کد مطلب: ۸۰۲۹۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بانک فرست ریپابلیک به سقوط نزدیک است؟

بانک فرست ریپابلیک به سقوط نزدیک است؟

بانک فرست ریپابلیک آمریکا یکی از بانک‌هایی است که پیش‌تر یک‌بار ورشکستگی را تجربه کرده است. اکنون با خروج حدود 100 میلیارد دلار سپرده، این بانک علاوه بر کاهش ارزش بازار و قیمت سهام خود، راه چندان امیدوارکننده‌ای برای نجات خود نمی‌بیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انتشار گزارشی مبنی بر عدم تمایل دولت ایالات متحده به مداخله در روند نجات بانک فرست ریپابلیک (First Republic Bank)، روز چهارشنبه ارزش بازار این بانک برای اولین بار در تاریخ، به زیر یک میلیارد دلار سقوط کرد و این امر به شدت به سهام آن آسیب زد.

پس از اینکه تعداد زیادی از سهامداران، سهام خود در این بانک را فروختند، ارزش بازار آن در روز چهارشنبه به حدود 886 میلیون دلار و به پایین‌ترین حد خود رسید. فرست ریپابلیک در زمان اوج خود، یعنی در سال 2021، بیش از 40 میلیارد دلار ارزش بازار داشت.

سهام این بانک در این هفته حدود 60 درصد سقوط کرده و روز چهارشنبه به قیمت 5.68 دلار بسته شد که نسبت به سال گذشته خود با قیمت 170 دلار، کاهش چشمگیری داشته است.

پیش‌تر نیز در سال 1988، این بانک با 32 میلیارد دلار دارایی ورشکست شده بود. فرست ریپابلیک، در زمان شکست خود، بزرگترین بانک در جنوب غربی بود و 20 درصد از کل وام‌‌ بانک‌های تجاری در تگزاس را در اختیار داشت.

این بانک برای مدیریت مناسب وام‌های خود و پیشرفت‌های جدید سخت تلاش کرد. با وجود اینکه آن زمان ارزش املاک و مستغلات 10 تا 15 درصد در سال کاهش می‌یافت، این بانک نتوانست ارزیابی‌های خود را به‌روز کند.

به نقل از الجزیره ، مقامات دولت ایالات متحده در حال حاضر تمایلی به مداخله در روند نجات فرست ریپابلیک ندارند.
بلومبرگ نیز روز چهارشنبه به نقل از افراد آگاه گزارش داد که در استرس بیشتر برای بانک، مقامات ارشد شرکت بیمه سپرده فدرال در حال بررسی این موضوع هستند که آیا امتیاز خود را از وضعیت شرکت، از جمله رتبه‌بندی CAMEL آن کاهش دهند یا خیر.

در این گزارش آمده است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمالاً استفاده این بانک از امکان تخفیف فدرال رزرو و تسهیلات اضطراری راه‌اندازی‌شده در ماه گذشته را محدود می‌کند.

رتبه‌بندی CAMELS یک سیستم رتبه‌بندی نظارتی است که در ابتدا در ایالات متحده برای طبقه‌بندی وضعیت کلی یک بانک ایجاد شد. این رتبه‌بندی برای هر بانک و اتحادیه اعتباری در ایالات متحده اعمال کرده و در خارج از ایالات متحده توسط نهادهای مختلف نظارتی بانکی اجرا می‌شود.

یک منبع آگاه روز سه‌شنبه به رویترز گفت: این بانک به دنبال گزینه‌های متعددی مانند فروش دارایی‌ها یا ایجاد یک بانک تسویه‌کننده (bad bank) بوده است.

بانک تسویه‌کننده یک ساختار شرکتی است که دارایی‌های غیر نقدشونده و با ریسک بالا را که توسط یک بانک یا یک سازمان مالی یا شاید گروهی از بانک‌ها یا سازمان‌های مالی نگهداری می‌شود، جدا می‌کند. این اقدام یک روش در زمان بحران، برای جداسازی دارایی‌های مالی است که دارای مشکل هستند.

معاملات سهام فرست ریپابلیک چندین بار متوقف شد. این سهام آخرین بار نزدیک به 30 درصد کاهش یافت و به 5.66 دلار رسید. در گزارشی که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، مشاوران فرست ریپابلیک پیش‌تر خریداران احتمالی سهام جدید در این بانک را، در صورتی که بتوانند ترازنامه بانک را اصلاح کنند، شناسایی کرده‌اند.

موانع متعدد بر سر راه فرست ریپابلیک

فرست ریپابلیک تلاش می‌کند از بحرانی که ناشی از خروج بیش از 100 میلیارد دلار سپرده در سه ماهه اول سال 2023 بوده، خارج شود. با این حال، تحلیلگران موانع متعددی را تشخیص داده‌اند که می‌تواند تلاش‌های این بانک مستقر در سانفرانسیسکو برای نجات خود را پیچیده کند.

دیوید واگنر، مدیر پورتفولیوی در Aptus Capital Advisors، گفت: «دارایی‌های این بانک در نهایت فروخته می‌شود، اما ممکن است مدتی طول بکشد و حتی ممکن است با تخفیف بسیار زیاد به فروش برسد.» حداقل سه کارگزاری از زمان گزارش سود سه ماهه اول در روز دوشنبه، اهداف قیمتی خود را برای سهام فرست ریپابلیک کاهش داده‌اند.

آرت هوگان، تحلیلگر ارشد بازار در B Riley Wealth در بوستون، گفت: «مشکلات فرست ریپابلیک احتمالاً عجیب و غریب هستند و بدیهی است که این بانک مسیر دشواری در پیش رو دارند.

مجموعه‌ای از گزارش‌های درآمدی بانک‌های منطقه‌ای در هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اطمینان داده بود، اما بخش بانکی پس از انتشار اطلاعات این وام‌دهنده سانفرانسیسکویی تحت فشار مجدد قرار گرفته است. شاخص بانکداری منطقه‌ای KBW، یک شاخص معیار سهام در بخش بانکی، تا این هفته 4.4 درصد از دست داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.