کد مطلب: ۹۳۸۷۲۳

کمای ۳۶ ساله ساخت مجموعه ورزشی پنج مهر آبادان؛ ورزشگاهی که بعد از کلنگ زنی به حال خود رها شد

کمای 36 ساله ساخت مجموعه ورزشی پنج مهر آبادان؛ ورزشگاهی که بعد از کلنگ زنی به حال خود رها شد

کلنگ ساخت مجموعه ورزشی پنج مهر آبادان در سال ۱۳۶۷ به زمین زده شد؛ ورزشگاهی که با گذشت ۳۶ سال همچنان در بلاتکلیفی است.

به گزارش تجارت نیوز،

مجموعه ورزشی ۳۵هزار نفری پنج مهر آبادان با مساحت ۹۸هزار متر مربع در جاده آبادان – اروندکنار واقع شده است؛ کلنگ ساخت این مجموعه در سال ۱۳۶۷ به زمین زده شد (حتی گفته می‌شود این پروژه مربوط به سال ۱۳۵۲ است) و عملیات اجرایی ساخت آن نیز از سال ۱۳۷۵ آغاز شد اما در ادامه با نظر کارشناسان به دلیل مشکلات سازه‌ای (بتن غیر استاندارد و سازه بی کیفیت ) در سال ۱۳۸۳ متوقف شد. توقفی که پس از آن هرگز رنگ شروع عملیات اجرایی به خود ندید و ساخت مجموعه بارها در سال های متمادی به دلایل مختلف متوقف شد.

ورزشگاه پنج مهر آبادان از قدیمی‌ترین پروژه‌های نیمه کاره ورزشی کشور محسوب می‌شود؛ ورزشگاهی که قرار بود با حضور هواداران پرشور آبادانی‌ها روزهای خوبی را برای فوتبال این شهر رقم بزند، سال‌هاست همچون حسرت بزرگ بر دل علاقه مندان به فوتبال و ورزش این شهر باقی مانده است.

ورزشگاه

سال ۱۳۶۷ که کلنگ ساخت مجموعه ورزشی آبادان به عنوان ورزشگاه ۵ مهر به زمین زده شد، هیچکس تصور نمی‌کرد که بعد از گذشت ۳۶ سال این مجموعا هنوز نیمه کاره باقی مانده باشد، ورزشگاهی که در دوران وزرای مختلف ورزش و جوانان و نیز مدیران مختلف بر مسند اداره کل ورزش خوزستان مقرر بود، اقداماتی جهت بازسازی یا تخریب آن و تبدیل به یک زمین تمرینی یا ورزشگاهی جدید صورت بگیرد اما حتی هزینه تخریب به صورتی بود که این ورزشگاه را در بلاتکلیفی محض فرو برد.

حتی سال ۹۳ نیز مدیرکل وقت ورزش و جوانان آبادان که از اتمام این پروژه کاملا ناامید بود، عنوان کرده بود «چند سال پیش کار مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی بر روی این ورزشگاه به دانشگاه شهید چمران اهواز سپرده شد که پس از آن تیم تحقیقاتی این دانشگاه وجود امکان بازسازی این ورزشگاه را اعلام کرد و متعاقب آن، نوسازی در بخش هایی از این ورزشگاه آغاز شد.

او همچنین گفته بود «تخصیص اعتبارات اندک و قطره چکانی برای نوسازی، ساخت و تکمیل این ورزشگاه با توجه به حجم بالای کار مور نیاز، جوابگو و مقرون به صرفه نیست و با توجه به کمبود اعتبارات و تخصیص اعتبارات اندک آن هم، امیدی به اتمام کار ساخت این ورزشگاه حتی تا ۱۰ سال آینده نیز نیست.»

البته با گذشت سال‌ها بلاتکلیفی این پروژه و آمد و رفت وزیران مختلف به آبادان، این روزها خبرهایی در خصوص تعیین تکلیف ورزشگاه پنج مهر آبادان به گوش می‌رسد و شاید این ورزشگاه در سال‌های آینده شکل و شمایل جدید به خود بگیرد.

بخشی از تصمیمات و وعده‌های مسئولان برای تعیین تکلیف پنج مهر آبادان

حمید سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان در بازدید ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ خود از این استادیوم نیمه رها شده بازدید کرد که در آن مقطع گفته می شد «فرآیند عملیات اجرایی این استادیوم از سال ۱۳۶۷ آغاز شده ولی این استادیوم به دلیل اجرای بتن با آب نامناسب و شور، بتن سازه بی کیفیت و تیر و ستون های بتنی در حال تخریب است. نتیجه مغزه و نمونه های آزمایشگاهی نیز نشان می دهد امکان بهره برداری از پروژه یا ترمیم آن وجود نداشته و تخریب سازه ضروری است که جهت تخریب و احداث مجدد نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.»

البته در سال در سال ۹۵ نیز که وزیر سابق ورزش و جوانان از این استادیوم بازدید داشت، در آن سال وزیر اعلام کرد «قرار شده است با همکاری منطقه آزاد اروند و بخش خصوصی این ورزشگاه مجددا بازسازی شود»؛ که البته اتفاق خاصی در این زمینه برای ورزشگاه رقم نخورد.

در خردادماه سال ۱۴۰۱ نیز علیرضا شکیب رییس اداره ورزش و جوانان آبادان درباره وضعیت ورزشگاه پنج مهر گفته بود «بر اساس مصوبه کارگروه توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر،در مرحله اول مبلغ ۷۰ میلیارد ریال برای تخریب بخش خطر آفرین این ورزشگاه در نظر گرفته شده است. همچنین عملیات تخریب و بازسازی سکوهای ورزشگاه پنج مهر آبادان در مدت سه سال پیش‌بینی شده و این اعتبار تا ۳۰۰ میلیارد ریال در مراحل بعدی قابل افزایش است.»

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ نیز کیومرث هاشمی وزیر وقت ورزش و جوانان در بازدید از ورزشگاه پنج مهر شهر آبادان، «دستور تشکیل تیم مشاوره برای بررسی مشکلات آن را صادر کرد» ولی پس از آن مشخص نشد که تیم مشاوره‌ای تشکیل شد یا خیر.

مهرماه ۱۴۰۲ نیز بنی تمیم مدیرکل ورزش خوزستان عنوان کرد «از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان خوزستان ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث یک ورزشگاه جدید یا تخریب و بازسازی استادیوم ۵ مهر آبادان در نظر گرفته شد و قرار شد مشاور بگیریم که بدانیم با این مبلغ اعتبار انجام کدام کار بهتر و به سود مردم خواهد بود.»

و اما یک اتفاق خوب

در ادامه بلاتکلیفی و معطل ماندن این پروژه نیم رها شده و قدیمی کشور، در سفر سال گذشته ریاست جمهوری (شهید آیت الله رییسی) به استان خوزستان، اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این پروژه در نظر گرفته شد که یک ماه پیش نیز مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تخریب ورزشگاه ۵ مهر آبادان و احداث ورزشگاه جدید به اداره کل ورزش خوزستان ابلاغ شد.

امین دارابی معاون عمرانی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان نیز به ایسنا، گفت: باتوجه به اختصاص بودجه برای این پروژه، در خواست تعیین مشاور جهت تخریب و احداث یک ورزشگاه مدرن در محل همین ورزشگاه را داشته‌ایم. ادامه ساخت این ورزشگاه منطقی نیست زیرا طبق روایات حتی کلنگ زنی آن مربوط به دهه ۵۰ است و حتی اگر در دهه ۶۰ نیز کلنگ زنی شده باشد، مطمئنا این ورزشگاه طبق استانداردهای همان زمان ساخته شده است، در حالی که اکنون الزامات AFC تغییر پیدا کرده است.

او ادامه داد: البته در حال حاضر زمین چمن ورزشگاه فعال است و تیم‌های محلی از آن استفاده می کنند. حتی دو سه سال پیش نیز تیم های ذوب آهن و استقلال هم در این زمین تمرین داشته‌اند. به هر حال این‌که زمین چمن هنگام تخریب ورزشگاه برای ساخت مجدد یا هر تصمیم دیگر تخریب شود یا نشود بستگی به نظر مشاور طرح خواهد داشت اما دیگر بخش‌های ورزشگاه مانند سکوها قابل استفاده نیستند.

همچنین محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شواری اسلامی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پیگیری درخصوص تعیین تکلیف ورزشگاه ۵ مهر آبادان در دیدار با وزیر ورزش، گفت: از محل اعتبارات سفر شهید آیت الله رییسی به استان خوزستان مقرر شد ، ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کند که واقعا این مبلغ کفاف اجرای اساسی کار را نمی‌دهد. 

او ادامه داد: به همین منظور نیز از وزیر ورزش درخواست کردم ابتدا مطالعات دقیق برای بهسازی پروژه صورت بگیرد که وزیر هم پذیرفت اعتباری جداگانه جهت کار مطالعاتی پروژه تصویب شود. ضمن این که وزیر تاکید داشت که باید جلسه ای بین وزارت ورزش، وزارت نفت و دبیرخانه مناطق آزاد کشور تشکلیل شود و اعتباری اضافه بر اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی به پروژه اختصاص پیدا کند تا کار به صورت واقعی انجام شود.

مولوی عنوان کرد: در گذشته نیز به صورت مکرر پیگیر وضعیت ورزشگاه ۵ مهر از وزارتخانه‌های مختلف به ویژه وزارت ورزش بوده‌ام؛ این پروژه یک پروژه بزرگ است که قدیمی‌ترین پروژه نیمه کاره کشور نیز محسوب می‌شود. تکمیل پروژه می‌تواند بخشی از کمبود فضای ورزشی برای تیم‌های فوتبال شهر آبادان را مرتفع کند. امیدوارم وزارت ورزش به این مهم توجه ویژه داشته باشد و پس از سال‌ها شاهد تکمیل این ورزشگاه و استفاده علاقه‌مندان به فوتبال از آن باشیم.

 شاید ورزشگاه پنج مهر آبادان را بتوان سمبلی از بی‌برنامگی و بی‌توجهی مسئولان به زیرساخت ورزشی دانست که در تمام سال‌های بلاتکلیفی می‌توانست مامن امن نوجوانان و جوانان شهر آبادان و حتی خرمشهری‌ها باشد. ورزشگاهی که ۳۶ سال است، هرگز نتوانسته مملو از جمعیت و محل پایکوبی و طنین انداز شدن صدای هل هله هواداران پرشور فوتبال در آبادان باشد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.