کد مطلب: ۹۴۱۳۱۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

شاخص فلاکت در کرمانشاه کاهشی اما همچنان در صدر است + جدول استان ها

وضعیت تورم و بیکاری در کرمانشاه؛ بالاتر از میانگین کشوری

شاخص فلاکت در کرمانشاه کاهشی اما همچنان در صدر است + جدول استان ها

کرمانشاه بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، بیشترین نرخ فلاکت را در کشور دارد. این استان از زمستان سال گذشته از نظر این شاخص از جمله استان‌های صدرنشین است.

به گزارش تجارت نیوز،

شاخص فلاکت از ترکیب نرخ تورم و بیکاری به دست می‌آید و استان کرمانشاه در حالی از این نظر در صدر قرار گرفته است که در هر دو این شاخص‌ها نیز بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

 بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار، شاخص فلاکت در استان کرمانشاه به  ۵۰.۹ واحد رسیده و هر چند روند کاهشی دارد اما همچنان بیشترین در کل کشور است. همچنین نرخ تورم سالانه و بیکاری نیز در این استان به ترتیب در شهریور و تابستان سال جاری 35.4 و 12.6 درصد اعلام شده است.

جدول زیر  جایگاه کرمانشاه را در شاخص فلاکت در کل کشور نشان می‌دهد.

کرمانشاه- رتبه شاخص فلاکت

تورم در کرمانشاه؛ بالاتر از میانگین کشور

در گزارش مرکز آمار از نرخ تورم مصرف کننده در شهریور سال جاری، نرخ تورم نقطه به نقطه کرمانشاه کمتر و نرخ تورم ماهانه و سالانه این استان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد. در عین حال، نرخ تورم در کرمانشاه همچون روند کلی آن، کاهشی است.

کرمانشاه در میان 31 استان کشور، جایگاه چهاردهم را از نظر بیشترین تورم در اختیار دارد.

جدول زیر شرایط تورم را در این استان و کل کشور نشان می‌دهد.

کرمانشاه- تورم

رتبه سوم کشوری در شاخص بیکاری

کرمانشاه از نظر بیکاری نیز شرایط خوبی ندارد. این استان، بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 1403، رتبه سوم بیکارترین استان‌های کشور را دارد. نرخ بیکاری در کرمانشاه بر خلاف روند کلی کشور، هم نسبت به تابستان سال گذشته و هم در مقایسه با بهار امسال افزایشی بوده است.

جدول زیر روند نرخ بیکاری را در کرمانشاه و کشور در تابستان 1403 در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

کرمانشاه- بیکاری تابستان

جدول زیر روند نرخ بیکاری را در کرمانشاه و کشور در تابستان 1403 در مقایسه با بهار امسال نشان می‌دهد.

بیکاری-بهار و تابستان

جدول زیر روند نرخ بیکاری را در کرمانشاه و کشور در سال 1402 در مقایسه با سال قبل از آن نشان می‌دهد.

کرمانشاه- بیکاری سالانه

چرا کرمانشاه، صدرنشین شاخص فلاکت است؟

شاخص فلاکت در کرمانشاه از 57.2 واحد در اعلام قبلی به  ۵۰.۹ واحد رسیده اما همچنان در میان 31 استان کشور بیشترین عدد محسوب می‌شود. 

 این شاخص، ترکیبی از تورم و بیکاری است اما از نظر برخی اقتصاددانان هر چند می‌تواند وضعیت بد یک استان را از نظر اقتصادی نشان دهد اما از منظر پژوهشی و علمی چندان قابل اتکا نیست. 

برای مثال سهراب دل‌انگیزان، اقتصاددان اخیرا به «توسعه ایرانی» گفته است که شاخص فلاکت بیشتر جنبه عمومی و سیاسی دارد اما دو شاخص تشکیل‌دهنده آن، ماهیت یکسانی ندارند؛ بر همین اساس نمی‌تواند گویای وضعیت بحرانی یک استان باشد. 

به گفته او، از شاخص فلاکت می‌توان برای نشان دادن وخامت اوضاع در یک استان استفاده کرد، اما برای کارهای علمی و سیاستگذاری مناسب نیست.

در عین حال دل‌انگیزان در همین گفتگو تاکید کرده است که تفاوت شاخص فلاکت استان‌ها، ناشی از تفاوت در منابع و ظرفیت‌های اقتصادی، شیوه مدیریتی آنها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و چگونگی تخصیص منابع است. 

او همچنین با اشاره به اینکه نرخ بیکاری و شاخص فلاکت در استان کرمانشاه بیشتر از دیگر استان‌هاست، این وضعیت را نشان‌دهنده اختلال در نوع تخصیص منابع در این استان دانسته و گفته است که اگر این نوع تخصیص منابع وارد یک برنامه بازسازی مناسب شود، می‌تواند این فاصله را حداقل تا اندازه متوسط کشور کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، استان کرمانشاه از زمستان سال گذشته، بالاترین نرخ شاخص فلاکت را داشته است؛ این استان در آن مقطع از رتبه چهارم در پاییز 1402، به جایگاه اول رسیده بود. در این مدت هر چند شاخص فلاکت در کرمانشاه روند کاهشی داشته و از 62.4 واحد به50.9 واحد رسیده اما همچنان این استان صدرنشین شاخص فلاکت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.