کد مطلب: ۸۲۷۰۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا تولید در کشورهای جهان کاهش یافته است؟

چرا تولید در کشورهای جهان کاهش یافته است؟

بهبود از بحران اقتصادی دوران کرونا برای برخی از کشورهای دنیا دشوار بوده و آنها نتوانسته‌اند تقاضای پیش از دوران همه‌گیری را بازگردانند. تورم نیز بر کاهش سرعت رشد تقاضا در سراسر جهان اثر گذاشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رشد آهسته تقاضای جهانی، کاهش فعالیت‌های تولیدی در سراسر اروپا و ایالات متحده را عمیق‌تر کرده و همچنان یک چالش بزرگ برای بسیاری از صادرکنندگان بزرگ آسیا محسوب می‌شود.

به نقل از رویترز ، با وجود اینکه کارخانه‌ها برای اولین بار از سپتامبر 2020 قیمت‌ها را کاهش دادند، شاخص مدیران (PMI) برای منطقه یورو هر چه بیشتر از نقطه سربه‌سر پایین‌تر رفت. ماه گذشته در بریتانیا، تولید برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و سفارش‌های جدید با سریع‌ترین سرعت خود در چهار ماه گذشته پایین آمدند.

در ایالات متحده نیز تولید برای هفتمین ماه متوالی کاهشی شد، زیرا سفارش‌های جدید در بحبوحه نرخ‌های بهره بالاتر، نتوانستند افزایش پیدا کنند. اما کارخانه‌ها اشتغال را به بالاترین سطح در 9 ماه اخیر رساندند.

شاخص مدیران چین و ژاپن در ماه گذشته نوساناتی را در فعالیت کارخانه‌ها مبنی بر حرکت به سمت رشد نشان دادند اما کاهش تولید در کره جنوبی، ویتنام و تایوان ادامه داشت .

کاهش تولید در اروپا

شاخص مدیران نهایی تولید برای منطقه یورو که توسط S&P Global گردآوری شده است، در ماه مه از 45.8 آوریل به 44.8 سقوط کرد. در این منطقه، شاخصی که تولید را اندازه‌گیری می‌کند و روی شاخص مدیران ترکیبی تاثیر می‌گذارد و همچنین به عنوان راهنمای خوبی برای سنجش سلامت اقتصاد تلقی می‌شود، در ماه مه به پایین‌ترین سطح شش ماهه خود یعنی 46.4 سقوط کرد.

سایروس دلاروبیا، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری هامبورگ گفت: «ضعف تقاضا در بخش تولید که از ابتدای سال به طور فزاینده‌ای در کاهش شاخص مدیران مشهود بوده است، اکنون شرکت‌ها را بر آن داشته است که تولید خود را برای دومین ماه متوالی کاهش دهند. کاهش سفارش‌های جدید از داخل و خارج نشان می‌دهد که ضعف در تولید احتمالا برای چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت».

این کاهش در فعالیت چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا یعنی آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز قابل مشاهده است.

در این شرایط کارخانه‌ها قیمت‌ها را کاهش دادند زیرا حتی سرعت بالای کاهش هزینه‌های تولید نیز نتوانست جلوی ضعف تقاضا را بگیرد. این کاهش قیمت احتمالاً مورد استقبال سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا قرار خواهد گرفت که علیرغم سیاست پولی تهاحمی و انقباضی بی‌سابقه خود تاکنون نتوانسته‌اند تورم را به هدف مورد نظرشان برسانند. تورم در ماه مه 6.1 درصد یعنی بیش از سه برابر هدف بانک مرکزی اروپا بود.

ماجرا در ایالات متحده نیز تقریباً مشابه است و در این کشور شاخص مدیران از 47.1 در ماه آوریل به 46.9 در ماه مه کاهش یافت. هفت ماه متوالی آمار زیر آستانه کلیدی 50 نشان می‌دهد از زمان رکود بزرگ 2008 این طولانی‌ترین دوره انقباض فعالیت در این کشور بوده است.

تداوم رقم پایین شاخص مدیران نگرانی را درباره احتمال رکود اقتصادی آمریکا در سال جاری افزایش می‌دهد. اما پیش‌تر چندین دوره از جمله اواسط دهه 1990 و اواخر دهه 1980 وجود داشته است که در همین شرایط منجر به رکود نشده‌اند.

وضعیت آسیا متفاوت است

مجموعه ناهموار شاخص مدیران در آسیا نشان‌دهنده بهبودی اقتصادی ناهمگون چین از دوران کرونا دارد که چشم‌انداز رشد در منطقه را مخدوش کرده است. جولیان ایوانز پریچارد، تحلیلگر در کپیتال اکونومیکس، گفت: «بررسی شاخص مدیران نشان می‌دهد که بهبود اقتصادی چین در ماه مه هر چند با سرعت کمتر، همچنان ادامه داشته. همچنین کاهش حمایت مالی بر فعالیت‌های ساخت‌وساز تأثیر گذاشته است».

اما بازده تولیدات در این کشور افزایش یافت و بخش خدمات همچنان شاهد پیشرفت‌های خوبی است، که نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم سال جاری ممکن است آنچنان هم نگران‌کننده نباشد. شاخص تولیدی مدیران در چین در ماه می از 49.5 در آوریل به 50.9 در ماه مه افزایش یافت.

اما نظرسنجی Caixin نشان داد که اعتماد تجاری چین برای 12 ماه آینده به دلیل نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی به پایین‌ترین حد در هفت ماه گذشته رسیده است.

شاخص نهایی مدیران در ژاپن در ماه مه به 50.6 افزایش یافت زیرا بازگشایی مجدد اقتصاد پس از محدودیت‌های کرونایی باعث افزایش تقاضا شد. با این حال، داده‌های جداگانه‌ای نشان دادند که تولید کارخانه‌های ژاپن به طور غیرمنتظره‌ای در ماه آوریل کاهش یافته است.

در مورد سایر نقاط آسیا، شاخص مدیران کره جنوبی در ماه مه به 48.4 رسید و طولانی‌ترین دوره انقباض خود در 14 سال گذشته رقم زد چرا که کاهش تقاضای جهانی بر تولید و سفارشات در این کشور نیز تأثیر گذاشته است. بررسی‌ها نشان داد ویتنام، مالزی و تایوان نیز شاهد کاهش فعالیت کارخانه‌ها در ماه مه بودند، اما فعالیت فیلیپین افزایش یافت.

فعالیت کارخانه‌های هند با بالاترین سرعت از اکتبر سال 2020 رشد کرد که نشانه‌ای است از اینکه تقاضا و تولید قوی در سومین اقتصاد بزرگ آسیا وضعیت آن را از اکثر کشورهای این قاره متفاوت می‌سازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.