کد مطلب: ۹۴۱۷۳۶

ایست قلب اقتصاد قزوین با شوک قطعی برق

ایست قلب اقتصاد قزوین با شوک قطعی برق

گاهی اوقات مواردی داشتیم که قطعی برق به خود دستگاه تولیدی نیز آسیب زده است، متاسفانه از این نوع واحدها در استان چندین مورد گزارش شده که خط تولید به محض قطعی برق دچار خسارت شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

قطعی برق برای واحدهای تولیدی طی ۲ سال گذشته به یکی از اصلی ترین معضلات اقتصادی استان قزوین تبدیل شده و تقریبا برای تمام تولیدکنندگان و فعالان عرصه صنعت خسارت‌های زیانباری به بار آورده است.

نشستی در استان قزوین نبوده که مسوولان ارشد کشوری و استانی در آن حضور داشته باشند و تولیدکنندگان با آه و ناله صحبتی از تامین برق مورد نیاز خود به میان نیاورند، تا جایی که ناترازی های برق حتی صدای تشکل‌های تخصصی حوزه اقتصادی را نیز درآورده و در عین حال به عنوان یک مطالبه اصلی مطرح می‌شود.

نخستین شهر صنعتی کشور در شهرستان البرز (یکی از شهرستان‌های استان قزوین) احداث شد و هم اکنون این استان با دارا بودن چهار هزار واحد صنعتی و معدنی و اشتغال ۱۵۳ هزار نیروی کار به عنوان یک از قطب های مهم و حیاتی صنعت کشور محسوب می‌شود.

متاسفانه سال گذشته نیز تولیدکنندگان استان قزوین با مشکل قطعی برق روبرو بودند و همین موضوع با شدت بیشتر در سال جاری تدوام یافت، اما تابستان امسال بیش از ۹۰ درصد صنایع استان قزوین تحت تاثیر منفی قطعی‌های برق در سطح استان قرار گرفتند.

محسن خیرخواه، تولید کننده ظروف اوپال در شهرک صنعتی آراسنج در خصوص مشکلات تامین برق می‌گوید: ما سه سال پیش طرح تولید ظروف اوپال را آغاز کردیم، در همان ابتدا برای کوره های برقی، ۶ مگاوات برق خریداری کردیم و تمامی تعهداتمان را نیز انجام دادیم، اتفاقا مصوبه استانی نیز داشتیم، اما تا به امروز برق شهرک صنعتی برای ما وصل نشده و تمام ماشین آلات شرکت هم در گمرک بلاتکلیف مانده است.

وی اضافه کرد: برای راه اندازی این شرکت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو ماشین آلات خریداری شد، همچنین برای کارهای عمرانی شرکت نیز سه هزار میلیارد ریال هزینه به عمل آمد، اما چون زیرساخت ها آماده نبود، شرکت به تولید نرسید، با این نکته که به همه دستگاه‌های ذیربط استان مراجعه کردیم تا بتوانیم این گره را باز کنیم، اما موفق نشدیم.

خیرخواه با بیان اینکه ۷۳ میلیارد ریال هزینه تامین برق از سوی ما پرداخت شده است، ادامه داد: ما همان ابتدا هزینه برق واحد صنعتی در حال ساخت خود را پرداخت کردیم، اما ای کاش همان ۲ سال قبل اجازه می دادند که از پست برق بویین زهرا برق رسانی به شرکت را انجام دهیم، در این صورت با ۸۰ میلیارد ریال کار تمام شده بود و این معطلی به ضرر شرکت تمام نمی‌شد.

به گفته این تولیدکننده، شرکت شهرک‌های صنعتی نیز پول را به شرکت برق منطقه‌ای زنجان پرداخت کرده، اما الان زنجان کوتاهی می‌کند و باید مسوولان استان به دنبال مطالبه برق این شهرک صنعتی باشند.

خیرخواه با انتقاد از طرح توسعه شهرک صنعتی آراسنج، اظهار کرد: چندی پیش مطلع شدم که برای این شهرک صنعتی ۸۰ هکتار طرح توسعه مصوب شده است، سوال من این است که چرا تا مادامی که زیرساخت‌های قبلی ناقص است، طرح توسعه جدید مطرح می‌شود؟ در حالی که صنایع قبلی هنوز نتوانسته اند برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین نیز در این رابطه اظهار کرد: قزوین یک استان صنعتی است، در حالی که بیشتر استان‌های کشور صنعتی نیستند، متاسفانه در حوزه ناترازی انرژی، طبق قانون بهبود فضای کسب و کار، موضوع قطع برق نباید صنعت را در اولویت قرار دهد، چون دقیقا جایی است که تولید ثروت می‌کند، اما متاسفانه سیاست‌های غلط اجرایی در استان قزوین باعث شده که صدها میلیارد ریال خسارت به واحدهای صنعتی وارد شود.

علی اصغر آهنی‌ها اضافه کرد: زیان واحدهای صنعتی به لحاظ خرابی قطعات به هنگام قطعی برق و فرصت از دست رفته تولید بود و این درحالی است که در استان ما و سایر استان‌ها همجوار، منازل مسکونی دارای برق در پیک مصرف تابستان کولرهای خودشان را تا صبح روشن می گذاشتند.

وی با بیان اینکه نگاه به تولید غلط است و باید اصلاح شود، ادامه داد: قزوین نباید به لحاظ برق به استان زنجان وابسته باشد، موضوعی که حتی پیش از اینها نیز در استان همواره مورد تاکید مدیران ارشد قرار می گرفت، اما اجرایی نشد، جالب‌تر آن که وضعیت برق در استان‌های دیگر به مراتب بهتر از استان قزوین است.

آهنی‌ها با تاکید بر اینکه اولویت استان قزوین باید استقلال در حوزه تامین برق باشد، تصریح کرد: این استان صنعتی در بحث زیرساخت ها مشکل دارد، متاسفانه در بحث تامین انرژی، سهم برق برای واحدهای صنعتی قزوین به خوبی لحاظ نشده و نگاه به قزوین از نوع مسکونی است، در حالی که میزان برق استان در حوزه صنایع خیلی کم است.

این فعال صنعتی بیان کرد: در استان قزوین ۲ تا سه روز در هفته برق صنایع را قطع می‌کردند و این در حالی است که دستگاه‌های خدمات رسان مثل بیمه و دارایی پول خودشان را مطالبه می‌کنند و هیچ کسی هم به فکر تولید کننده و صنایع قزوین نیست.

آهنی‌ها خاطرنشان کرد: ما یک نامه به ریاست جمهوری نوشتیم و دستوری دادند که وزرای صمت و نیرو موضوع را پیگیری کنند، ما پیگیر نامه رییس جمهور هستیم تا قطعی برق برای واحدهای صنعتی قزوین در اولویت قرار نگیرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین یادآور شد: باید شرایطی ایجاد کنیم که سرمایه گذار رغبت پیدا کند و وارد عرصه تولید شود، اما در دولت قبل وزیر نیرو عملا کاری کرد که باعث ورشکستگی برخی تولیدکننده ها شد و اگر این اصلاحات انجام نشود مشکل صنایع باقی می ماند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: ۹۰ درصد واحدهای صنعتی استان قزوین به دلیل قطعی برق آسیب جدی دیدند، بر همین اساس سوددهی واحدهای تولیدی پایین آمد و صرفه اقتصادی نداشت، چون هنگامی که در هفته ۲ روز برق قطع شده و حتی در طول روز نیز با قطعی چهار ساعته برق مواجه هستیم، واحد تولیدی خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شود.

مهدی عبدیان اضافه کرد: به عنوان مثال در شرکتی که محصولات پلیمری تولید می شود یک دستگاه برای گرم شدن نیاز به ۱۰ تا ۱۵ ساعت فعالیت اولیه دارد، اگر برق قطع شود باید مجددا ۱۵ ساعت صبر کنیم تا دستگاه آماده شود و همین فرصت سوزی برای تولید کننده زیان بار است.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات مواردی داشتیم که قطعی برق به خود دستگاه تولیدی نیز آسیب زده است، متاسفانه از این نوع واحدها در استان چندین مورد گزارش شده که خط تولید به محض قطعی برق دچار خسارت شده است.

عبدیان با انتقاد از فروش برق در بخش صنایع استان قزوین، یادآور شد: اگر ما واقعا به اندازه کافی برق نداریم، چرا به برخی صنایع مجوز بالای هشت مگاوات برق می‌دهیم؟ در حالی که این میزان برق، تمام کمبود شهرک‌های کاسپین یک و ۲ استان را برطرف می‌کند، متاسفانه برخی مسوولان با توجیهاتی اظهار می‌کنند که همه چیز سیستمی بوده و دست استان نیست، اما در همین حال شاهدیم که محیط زیست یا بهداشت از طریق همین سیستم جلوی فعالیت تولیدی را به بهانه‌های مختلف می‌گیرد که نشان می‌دهد استان در حوزه برق نیز دارای اختیار است، اما کاری انجام نمی‌دهد.

مشکل تامین برق در صنایع استان قزوین که هر روز در مسیر توسعه قرار دارد و مدیریت استان و دستگاه ذیربط یعنی شرکت توزیع نیروی برق نیز هیچ چاره اندیشی و مدیریتی برای آن به عمل نیاورده، امروز در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ اقتصادی است که اگر خیلی تدبیر و چاره اندیشی برای آن نشود، حجم عظیمی از واحدهای تولیدی در تابستان ۱۴۰۴ را درگیر کرده و خسارت مضاعفی به بخش تولید وارد می‌سازد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.