کد مطلب: ۸۳۲۰۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هوشمندسازی از عربستان تا ترکمنستان / آیا شهرهای هوشمند صرفه اقتصادی دارند؟

هوشمندسازی از عربستان تا ترکمنستان / آیا شهرهای هوشمند صرفه اقتصادی دارند؟

پیش از این بسیاری بر این باور بودند که پروژه‌های پرزرق و برق با هزینه‌های سرسام‌آور در کشورهای عربی اجرا می‌شود، اما خبری غیرمنتظره ذهن بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری را به سمت همسایه شمال‌شرقی ایران سوق داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوید حداد- به‌تازگی ترکمنستان با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری نخستین شهر هوشمند خود را در منتهی‌الیه جنوب‌غربی عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان) افتتاح کرد. این شهر که آرکاداخ نام دارد در ستایش «بردی محمد اف»، رئیس جمهوری سابق ساخته شده است. هم‌اکنون سردار بردی محمد اف، فرزند رئیس جمهوری سابق، سکاندار کشور ترکمنستان است.

پیش از این بسیاری بر این باور بودند که پروژه‌های پرزرق و برق با هزینه‌های سرسام‌آور در کشورهای عربی اجرا می‌شود، اما خبری غیرمنتظره ذهن بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری را به سمت همسایه شمال‌شرقی ایران سوق داد. روز جمعه، جمهوری ترکمنستان در مراسمی رسمی و با حضور مقامات عالی‌رتبه این کشور نخستین شهر هوشمند ترکمنستان را با نام آرکاداخ (Arkadag) افتتاح کرد.

خبرگزاری thehindu در این زمینه گزارش می‌دهد که شهر هوشمند آرکاداخ که ظرفیت اسکان 73 هزار نفر را دارد بر روی یک منطقه زلزله‌‌خیز احداث شده است. علاوه بر محل جانمایی این شهر هوشمند، منتقدان نسبت به هزینه هنگفت سرسام‌آور دولت ترکمنستان برای اجرای چنین پروژه‌ای آن هم از محل درآمدهای گازی این کشور نقد دارند. به گونه‌ای که ساخت این شهر را بیشتر برای رئیس جمهوری سابق و پسرش (رئیس جمهور فعلی) مفید دانسته و منفعت آن را برای اکثریت مردم ترکمنستان ناچیز قلمداد می‌کنند.

بر اساس این گزارش، سرمایه اولیه برای ساخت این شهر هوشمند 3.3 میلیارد دلار بوده و برای اجرای طرح‌های توسعه این هزینه افزایشی خواهد بود. در ضمن، تمامی ساختمان‌های شهر آرکاداخ سفیدرنگ بوده و همگی هفت طبقه هستند. صرفا تردد خودروهای الکتریکی در این شهر مجوز داشته و اینترنت 5G در شهر به شهروندان خدمات ارائه می‌کند. به گفته مقامات مسئول، تمامی ساختمان‌های آرکاداخ ازجمله اماکن دولتی، تجاری، اداری، آموزشی، تفریحی و ورزشی از مصالح دوستدار طبیعت ساخته شده و با فناوری‌های نوین مجهز شده‌اند.

آیا شهرهای هوشمند اقتصادی هستند؟

امروزه هوشمندسازی شهرها در بسیاری از نقاط جهان با عناوین متفاوت در حال اجراست و ساخت شهرهای جدید به طور کامل هوشمند نیز از جمله پروژه‌هایی است که در سال‌های اخیر در برخی کشورها به‌ویژه ممالک ثروتمند به اجرا در آمده است. یکی از مشهورترین پروژه‌های شهر هوشمند در جهان در شمال‌غربی عربستان در حال اجراست که پروژه نیوم نام دارد؛ طرحی که همچنان در مورد اقتصادی بودن آن بحث‌های متعددی مطرح است.

ناگفته نماند که عده‌ای اجرای ابرپروژه‌های شهر هوشمند در برخی کشورهای جهان سومی را بیشتر تاکید بر ابعاد نمایش قدرت و توانمندی کشور می‌دانند تا برآورده کردن نیازهای اقتصادی و پشتوانه‌سازی برای نسل‌‌های آینده.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.