کد مطلب: ۹۴۴۶۸۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نرخ بیکاری خراسان جنوبی؛ کمتر از متوسط کشوری/ فعالیت عمده شاغلان در بخش غیررسمی

نرخ بیکاری خراسان جنوبی؛ کمتر از متوسط کشوری/ فعالیت عمده شاغلان در بخش غیررسمی

نرخ بیکاری در استان خراسان جنوبی، در هر سه بخشی کلی، مردان و زنان از متوسط کشوری پایین‌تر است. بخش عمده شاغلان این استان را افرادی با سطح تحصیلات راهنمایی/متوسطه 1 تشکیل می‌دهند و سهم افراد شاغل در بخش‌های غیررسمی اشتغال، بیشتر از بخش رسمی است.

به گزارش تجارت نیوز،

خراسان جنوبی از جمله استان‌های کشور است که نرخ بیکاری آنها تک رقمی و پایین‌تر از متوسط کشوری ثبت شده. داده‌های مرکز آمار از وضعیت بیکاری و اشتغال این استان در ادامه آمده است.

نرخ بیکاری در خراسان جنوبی

 بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، نرخ بیکاری این استان در هر سه بخش کلی، مردان و زنان، در سال 1402 و در بهار 1403 کمتر از متوسط کشوری بوده است. همچنین نرخ بیکاری کلی این استان در تابستان سال جاری نیز، کمتر از میانگین کشوری ثبت شده اما مرکز آمار هنوز داده‌های تفکیکی بازار کار در تابستان را اعلام نکرده است.

جدول زیر نرخ بیکاری را در کل کشور و در خراسان جنوبی در سال 1402 نشان می‌دهد.

خراسان جنوبی - نرخ بیکاری 1402

هنچنین جدول دوم نرخ بیکاری را در کل کشور و در خراسان جنوبی در بهار 1403 نشان می‌دهد.

خراسان جنوبی- نرخ بیکاری بهار

سومین جدول نیز نرخ بیکاری را در کل کشور و در خراسان جنوبی در تابستان 1403 نشان می‌دهد.

خراسان جنوبی- نرخ بیکاری تابستان

داده‌های اشتغال در میان تحصیل‌کردگان خراسان جنوبی

کل جمعیت 15 ساله و بیشتر شاغل باسواد در خراسان جنوبی در سال گذشته، 209 هزار و 536 نفر بوده است که از این تعداد، 177 هزار و 706 نفر را مردان و 31 هزار و 830 نفر را زنان نشکیل می‌دهند.

در این میان، عمده جمعیت شاغل باسواد این استان دارای تحصیلات در سطح راهنمایی/متوسطه 1 هستند و سطح تحصیلات کمترین تعداد آنها نیز در دسته متوسطه/ متوسطه 2 قرار گرفته است.

خراسان جنوبی- اشتغال و تحصیلات

داده‌های بیکاری در میان تحصیل‌کردگان خراسان جنوبی

کل جمعیت 15 ساله و بیشتر بیکار باسواد در خراسان جنوبی در سال گذشته، 13 هزار و 257 نفر بوده است که از این تعداد، 8554 نفر را مردان و 4703 نفر را زنان نشکیل می‌دهند.

سطح تحصیلات هیچ‌یک از این افراد متوسطه/ متوسطه 2 نیست و بیشتر آنها نیز دارای مدرک کارشناسی هستند.

خراسان جنوبی- بیکاری و تحصیلات

وضعیت باسوادی در میان جمعیت غیرفعال استان

کل جمعیت 15 ساله و بیشتر غیرفعال باسواد در خراسان جنوبی در سال گذشته، 282 هزار و 47 نفر بوده است که از این تعداد، 77 هزار و 918 نفر را مردان و 204 هزار و 129 نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

سطح تحصیلات بیشترین جمعیت غیرفعال باسواد در این استان در دسته ابتدایی/ سوادآموزی قرار دارد و کمترین تعداد نیز مربوط به فوق‌لیسانس و بالاتر است. 

خراسان جنوبی- جمعیت غیرفعال و تحصیلات

درصد بالای اشتغال در بخش غیررسمی

در این میان، درصد بالایی از شاغلان استان خراسان جنوبی در بخش غیررسمی اقتصاد فعال هستند.

بر اساس تعریف مرکز آمار، بخش غیررسمی (در مقابل بخش رسمی)، شامل واحدها و بنگاه‌هایی می‌شود که اساسا به منظور ایجاد اشتغال و درآمد برای خود، در زمینه تولید کالا و خدمات فعالیت می‌کنند. این واحدها غالبا در چارچوب مقررات تشکیل نشده‌اند یا با تشکیلات کوچک و بدون تفکیک بین کار و سرمایه به عنوان عوامل تولید، در سطح کوچک عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها معمولا حساب و کتاب و یا حسابداری ندارند و اندازه بنگاه از نظر تعداد شاغلان، کمتر از سطح تعیین شده در مقررات کشور است. این بنگاه‌ها غالبا، مطابق مقررات و قوانین ثبت نشده یا جواز کسب و کار دریافت نکرده‌اند.

اشتغال غیررسمی (در مقابل اشتغال رسمی) نیر عبارت است از اشتغال کارکنان مستقل، کارفرمایان، کارکنان شرکت‌های تعاونی تولیدی بخش غیر رسمی، تمامی کارکنان فامیلی بدون مزد و حقوق‌بگیرانی که از نظر قانونی یا در عمل، زیر پوشش قوانین کار و مزایای تامین اجتماعی و استخدامی (از قبیل مالیات بر درآمد، تامین اجتماعی، یا مزایای استخدامی، مرخصی استحقاقی و مرخصی استعلاجی با مزد) قرار ندارند.

خراسان جنوبی- تفکیک بخشبرای اطلاعات بیشتر، مطالعه گزارش استان هایی با کمترین و بیشترین نرخ بیکاری پیشنهاد می‌شود.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار