کد مطلب: ۹۳۴۲۵۲

کدام استان ها کمتر از نرمال بارش دریافت کرده اند؟

کدام استان ها کمتر از نرمال بارش دریافت کرده اند؟

سخنگوی صنعت آب گفت: ۱۰ استان کشور کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند و خراسان رضوی، تهران و البرز جزو استان‌هایی هستند که بارش کمتری دریافت کردند اما با این‌ حال وزارت نیرو با همراهی شهروندان در مدیریت مصرف، آب مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

عیسی بزرگ‌زاده امروز در نشستی خبری با بیان اینکه متوسط بارش‌های کشور تاکنون ۲۵۰ میلیمتر بوده که ۲ درصد نسبت به دوره بلندمدت بهتر است، گفت: البته باید توجه داشت که متوسط کشوری معیار خوبی برای سنجش نیست و باید مسائل آب را در مقیاس محلی بررسی کنیم. چرا که بارش خوب مناطق جنوبی سیستان به کار مشهد یا تهران نمی‌آید.  

وی با بیان اینکه میزان پرشدگی مجموع سدهای کشور را حدود ۵۰ درصد است، گفت: میزان ورودی آب سدهای کشور ۴۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب و میزان خروجی سدها نیز ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ مترمکعب است.  

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: درصد پرشدگی ۱۳ سد ارومیه ۲۰ درصد است که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد بهتر است. مجموع ۵ سد تهران نیز با ۵۳۵ میلیون مترمکعب آب، دارای ۲۸ درصد پرشدگی است که ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.

بزرگ‌زاده گفت: وضعیت سد دوستی در خراسان رضوی نسبت به گذشته بهتر است ولی ۱۵ درصد پرشدگی دارد. سدهای زنجیره کارون نیز وضعیتی مشابه سال گذشته دارد؛ سد دز ۱۲ درصد نسبت به سال قبل پرشدگی بیشتری دارد و سد کرخه نیز با ۵۳ درصد پرشدگی از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

به گفته وی چاه‌نیمه‌های سیستان با ۱۷ درصد پرشدگی نسبت به سال گذشته وضیت بهتری دارد و سدهای جنوب این استان نیز به مدد بارندگی خوب رخ داده، دارای ۹۷ درصدپرشدگی است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه وزارت نیرو اجرای برنامه هفتم را آغاز کرده و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن نیز در دست تدوین است، اظهار کرد: رفع ناترازی آب و بهبود محیط کسب و کار صنعت از اهم برنامه‌های وزیر نیرو است. اگر آب را دو کفه تأمین و مصرف بدانیم، بخش تأمین دارای دو بخش آب‌های متعارف و نامتعارف هستند که آب‌های متعارف شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی و بخش آب‌های نامتعارف شامل پساب و دریا هستند.

بزرگ‌زاده افزود: بخش مصرف نیز شامل بخش‌های کشاورزی، شرب، بهداشت، خدمات و صنعت است که البته نیازهای محیط زیست هر چند در ردیف مصارف آب نیست ولی در این بخش قرار دارد.

وی با بیان اینکه تمرکز بر الگوی کشت، توسعه عمودی کشاورزی به جای توسعه افقی، از مهمترین اقدامات غیرسازه‌ای در مسیر بهبود عملکردها است، گفت: در همین راستا، برنامه‌های وزیر نیرو با برنامه هفتم، سند امنیت غذایی و نقشه راه آب و دیگر اسناد بالادستی کاملاً سازگار است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه براساس جدول ۷ ماده ۳۷ برنامه هفتم، جبران ناترازی آب به میزان ۱۵ میلیارد در پایان سال پنجم هدفگذاری شده است، گفت: این میزان در ۱۰ سال به ۳۰ میلیارد خواهد رسید که منطبق با سند امنیت غذایی و نقشه راه است و تمام ارکان حاکمیت بر افق جبران تراز آب در پایان برنامه پنج ساله توافق دارند.  

بزرگ‌زاده با بیان اینکه همچنین عدد تأمین از منابع آب‌های نامتعارف تا پایان برنامه هفتم ۱.۷۷ و تأمین آبهای زیرزمینی ۳۶.۷ است، گفت: درخصوص کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی و استفاده بیشتر از آب‌های نامتعارف وفاق مناسبی وجود دارد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.