کد مطلب: ۹۳۵۶۴۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نامساعدترین فضا برای اشتغال زنان در کدام استان هاست؟

نامساعدترین فضا برای اشتغال زنان در کدام استان هاست؟

زنان در ایران نرخ مشارکت اقصادی پایین‌تری نسبت به مردان و میانگین کشوری دارند و نرخ بیکاری آنها نیز بالاتر است. اما بعضی مناطق برای اشتغال زنان شرایط بدتری دارد. آنها در کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری و کمترین مشارکت اقتصادی را تجربه کرده‌اند؟

به گزارش تجارت نیوز،

نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی زنان در ایران تفاوت معناداری با وضعیت این شاخص در گروه مردان و میانگین کشوری دارد. برای مثال مرکز آمار در بهار 1403، نرخ بیکاری زنان، مردان و کل جمعیت فعال کشور را به‌ترتیب 15 درصد، 6.2 درصد و 7.7 درصد اعلام کرد. نرخ مشارکت اقتصادی نیز در همین بازه زمانی برای این سه گروه‌، به 14.3 درصد، 68.3 درصد و 41.2 درصد رسید. 

نسبت اشتغال نیز وضعیت مشابه‌ای دارد؛ به گونه‌ای که در بهار سال جاری این شاخص در بین زنان 12.1 درصد، بین مردان 64 درصد و در کل کشور 38 درصد ثبت شده است. این شاخص نشان می‌دهد چند درصد از جمعیت حاضر در محدوده سن کار (15 ساله و بیشتر)، شاغل هستند.

2 استان با نامساعدترین بازار کار برای زنان

کهگیلویه و بویراحمد؛ کمترین نرخ مشارکت اقتصادی

در شرایطی که زنان وضعیت مناسبی در بازار کار ندارند، در برخی استان‌ها، مشارکت آنها از میانگین کشوری هم پایین‌تر است. در این میان، زنان کهگیلویه و بویراحمد کمترین مشارکت اقتصادی را در کل کشور دارا هستند.  

به گزارش اقتصادآنلاین، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این استان در بهار 1403 زیر 10 درصد بوده است و به نظر می‌رسد آنها در کهگیلویه و بویراحمد، فرصت‌های شغلی با کیفیت و پایدار کمتری به دست می‌آورند.

کرمان؛ صدرنشین بیکاری زنان 

در یکی دیگر از شاخص‌های مهم بازار کار، زنان کرمان صدرنشین هستند. نرخ بیکاری آنها، حتی با میانگین کشوری که مرکز آمار برای این گروه جمعیتی اعلام کرده است، اختلاف چشمگیری دارد. 

میانگین نرخ بیکاری زنان در کل کشور، در بهار امسال به 15 درصد رسید اما این شاخص برای کرمان 35.8 درصد اعلام شد؛ یعنی بیش از دو و نیم برابر.

شاخص‌های اقتصادی در 2 استان نامساعد برای اشتغال زنان

کهگیلویه و بویراحمد و کرمان از یک نظر به یکدیگر شباهت دارند؛ نرخ مشارکت اقتصادی کل جمعیت در آنها، کمتر از میانگین کشوری و نرخ بیکاری، بالاتر است. همچنین نسبت اشتغال نیز در این استان‌ها به‌ترتیب، ٢٨.٨ و ٣٦.٣ درصد ثبت شده که هر دو رقم کمتر از نرخ کشوری 38 درصدی است. این ارقام نشان می‌دهد بازار کار در هر دو استان کهگیلویه و بویراحمد و کرمان شرایط خوبی ندارد. 

اشتغال زنان- بهار 1403

از سوی دیگر، در مرداد سال جاری تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در کرمان، بالاتر از میانگین کشوری این شاخص‌ها اعلام شد. در مورد کهگیلویه و بویراحمد اما، تورم ماهانه و نقطه به نقطه پایین‌تر و تورم سالانه بالاتر بود.

تورم

هر دو استان از نظر شاخص فلاکت نیز وضعیت خوبی ندارند. در بهار امسال، این شاخص برای کل کشور به ۳۹.۶ واحد رسید؛ در حالی که برای کرمان حدود 49 و برای کهگیلویه و بویراحمد حدود 46 واحد اعلام شد (اقتصادآنلاین و اکوایران).

چالش‌های بازار کار در کرمان و کهگیلویه و بویراحمد 

مسئولان و کارآفرینان استان کرمان، عدم جذب سرمایه، کمبود نیروی کار ماهر، قدیمی بودن ابزار و ماشین‌آلات، کمبود صنایع پایین‌دستی، قطع برق و خسارت دیدن کشاورزی استان و تغییرات اقلیمی و کم‌آبی شدید را از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد و بازار کار استان می‌دانند. 

همچنین کارشناسان، کمبود منابع مالی و نبود مشوق‌ برای جذب سرمایه، بوروکراسی‌های اداری، برگشت اعتبارات، رتبه نامناسب در امنیت سرمایه‌گذاری، کمبود زیرساخت‌ها، ناترازی‌های انرژی و تعطیلی صنایع، صنعتی نبودن استان و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه‌تعطیل را از جمله بحران‌های اقتصاد و اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آورند. 

به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که بازار کار و اقتصاد در این دو استان‌ با چالش‌های جدی مواجه است، به طور سنتی کمتر امکان دارد فرصت‌های شغلی مناسب در اختیار زنان قرار گیرد. همین موضوع می‌تواند از مهم‌ترین دلایلی باشد که فضا را برای اشتغال زنان در کرمان و کهگیلویه و بویراحمد نامساعد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.