خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۷۵۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثروتمندان از روسیه می‌روند؟ / پیامدهای شورش واگنر

ثروتمندان از روسیه می‌روند؟ / پیامدهای شورش واگنر

پس از اعلام خبر تصرف جنوب شهر روستوف نادونو روسیه توسط گروه واگنر، روز گذشته برخی از الیگارش‌های ثروتمند و نزدیک به دولت روسیه، این کشور را ترک کردند. مردم عادی اما برای یافتن بلیت هواپیما دچار مشکلاتی شدند و روبل این کشور نیز ریزش پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو هواپیمای جت مربوط به الیگارش‌های میلیاردر روسی بر اساس اطلاعات سرویس ردیابی پرواز Flightradar24، روز شنبه از مسکو به پرواز درآمدند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که گروه شبه نظامی واگنر، کنترل جنوب شهر روستوف نادونو روسیه را به دست گرفتند و شروع به پیشروی به سمت مسکو، پایتخت این کشور کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور صبح روز گذشته طی یک سخنرانی، گروه واگنر را به خیانت متهم کرد و هشدار داد که سازمان‌دهندگان این شورش با مجازاتی اجتناب‌ناپذیر مواجه خواهند شد. کمی بعد، رسانه دولتی روسی «تاس» اعلام کرد که یووگنی پریگوژین، تصمیم گرفته نیروهای خود را از پیشروی به مسکو بازگرداند.

اما به نظر می‌رسد برخلاف سخنرانی پوتین، برخی از ثروتمندترین الیگارش‌های روسیه، در حال خروج از این کشور هستند. یکی از این افراد، آرکادی روتنبرگ، حریف تمرینی سابق پوتین در ورزش رزمی جودو است که یک غول ساخت‌وساز در روسیه محسوب می‌شود و ثروت او 3.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. شرکت‌های او قراردادهایی را برای ساخت پروژه‌های سفارشی پوتین از جمله المپیک زمستانی سال 2014 در شهر سوچی و پل میان شهر کریمه و روسیه به اتمام رسانده‌اند.

بر اساس گزارش Flightradar24، یک جت شخصی متعلق به روتنبرگ روز شنبه مسکو را ترک کرد و ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی در باکو، پایتخت آذربایجان فرود آمد. روتنبرگ، توسط ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، سوئیس و کانادا تحریم شده است.

همچنین ولادیمیر پوتانین، دومین فرد ثروتمند روسیه با ثروت تخمینی 23.7 میلیارد دلار که بخش عمده آن را سهام غول معدن نورلیسک نیکل تشکیل می‌دهد، روز گذشته از روسیه خارج شد و جت شخصی او ساعت پنج عصر به وقت محلی مسکو را به مقصد استانبول، پایتخت ترکیه ترک کرد. پوتانین نیز در فهرست تحریم‌های ایالات متحده، بریتانیا و کانادا قرار دارد.

همچنین هواپیمای شخصی دنیس مانتوروف، معاون نخست وزیر روسیه نیز این کشور را به مقصد شهر دالامان ترکیه ترک کرد.

مقاصد محبوب الیگارش‌های روسیه

کشورهای ترکیه و آذربایجان، هیچ کدام الیگارش‌های روسی را تحریم نکرده‌اند و همین مساله آنها را به مقاصد جذابی برای ثروتمندانی که می‌خواهند از آشوب حال حاضر روسیه دور شوند، تبدیل می‌کند. نمایندگان این دو الیگارش به درخواست فوربس برای اظهار نظر پاسخی ندادند.

فوربس می‌نویسد که مشخص نیست آیا ولادیمیر پوتین نیز همچنان در مسکو است یا خیر زیرا دو هواپیمای ریاست جمهوری روز شنبه پایتخت را به سمت سن پترزبورگ ترک کردند اما در میانه مسیر ترنسپوندرهای خود را خاموش کردند و از رادار محو شدند؛ بنابراین موقعیت آنها دیگر قابل پیگیری نبود. سخنگوی پوتین خبر ترک مسکو را تکذیب کرده و اعلام کرد که او در کاخ کرملین مشغول به کار بوده است.

وبسایت روسی Important Stories نیز در گزارشی نوشت که برخی الیگارش‌ها و سیاست‌مداران روسی با هواپیماهای شخصی خود در حال خروج از این کشور هستند و برخی نیز پیش‌تر به خارج از فدراسیون روسیه رسیده‌اند.

افزایش قیمت بلیت هواپیما و ریزش روبل

به نظر نمی‌رسد که تعداد زیادی از شهروندان معمولی روسیه بتوانند به جای دیگری بروند چرا که قیمت بلیت برای سفر به کشورهای بدون ویزا سر به فلک کشیده است. برای مثال روز گذشته قیمت پرواز مستقیم از مسکو به ایروان 200 هزار روبل، معادل 2 هزار و 363 دلار و از مسکو به دبی 350 هزار روبل معادل چهار هزار و 136 دلار بود. روز گذشته هیچ بلیتی به استانبول، آستانه و تفلیس باقی نمانده بود.

روبل روسیه روز شنبه کاهش شدیدی را تجربه کرد و در بحبوحه جنگ داخلی مسکو، به زیر ۱۰۰ در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. روسبانک نیز نرخ ارز خود را به ۱۰۵ روبل برای هر دلار و ۱۱۵ روبل برای هر یورو تعدیل کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.