کد مطلب: ۹۳۵۱۱۵

اولین گروه پرندگان مهاجر به مازندران آمدند/ لزوم رعایت امنیت مهمانان تالاب‌ ها

اولین گروه پرندگان مهاجر به مازندران آمدند/  لزوم رعایت امنیت مهمانان تالاب‌ ها

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران، با اشاره به ورود اولین گونه‌های پرندگان مهاجر به این استان، بر لزوم رعایت امنیت مهمانان تالاب‌‌ها تاکید کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

کوروس ربیعی افزود: پرندگانی مانند حواصیل‌ها و خوتکاها از جمله پرندگان زمستان گذران مهاجری هستند که در حال حاضر وارد استان شده‌اند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: مازندران به دلیل شرایط تالابی هوای مناسب به دلیل قرار گرفتن در جنوب دریای خزر، همیشه محل تردد پرندگان مهاجر است و باید امنیت زیست‌محیطی برای پرندگان رعایت شود.

وی گفت: از اواخر تابستان چند گروه پرندگان مهاجر هستند که از مناطق سیبری وارد استان می‌شوند، برخی پرندگان نیز پرندگان داخلی هستند که از مهاباد و آذربایجان شرقی و غیره به مازندران مهاجرت می‌کنند.

 رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه ما در بخش میانه مسیر جابجایی و مهاجرت هستیم، گفت: به دلیل اینکه در حاشیه جنوب دریای خزر واقع شدیم و هوای نسبتاً متعادل‌تر داریم همواره میزبان همیشگی پرندگان مهاجر هستیم.

 ربیعی گفت: برخی پرندگان برای تولید مثل وارد استان می‌شوند مانند خوتکاها، پرستوها و کاکاهایا، اما الزاما پرندگانی که وارد استان می‌شوند، مهاجر سیبری، شمال دریای خزر و قزاقستان نیستند.

وی افزود: اما مهاجرت‌های خوتکاهای ابرو سفید که عبوری هستند از فضاهای تالابی استفاده می‌کنند را در روستا شاهد هستیم که پس از مدتی از استان خارج می‌شود.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران ادامه داد: برخی پرندگان مانند فلامینگوها، اردک‌های غواص و غیره در استان مقیم می‌شوند که از آبان وارد مازندران می‌شوند.

محیط مناسب آب‌بندان‌ها برای پرندگان مهاجر

 ربیعی گفت: آب‌بندان‌ها با اولین بارش در استان محیط خوبی برای حضور پرندگان مهاجر هستند و محیط‌های آب‌بندانی ما مناسب‌ترین محیط برای پذیرش پرندگان گونه‌های مهاجر زمستان گذران است.

وی تصریح کرد: مازندران همیشه محل تردد پرندگان مهاجر است و با توجه به شرایط تالابی و پراکنش‌های خوبی که در حوزه آب‌بندان‌های استان وجود دارد؛ همچنین آب و هوای نسبتا مناسب‌تر در زمستان و شرایط مساعد سردی هوا به دلیل اینکه مازندران در جنوب دریای خزر قرار دارد و همچنین ممنوعیت شکار در استان، فضای مناسبی برای حضور پرندگان است، بنابراین لازم است امنیت زیست محیطی برای پرندگان رعایت شود.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت:همچنین فضا برای حضور پرندگان که جوجه آوری می‌کنند و از مناطق آفریقایی وارد و سپس از استان خارج می‌شوند می‌شوند نیز باید فراهم شود.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.