خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۳۶۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تولید نفت اوپک پلاس، افزایش قیمت نفت و واکنش آمریکا

کاهش تولید نفت اوپک پلاس، افزایش قیمت نفت و واکنش آمریکا

گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، روز گذشته اعلام کردند که تولید خود را روزانه بیش از یک میلیون بشکه کاهش می‌دهند. این اعلامیه موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای آسیایی و برانگیختن واکنش آمریکا شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت پس از اعلام غیرمنتظره اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید توسط تعدادی از بزرگترین صادرکنندگان جهان افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت پس از جهش بیش از 4 یا 5 درصدی، در بازار آسیا بالای 84 دلار در هر بشکه معامله شد. این افزایش پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی، عراق و چندین کشور حاشیه خلیج فارس روز یکشنبه اعلام کردند که تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، روسیه اعلام کرد که کاهش نیم میلیون بشکه‌ای خود در روز را تا پایان سال تمدید خواهد کرد. قیمت نفت با حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت، اما اکنون به سطح قبل از شروع این درگیری بازگشته است. با این حال، ایالات متحده از تولیدکنندگان خواسته است تولید خود را افزایش دهند تا قیمت‌های انرژی کاهش یابد.

قیمت بالای انرژی و سوخت در سال گذشته به افزایش تورم کمک کرد و افزایش هزینه‌های زندگی، خانواده‌های بسیاری را تحت فشار قرار داد. سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در پاسخ به آخرین کاهش تولید اوپک پلاس گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که در حال حاضر با توجه به عدم اطمینان در بازار، کاهش تولیدات تصمیم مناسبی باشد و ما این را به وضوح اعلام کرده‌ایم».

تولید نفت اوپک پلاس چقدر کاهش پیدا می‌کند؟

این گروه حدود 40 درصد از کل تولید نفت خام جهان را بر عهده دارد. عربستان سعودی 500 هزار بشکه در روز و عراق 211 هزار بشکه از تولید خود را کم می‌کنند. امارات، کویت، الجزایر و عمان نیز در حال کاهش تولیدات نفت خود هستند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک مقام وزارت انرژی عربستان گفت که این اقدام یک عمل پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار نفت است.

ناتان پایپر، تحلیلگر مستقل نفت، به بی‌بی‌سی گفت: با توجه به اینکه تضعیف اقتصاد جهانی می‌تواند بر تقاضا اثر داشته باشد، و تحریم‌ها نیز تاثیر کمی بر عرضه نفت روسیه داشته‌اند، به نظر می‌رسد این اقدام اوپک پلاس تلاشی برای حفظ قیمت نفت در سطح بالای 80 دلار در میان‌مدت باشد.

سامیر حشمی، خبرنگار بازرگانی خاورمیانه می‌گوید این اعلامیه به چند دلیل قابل توجه است. علیرغم نوسانات قیمت در ماه‌های اخیر، این نگرانی وجود داشت که تقاضای جهانی برای نفت به ویژه در پایان سال از عرضه آن پیشی بگیرد. افزایش قیمت نفت پس از اعلام کاهش تولید در روز یکشنبه، احتمالا می‌تواند تورم را افزایش دهد، بحران هزینه زندگی را تشدید کند و خطر رکود را بالا ببرد.

نکته جالب توجه اینجاست که این اعلامیه درست یک روز قبل از نشست اوپک پلاس منتشر شده است. پیش‌تر نشانه‌های موجود حاکی از این بود که اعضا به همان سیاست قبلی تولید پایبند خواهند بود و هیچ کاهش جدیدی وجود نخواهد داشت. دقیقا به همین دلیل این امر باعث شگفتی شده است. حالا اما این احتمال وجود دارد که اعضای بیشتری از این گروه به طور داوطلبانه کاهش تولید خود را اعلام کنند و منابع را حتی بیشتر از این فشرده کنند.

این اقدام احتمالاً روابط بین ایالات متحده و اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی را بیشتر دچار تنش خواهد کرد. کاخ سفید از این گروه خواسته بود برای کاهش قیمت‌ها و بررسی وضعیت مالی روسیه، عرضه را افزایش دهد.

با این حال، اطلاعیه روز یکشنبه بر همکاری نزدیک کشورهای تولیدکننده نفت و روسیه نیز تاکید دارد. این گروه در ماه اکتبر 2022 نیز دو میلیون بشکه در روز از تولیدات خود را کاهش داد

کاهش تولید سال گذشته نیز علیرغم درخواست‌های آمریکا و دیگر کشورها از تولیدکنندگان برای تولید بیشتر نفت خام صورت گرفت. هنگامی که گروه اوپک پلاس کاهش تولید خود را در ماه اکتبر اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که این تصمیم کوته‌بینانه او را ناامید کرده است.

این گروه شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همچنین سایر کشورها از جمله روسیه است. حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته قیمت انرژی را به دلیل نگرانی در مورد عرضه این محصول افزایش داد. قیمت نفت برنت در مقطعی به بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به 130 دلار به ازای هر بشکه رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.