کد مطلب: ۹۳۳۲۹۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سهم ۱۵ درصدی اشتغال زنان مازندران در بخش صنعت/ حضور پررنگ در بخش خصوصی

سهم 15 درصدی اشتغال زنان مازندران در بخش صنعت/ حضور پررنگ در بخش خصوصی

مازندران از جمله استان‌هایی است که کمترین نرخ بیکاری را دارند و اشتغال زنان این استان نیز در محدوده شرایط کل کشور است. در عین حال، سهم اشتغال زنان مازندران در بخش صنعت، پایین‌تر از میانگین کشوری (25.5 درصد) قرار دارد و به حدود 15 درصد می‌رسد. در مقابل، سهم بخش خصوصی در اشتغال زنان این استان، از میانگین کشوری بالاتر و بیشتر از 82 درصد ثبت شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

نسبت اشتغال زنان ایرانی در سال 1402 با 7 دهم افزایش نسبت به سال قبل از آن از 11.4 به 12.1 درصد رسید. نرخ بیکاری آنها در مقابل، روند نزولی داشت و با تفاوت هشت دهمی، 15 درصد ثبت شد. در عین حال حضور آنها در بخش‌های مختلف اقتصادی نسبت متفاوتی دارد. زنان به ترتیب بیشترین سهم حضور را در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به خود اختصاص داده‌اند. در این میان، سهم اشتغال زنان در بخش صنعت از 26.6 درصد در سال 1401 به 25.7 درصد در سال 1402 کاهش یافته است. 

این در حالی است که زنان در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، اصفهان و آذربایجان شرقی حضوری پررنگ‌تر و بالاتر از میانگین کشوری در بخش صنعت دارند؛ در مقابل در تعدادی از استان‌ها نیز حضور آنها کمرنگ و زیر 20 درصد ثبت شده؛ یکی از این استان‌ها مازندران است که سهم زنان در بخش صنعت به حدود 15 درصد می‌رسد. 

نرخ بیکاری مازندارن؛ کمتر از میانگین کشوری

مازندران یکی از استان‌هایی است که نرخ بیکاری آنها پایین‌تر از میانگین کشوری قرار دارد. به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌های مرکز آمار و گفته‌های مسئولان استانی، مازندران اکنون از جمله استان‌هایی با کمترین نرخ بیکاری و بیشترین درصد کاهش این شاخص در کشور، محسوب می‌شود. 

جدول یک، نگاهی دارد به نرخ بیکاری در مازندران در سال 1402.

مازندران- بیکاری سالانه

همچنین جدول 2 نرخ بیکاری در این استان را در بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته نشان می‌دهد. 

مازندران- بیکاری بهار

در این میان، بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری زنان در این استان، در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است. همچنین مازندران در فهرست استان‌هایی با بیشترین نرخ بیکاری زنان جوان (15 تا 24 ساله)، در نیمه پایینی قرار می‌گیرد. 

سهم اشتغال زنان مازندران در صنعت؛ کمتر از 20 درصد

در عین حال، زنان این استان حضور کمرنگی در بخش صنعت دارند؛ به گونه‌ای که سهم اشتغال آنها در این بخش، پایین‌تر از میانگین کشوری است. 

اشتغال زنان مازندران در بخش صنعت در فصول اخیر بین 14 تا 16 درصد در نوسان بوده و در بهار سال جاری به حدود 15 درصد رسیده است. 

جدول 3، سهم اشتغال زنان کشور و مازندران را در بخش صنعت در پنج فصل اخیر نشان می‌دهد.

مازندران-اشتغال صنعتی

جدول 4 نگاهی دارد به تغییرات سهم اشتغال زنان در بخش صنعت در کل کشور و مازندران.

مازندران- اشتغال صنعتی بهار

عدم آشنایی زنان با نیاز بازار، نبود فضای مناسب برای عرضه محصولات تولیدی، کم‌توجهی به برخی از انواع صنایع دستی محلی، چالش‌های کلی بخش صنعت در این استان و وجود برخی صنایع راکد و نیمه فعال، از دلایلی است که می‌تواند باعث کاهش سهم اشتغال زنان مازندران در این بخش باشد. 

در عین حال به نظر می‌رسد زنان این استان سهم بالایی را از مشاغل خانگی به خود اختصاص داده‌اند؛ به گونه‌ای که در برخی فصول اخیر، نام مازندران در بین استان‌هایی دیده می‌شد که بیشترین تسهیلات را در این بخش دریافت کرده‌اند. بر اساس آمارها در کل کشور، 80 درصد از کسانی که تسهیلات مربوط به مشاغل خانگی به آنها تعلق گرفته است، از میان زنان بوده‌اند.  

اشتغال پررنگ زنان مازندران در بخش خصوصی

هر چند سهم اشتغال زنان مازندران در بخش صنعت، کمتر از میانگین کشوری است اما آنها حضور پررنگی در بازار کار بخش خصوصی دارند. آنگونه که اکوایران با استناد به داده‌های مرکز آمار گزارش داده است، در بهار 1403، سه استان شمالی کشور، صاحب بیشترین سهم بخش خصوصی در اشتغال زنان بوده‌اند. به گونه‌ای که به ترتیب، استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل، در صدر قرار گرفته‌اند. 

بر این اساس، از میان زنان شاغل این سه استان، در گیلان 84 درصد، در مازندران بیش از 82 درصد و در اردبیل 82.1 درصد در بخش خصوصی مشغول به کار هستند. این در حالی است که در کل کشور در بهار امسال، 76.8 درصد از زنان در بخش غیرعمومی و غیردولتی فعالیت می‌کرده‌اند. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد آمار بیکاری و اشتغال زنان، مطالعه گزارش سهم اشتغال زنان سیستان و بلوچستان در صنعت؛ ۵۴ درصد، پیشنهاد می‌شود. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.