و مرتبط در کمیته پیشگیری و کاهش غریق استان علت غالب فوت این تعداد افراد نادیده گرفتن توصیه ها، ‌هشدارها و شنا در نقاط ممنوعه بوده است؛ ‌یعنی مسائلی که همواره از سوی مسوولان و کارشناسان امر نسبت به آن اطلاع رسانی شده است اما چه کنیم باز هم نادیده گرفته شد.

رییس هیات نجات غریق مازندران با اشاره به فوت پنج غریق در سواحل دریای خزر در این استان گفت که این تعداد فوتی در مدت اجرای طرح دریا از خرداد ماه تاکنون رخ داده است که به نسبت سالهای گزارش آمار غریق در استان کاهش چشمگیری داشته است.

نقی کریمیان  علت این کاهش غریق را نشات گرفته از انجام یکسری اقدامات از سوی مسوولان امر دانست و افزود: ایجاد کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی و مشخص شدن متولی این کمیته، ‌شناسایی نقاط پُرخطر در سواحل دریا و برنامه ریزی برای استقرار ناجیان غریق در این نقاط از جمله کارهای صورت گرفته برای کاهش غریق است.

وی ادامه داد: در همین راستا تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریا در مازندران از ۵۵۰ امسال به ۷۰۰ نقطه افزایش یافت و همچنین تعداد ناجیان غریق به کار گرفته به هزا رو ۴۰۰ نفر رسیده است.

رییس هیات نجات غریق مازندران با تاکید بر اینکه تعداد غریق امسال نسبت به سالهای قبل بسیار کاهش یافته است توضیح داد:‌ اما نادیده گرفتن برخی هشدارها و توصیه ها از سوی مسافران و افراد بومی باعث شده تا این تعداد معدود افراد جان بدهند.

وی شنا هنگام مواج بودن دریا را از جمله موارد نادیده گرفتن هشدارها از سوی افراد عنوان کرد و گفت: علاوه بر این برغم توصیه ها مبنی بر شنا در محدوده طرح دریا، ‌آنجایی که ناجیان غریق حضور دارند اما شاهد موارد غرق شدگی و حتی منجر به فوت در محدوده های خارج از این طرح هستیم.

به گفته کریمیان سنگچین ها و جاهای دنج از جمله نقاط مورد علاقه شناگران برای تنی به آب زدن است در حالیکه در این نقاط از جمله سنگچین ها بدلیل پروتکل های کشوری امکان حضور ناجیان غریق وجود ندارد و می بایست نگهبان در این مکان ها مستقر شود.

وی گفت:‌ نادیده گرفتن این مساله باعث شده امسال شاهد هستیم از پنج مورد فوتی براثر غرق شدن در دریا ۲ مورد در همین نقاط سنگچینی غرق شدند.

رییس هیات نجات غریق مازندران با اشاره به اینکه امسال موارد فوت براثر غرق شدن در دریای خزر در سواحل بابلسر، ‌چالوس و تنکابن رخ داده است، ‌ادامه داد:‌این در حالیست این شهرستان ها جز نقاط مسافرخیز و گردشگرپذیر کشور و مازندران محسوب می شود و با توجه به حجم بالای مسافران وقوع حوادث غرق شدگی نیز دور از انتظار نیست.

وی از بابلسر، محمودآباد، چالوس، نوشهر و عباس آباد از بابت تعداد غریق و نجات یافتگان از دریا به عنوان شهرستان های استراتژیک مازندران نام برد و افزود:‌ به طوریکه ۴۰ درصد از یک هزار و ۵۰۰ غریق پارسال در استان مربوط به شهرستان بابلسر بود که با حضور ناجیان غریق از مرگ نجات یافتند.

کریمیان اظهار داشت:‌ فوت شدگان امسال در دریای خزر هم از افراد بومی مازندران و هم مسافرانی از تهران و مشهد بودند.

وی همچنین توضیح داد:‌ برخلاف سالهای گذشته که بیشترین فوت در دریا مربوط به ساعات شب بود امسال این غریق در تمامی ساعات شبانه روز طی ساعات سه، ‌۱۰ و ۱۷ رخ داده است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.