کد مطلب: ۸۳۴۴۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه ترکیه برای پایان بحران ارزی چیست؟

برنامه ترکیه برای پایان بحران ارزی چیست؟

ترکیه برای برون‌رفت از بحران ارزی چشم امید به دلارهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. امارات و عربستان نیز برای حضور مقتدرانه در عراق 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوید حداد- رجب طیب اردوغان هفته پایان تیرماه به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس سفر خواهد داشت. هدف اردوغان جذب سرمایه‌ کشورهای عربستان، قطر و امارت به سمت ترکیه عنوان شده است. مهمت شیمشک (Mehmet Simsek) وزیر دارایی کشور ترکیه در مورد این سفر گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه در بخشی از سفر منطقه‌ای خود به امارات متحده عربی خواهد رفت و نمایندگان هر دو کشور آماده برقراری روابط اقتصادی قوی‌تر هستند. سایر مقامات ترکیه که نخواستند نامشان فاش شود اشاره کردند که اردوغان بعد از امارات به قطر و عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

به نقل از بلومبرگ ، سفر قریب‌الوقوع اردوغان به امارات در ادامه بازدیدها و جلسات رفت و برگشت مقامات اقتصادی دو کشور ترکیه و امارات صورت می‌پذیرد. نظر به سیاست غیرمعمول رئیس‌جمهوری اردوغان در پایین نگه ‌داشتن نرخ بهره پس از خروج سرمایه‌های غربی از کشورش، ممالک ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس برای پر کردن شکاف سرمایه‌گذاری در ترکیه وارد عمل شده و دولت این کشور را به تلاش برای بهبود روابط اقتصادی با شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس سوق می‌دهند. در نتیجه، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیاز ارزی ترکیه را از طریق قراردادهای سوآپ و سپرده‌های مستقیم برطرف خواهند کرد. بر اساس هدف‌گذاری، دولت اردوغان قصد آن دارد تا از طریق خصوصی‌سازی و تملک رقمی بالغ بر 25 میلیارد دلار را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جذب ترکیه کند.

سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری عربستان و امارات در عراق

به نظر می‌رسد که کشور جنگ‌زده عراق به مقصدی جذاب برای جذب سرمایه‌های بین‌المللی تبدیل شده است. پس از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در پروژه‌های نفت و گاز عراق و همچنین اعلام حضور شرکت‌ ایتالیایی برای ساخت راه‌آهن جنوبی - شمالی عراق، حالا نوبت به دو کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس رسیده تا با سرمایه‌های چند میلیارد دلاری وارد پروژه‌های زیرساختی همسایه غربی ایران شوند.

خبرگزاری المانیتور در این زمینه گزارش داد: دو کشور عربستان سعودی و امارات عربی متحده قراردادی را امضا کردند که به موجب آن مبلغ 6 میلیارد دلار برای حمایت از سرمایه‌گذاری در عراق و تشکیل شوراهای تجاری در این کشور اختصاص دهند. بر اساس گزارش‌های رسیده از Iraq News Agency (INA)، قرارداد امضا شده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عراق و توسعه روابط تجاری را هدف گرفته است. مطابق با این قرارداد، عربستان و امارات هر کدام مبلغ سه میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

عبدالرزاق الزهیری (Abdul al-Razzaq al-Zuhairi)، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق (FICC) به اهمیت این قرارداد برای بازگرداندن اقتصاد عراق به مسیر اصلی تاکید کرد. او در در این زمینه اشاره کرد: عراق باید همگام با سرعت جهانی پیش برود و فرآیند تجارت جهانی مختص خودش را پایه‌گذاری کند، همچنین این کشور باید به استانداردهای بانک جهانی در اقتصاد برسد. خبرگزاری عراقی (INA) از تاسیس سیستم یکپارچه واردات و صادرات کالا در عراق خبر داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.