کد مطلب: ۹۳۰۲۴۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

صالحی امیری چگونه گزینه وزارت میراث فرهنگی شد؟ / موافقان و مخالفان او چه می‌گویند؟

صلاحیت صالحی امیری در کمیسیون فرهنگی رد شده است و امروز در صحن علنی بررسی می‌شود

صالحی امیری چگونه گزینه وزارت میراث فرهنگی شد؟ / موافقان و مخالفان او چه می‌گویند؟

مجلس این روزها، در حال بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان است. بر اساس برنامه اعلام شده، امروز بعد از ظهر نوبت به سیدرضا صالحی امیری، گزینه معرفی شده برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌رسد. محسن حاجی‌سعید عضو کمیته معرفی وزیر برای این وزارتخانه مهم، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» فرایند انتخاب او را به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی توضیح داده است. صالحی امیری، در عین حال منتقدانی نیز دارند.

به گزارش تجارت نیوز،

از میان ۱۵ گزینه که به عنوان نامزد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از سوی کمیته انتخاب به مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم معرفی شدند، او در نهایت سیدرضا صالحی امیری را به مجلس معرفی کرد؛ فردی که از نظر امتیازات، در جایگاه دوم فهرست کمیته قرار داشت. 

نفر نخست سمیع الله حسینی مکارم بود. در ادامه نیز به ترتیب نام این افراد دیده می‌شد: یداله طاهرنژاد، علیرضا تابش، غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی، ولی تیموری، سیدمحمدرضا سیدحسینی، مرتضی رحمانی موحد، محمدابراهیم زارعی، حسن فرطوسی، علی رحیم‌پور، علی هاشمی بهرمانی، کاظم ماندگاری، سعید اوحدی و پروانه سلحشور.

اما صالحی امیری که تا به اینجای کار نتوانسته است نظر مثبت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را جلب کند، چگونه از سوی رئیس دولت به عنوان گزینه نهایی وزارت میراث فرهنگی انتخاب شد؟

معرفی نهایی گزینه حذف شده برای  وزارت میراث فرهنگی 

محسن حاجی‌سعید نماینده تشکل‌های گردشگری در کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با تجارت‌نیوز به مقبولیت بالای سیدرضا صالحی امیری در دور نخست رای‌گیری اشاره می‌کند؛ در عین حال می‌افزاید که در مرحله دوم و پیش از امتیازدهی نهایی، نام او از بین نامزدها حذف شد. دلیل هم به مسئولیتی بازمی‌گشت که او به عنوان مسئول کارگروه فرهنگی داشت؛ در واقع اعضای کمیته با هدف جلوگیری از «تعارض منافع»، نام صالحی امیری را از فهرست نامزدهای وزارت میراث فرهنگی حذف کرده بودند.

نماینده تشکل‌های گردشگری در کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی، در مورد دلیل بازگشت نام او به این فهرست به تمایل احتمالی شخص رئیس‌جمهور یا مشاوران نزدیکش بر لزوم حضور صالحی امیری «به عنوان چهره‌ای فرهنگی و با تجربه» در کابینه اشاره می‌کند. 

حاجی‌سعید اصلی‌ترین ویژگی‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی را که مبنای معرفی او شده است، بر اساس «شنیده‌های خود از نزدیکان رئیس‌جمهور»، مشورت‌پذیری و اعتماد به بخش خصوصی، دانش و آگاهی عمیق در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، مهارت در حل بحران‌ها، توانایی در تعاملات بین‌ وزارتی و بالادستی، تجربه گسترده در مدیریت و حوزه فرهنگ و ارتباط با نخبگان و استادان دانشگاهی می‌داند. 

این فعال گردشگری به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اگر آقای صالحی امیری از تجربیات قبلی و خصوصیات فردی خود در این جایگاه استفاده کنند، می‌توانند وزیری موفق باشند. از سوی دیگر، ایشان نقاط ضعفی نیز دارند که مشاورینشان بر اهمیت مدیریت و تقویت نقاط قابل بهبود، تأکید کرده‌اند تا به بهترین شکل ممکن در این جایگاه حضور یابند و مؤثر باشند.»

انتقاد به عدم تخصص و تجربه صالحی امیری 

معرفی صالحی امیری به مجلس، منتقدانی نیز میان فعالان این حوزه دارد که او را سکان‌دار مناسبی برای وزارت میراث فرهنگی نمی‌دانند. برخی در این میان به کل فهرست معرفی شده از سوی کمیته انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، انتقاد دارند. 

رضا مهرآبادی کارشناس میراث فرهنگی در این مورد در «صدای میراث» نوشت: «در هفته های اخیر بعد از انتخاب جناب دکتر مسعود پزشکیان، اندک امیدی بوجود آمده بود که شاهد تحولات متفاوت و مفیدی در زمینه‌ انتخاب وزیری شایسته برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشیم. متاسفانه بعد از انتشار فهرست اسامی کمیته مذکور آن اندک امید نیز از دست رفت و موجب شد که همچنان با ناامیدی به تغییرات و تحولات آینده در این عرصه بنگریم.»

«میراث خبر» نیز در مورد معرفی صالحی امیری به عنوان گزینه وزارت میراث فرهنگی به مجلس معتقد است که او «پیشینه و کارنامه قابل قبولی در سمت‌های پیشین ندارد اما روابط و لابی‌های او در مجلس و بین رجل سیاسی بر کسی پوشیده نیست.». این رسانه به عدم تخصص وزیر پیشنهادی در سه حوزه مهم وزارتخانه انتقاد دارد و دوره وزارت او را به نوعی کلاسی آموزشی برای این چهره سیاسی توصیف کرده است. 

موضوع عدم تخصص و تجربه صالحی امیری در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه روزنامه جهان صنعت نیز قرار گرفته؛ این رسانه در گزارشی نوشته است: «پیش از معرفی او انتقادات بسیاری به این چهره وارد شده بود و برخی با اشاره به نامرتبط بودن تحصیلات و سوابق اجرایی وی، معتقد بودند که گزینه‌های دیگر برای تصدی سمت وزارت میراث فرهنگی مطلوب‌تر هستند.»

جهان صنعت البته در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: «در حالی که نقدهای جدی درخصوص غیرمتخصص بودن صالحی‌امیری مطرح شده اما از سوی دیگر برخی نیز بر این باور هستند که او به سبب برش خوبی که در حاکمیت دارد می‌تواند در ارتباطات با مجلس، دولت و سایر مراجع عملکرد مطلوبی داشته باشد و زمینه را برای افزایش بودجه وزارتخانه و بهبود وضعیت حوزه‌های سه‌گانه وزارت فراهم کند. به اعتقاد این گروه استفاده از معاونان متخصص و کارکشته می‌تواند نقاط ضعف احتمالی و غیرمتخصص بودن صالحی‌امیری را در حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پوشش دهد.»

برنامه ارائه شده صالحی امیری زیر ذره‌بین

گزینه معرفی شده برای وزارت میراث فرهنگی متنی را نیز به عنوان برنامه‌های خود اعلام کرد که مورد انتقاد برخی از فعالان این حوزه قرار گرفت.

مجتبی گهستونی، فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به «تعداد زیاد غلط‌های املایی» در این متن اشاره کرده و آن را «کپی شرح وظایف حوزه سه‌گانه وزارتخانه» دانسته است. او در «میراث خبر» در این مورد نوشت: «آن سیاهه، خالی از برنامه بود و بیشتر به کلی‌گویی در قالب شرح وظایف حوزه سه‌گانه شباهت داشت.» 

خبرگزارش مهر نیز در مورد برنامه ارائه شده گزارش داد: «برخی از نظر کارشناسی آن را بررسی کرده و اعلام کردند که برنامه پیشنهادی آقای صالحی امیری به مجلس فقط شوخی با تاریخ و فرهنگ و میراث فرهنگی و قریب یک سده تلاش‌های متخصصان و میراثیان این کشور نیست، شوخی با مجلس و دست‌کم گرفتن حدّ فهم آنان هم است (مگر آن‌که حد همین باشد!). چه به سرمان آمده که این انشاء سست دبستانی به عنوان برنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به نمایندگان مجلسِ کشور و تمدنی چون ایران ارائه می‌شود؟»

مجلس صلاحیت صالحی امیری را تایید می‌کند؟

تا اینجای کار، گزینه پزشکیان برای وزارت میراث فرهنگی، نتوانسته است نظر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را جلب کند. البته نمایندگان جبهه پایداری در این کمیسیون دست بالا را دارند و بعضی متعتقد که کلیت مجلس موافق صالحی امیری است. ولی‌الله بیاتی، نماینده تفرش در مجلس در گفتگویی با اقتصاد24، گزینه پیشنهادی دولت را «یک نیروی انقلابی» توصیف کرده که در گذشته مسئولیت‌هایی نیز در حوزه فرهنگ داشته است. او افزوده: «تصور من بر این است که اکثر نمایندگان با آقای صالحی‌ امیری همراه هستند و احتمالاً او بتواند وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس برنامه مجلس، صالحی امیری بعد از ظهر امروز باید در صحن علنی مجلس حاضر شود تا برنامه‌های خود را ارائه کند و سخنان موافقان و مخالفان را بشنود. فردا چهارشنبه 31 مرداد نیز مجلس رای نهایی خود را در مورد صلاحت نمایندگان اعلام می‌کند و مشخص می‌شود که دست او به وزارت میراث فرهنگی می‌رسد یا خیر. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.