کد مطلب: ۹۳۱۳۶۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سهم اشتغال زنان لرستان در بخش صنعت؛ کمترین در میان استان‌ ها/ روند کاهشی در دو فصل گذشته

سهم اشتغال زنان لرستان در بخش صنعت؛ کمترین در میان استان‌ ها/ روند کاهشی در دو فصل گذشته

گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم زنان ایرانی از اشتغال در بخش صنعت در بهار امسال حدود 25.5 درصد بوده اما این رقم در مورد استان‌های مختلف متفاوت است. در برخی استان‌ها آنها سهمی بیشتر از متوسط کشوری دارند و در بعضی کمتر. اشتغال زنان لرستانی در بخش صنعتی در پایین‌تر حد کشوری قرار دارد و در فصول اخیر نیز رو به کاهش بوده است.

به گزارش تجارت نیوز،

نسبت اشتغال زنان ایرانی در سال 1402 با 7 دهم افزایش نسبت به سال قبل از آن به 12 و 1 دهم درصد و نرخ بیکاری آنها نیز با روند نزولی و تفاوت هشت دهمی، به 15 درصد رسید. در این میان، سهم اشتغال زنان در بخش صنعت از 26.6 درصد در سال 1401 به 25.7 درصد در سال 1402 کاهش یافت. با وجود این، شرایط در استان‌های مختلف یکسان نیست. برای مثال زنان سیستان و بلوچستان با 54 درصد، صدرنشین سهم اشتغال در بخش صنعت هستند و زنان در لرستان با 6.2 درصد قعرنشین این فهرست. 

وضعیت بیکاری در لرستان

لرستان از جمله استان‌های کشور است که بیشترین نرخ بیکاری را دارند و در سال 1402 نیز با وجود روند کاهشی نسبت به سال قبل از آن، همچنان دو رقمی است. چنین شرایطی در مقایسه بهار سال جاری، با همین بازه زمانی در سال گذشته نیز وجود دارد.

شرایط به گونه‌ای است که اخیرا استاندار لرستان بر لزوم افزایش دو برابری عدد اشتغال برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان تاکید کرده است. به اعتقاد ابوطالب شفقت، آمار اشتغال ایجاد شده در دستگاه‌های اجرایی کافی نیست و لرستان نیازمند اشتغال بیش‌تر و واقعی‌تری است. او نقشه راه این استان را در سال جاری تک رقمی شدن نرخ بیکاری اعلام کرده است (مهر).

جدول زیر نگاهی دارد به نرخ بیکاری در لرستان در سال 1402.

لرستان- بیکاری سالانه

جدول 2 نرخ بیکاری در این استان را در بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته نشان می‌دهد. 

لرستان- بیکاری بهار

سهم اشتغال زنان لرستان در صنعت

این استان در کنار ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، سه استانی هستند که در دو فصل زمستان 1402 و بهار 1403، سهم اشتغال زنان آنها در بخش صنعت کمتر از 10 درصد بوده؛ البته در این بازه زمانی جابه‌جایی‌هایی نیز میان آنها صورت گرفته است. به گونه‌ای که در زمستان 1402، لرستان در فهرست استان‌هایی با کمترین سهم اشتغال زنان در صنعت، در جایگاه دوم قرار داشت و ایلام اول بود. اما در بهار سال جاری، روند اشتغال صنعتی زنان لرستانی کاهشی بود و در نتیجه این استان جای ایلام را گرفت.

این در حالی است که نام لرستان در پاییز 1402، در میان سه استان با کمترین سهم اشتغال زنان در بخش صنعت دیده نمی‌شد. البته این استان در فصل سوم سال گذشته، با سهم 14 درصدی (کمتر از میانگین کشوری) و در کنار فارس، کرمانشاه و مازندران، در نیمه بالای این فهرست قرار داشت.  این آمار نشان می‌دهد که سهم اشتغال صنعتی لرستان در سه فصل اخیر کاهشی بوده است. 

در عین حال، خرداد امسال اعلام شد که حدود ۳۱ درصد از مدیران عامل و اعضا هیات مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان لرستان را زنان تشکیل می‌دهند که بیشترین میزان در بین استان‌های کشور محسوب می‌شود (ایسنا).

جدول زیر نگاهی دارد به سهم اشتغال زنان در بخش صنعت در کل کشور و لرستان.

لرستان- اشتغال زنان

جدول 4 نشان می‌دهد که سهم اشتغال زنان در بخش صنعت لرستان، بعد از روند افزایشی از بهار تا پاییز 1402، در دو فصل بعدی به شدت کاهش یافته است. 

لرستان- اشتغال زنان- فصل

خصوصی‌سازی نادرست، عدم همکاری بانک‌ها، انتظار جوانان بومی برای اشتغال دولتی، سهم پایین صنعت در اشتغال این استان و عدم سرمایه‌گذاری کافی، معیشتی بودن و غیرصنعتی بودن کشاورزی در جمله دلایلی است که برای نرخ بالای بیکاری در لرستان ذکر می‌شود. همه آنها در کنار بافت سنتی و عدم اشتغالزایی مناسب برای زنان، می‌تواند از عوامل مهم سهم پایین اشتغال زنان این استان در بخش صنعت باشد. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد آمار بیکاری و اشتغال زنان، مطالعه گزارش سهم اشتغال زنان سیستان و بلوچستان در صنعت؛ ۵۴ درصد، پیشنهاد می‌شود. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.