کد مطلب: ۹۳۱۹۴۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نقشه شاخص استانی محیط کسب و کار + اینفوگرافی / کدام استان‌ها بهترین و بدترین شرایط را دارند؟

نقشه شاخص استانی محیط کسب و کار + اینفوگرافی / کدام استان‌ها بهترین و بدترین شرایط را دارند؟

اتاق ایران، نقشه شاخص استانی محیط کسب و کار را در بهار 1403 منتشر کرده است. بر این اساس، استان‌های مرکزی، خوزستان و همدان، مساعدترین محیط کسب و کار و استان‌های فارس، هرمزگان و کردستان، نامساعدترین وضعیت را دارند.

به گزارش تجارت نیوز،

محیط کسب و کار به عوامل و شاخص‌هایی گفته می‌شود که بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد اما کنترل آنها تا حد زیادی از توان صاحبان کسب و کارها خارج است. اتاق ایران با همکاری اتاق تعاون از سال 1395 تاکنون با نظرسنجی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی، وضعیت هر فصل را پایش و گزارش آن را منتشر می‌کند.

جدیدترین گزارش موجود در این مورد، مربوط به بهار 1403 است. گزارش اخیر، نمره محیط کسب و کار ایران را 6.04 اعلام کرده است که تفاوتی با فصل پیش از آن (زمستان 1402) ندارد. امتیاز 1 به معنی رضایت کامل و امتیاز 10 به معنی نارضایتی مطلق است.

اختلاف اندک میان بهترین و بدترین استان

در این میان اما محیط کسب و کار در استان‌های مختلف شرایط یکسانی ندارد؛ هر چند اختلاف میان صدرنشین و قعرنشین چندان زیاد نیست. بر اساس گزارش پایش ملی محیط کسب و کار (ویژه بهار 1403)، استان‌های مرکزی، خوزستان و همدان، مساعدترین محیط کسب و کار و استان‌های فارس، هرمزگان و کردستان،  نامساعدترین وضعیت را دارند. اما اختلاف میان نمره استان صدرنشین (مرکزی- 5.57) و استانی که نامساعدترین محیط کسب و کار را دارد (فارس- 6.41) تنها 0.84 واحد است که نشان می‌دهد تفاوت قابل توجه‌ای از این نظر بین استان‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر، عدد شاخص برای حدود ۵۴ درصد از استان‌های کشور (یا به عبارتی 18 استان) از عدد شاخص ملی کمتر بوده است؛ به این معنا که محیط کسب و کار آنها نسبت به کل کشور شرایط بهتری داد. اما 13 استان باقی‌مانده، نتیجه بالاتری نسبت به عدد 6.04 کسب کرده‌اند و در نتیجه، از این نظر شرایط نامساعدتری دارند. 

نقشه شاخص استانی محیط کسب و کار

نقشه زیر شاخص استانی محیط کسب و کار را نشان می‌دهد. 

نقشه محیط کسب و کار (1)

برای اطلاعات بیشتر، مطالعه گزارش افت شدید رضایت کارآفرینان از محیط کسب و کار «فارس» پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.