کد مطلب: ۸۴۱۸۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عراقی‌ها از چه راهی صنعت نفت خود را بازسازی می‌کنند؟

عراقی‌ها از چه راهی صنعت نفت خود را بازسازی می‌کنند؟

عراق در تلاش است تا صنعت نفت خود را از طریق دلارهای نفتی عربستان و سرمایه‌گذاری چینی‌ها بازسازی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوید حداد- عراق جنگ‌زده در چند سال اخیر به شدت در حوزه اقتصادی فعال شده و درصدد جذب سرمایه‌های بین‌المللی برای تسریع در فرآیند بازسازی این کشور پس از خروج ناتو و سقوط داعش است. تکاپوی عراقی‌ها برای بازسازی و توسعه زیرساخت‌های نفتی این کشور تا آنجا پیش‌ رفته که همسایه غربی ایران که روزگاری دغدغه اصلی‌اش رهایی از چنگال داعش بود، حالا به دنبال جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی از خاور دور (چین) گرفته تا عربستان سعودی در صنعت نفت این کشور است.

به نقل از Oil&Gas ، بعد از دیدار سران عربستان و عراق در بغداد، انتظار می‌رود که میزان سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در پروژه‌های نفتی عراق افزایش یابد. مدیران ارشد آرامکو در این سفر وزیر سعودی را همراهی کردند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش انرژی عراق را بررسی کنند.

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که حیان عبدالغنی- وزیر نفت عراق- برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های متعددی همچون انرژی، پالایش و همچنین زیرساخت دعوت به عمل آورد. وی از مشارکت سعودی‌ها استقبال کرده و تاکید داشته که مشارکت دو کشور با یکدیگر به توسعه بخش انرژی عراق کمک خواهد کرد.

دیدار مقامات دو کشور در بغداد در ادامه سفر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به پادشاهی عربستان و اظهار تمایل دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه صورت گرفته است. همچنین او افزود که دو کشور در جهت خدمت‌رسانی به مردم دو کشور باید همکاری‌هایشان را گسترش دهند.

رد پای چین در بازار انرژی خاورمیانه و عراق

به نظر می‌رسد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و منطقه به دنبال کاهش وابستگی خود به آمریکا و در مقابل کاهش وابستگی خود به چین هستند. در این بین، عراقی‌ها نیز از قافله جا نمانده و فرش قرمز را برای چشم‌بادامی‌ها پهن کرده‌اند. به طوری‌که در یک سال گذشته چینی‌ها علاوه بر سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی عراق مانند ساخت بندر عظیم فاو، پا را فراتر گذاشته و برای سرمایه‌گذاری عظیم در صنعت نفت عراق اعلام آمادگی کرده‌اند. به نظر می‌رسد حضور و نفوذ چینی‌ها در توسعه زیرساخت‌های نفتی عراق سبب محکم‌تر شدن جایگاه این کشور در خاورمیانه خواهد شد.

به نقل از Middle East Institute، تجارت نفت رکن اصلی روابط دوجانبه بین کشورهاست، در این زمینه جمهوری خلق چین قصد دارد تا حدود 30 درصد صنعت نفت عراق را در دست بگیرد. نفوذ چینی‌ها در عراق تا جایی پیش رفته که این کشور سومین تامین‌کننده نفت چین محسوب شده و عملا چین خریدار 50 درصد نفت عراق است.

شرکت‌های بزرگ نفتی چین مانند CNPC و CNOOC سالیان دراز در عراق حاضر بوده‌اند، اما در یک دهه اخیر استراتژی این شرکت‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده، برخی فعالیت خود را افزایش داده و برخی دیگر نیز فعالیت‌های خود را محدود کرده‌اند. از طرفی دیگر شرکت‌های کوچک چینی از قبیل UEG نیز وارد بازی شده‌اند، به طوری‌که اخیرا قرارداد توسعه میادین نفتی هویزه در مرز ایران را به امضا رسانده‌اند. موسسه ردیابی سرمایه‌گذاری جهانی چین (China Global Investmen Tracker) اعلام کرده است که شرکت‌های چینی حدفاصل سال‌های 2007 تا 2022 برنده 24 پروژه از 41 قرارداد عمرانی در مناقصات ارائه شده توسط دولت عراق بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمدی

    متاسفانه برخی دید کارشناسی بمسایل کشورندارنددردتیا حتی کشوری مثل چین هم مجبوراست بسیاری نیازهای خودراازکشورهای غربی تهیه نماید و غرب حتی شرکتهای چینی را که باما قراردارندتحریم مینمایند دربخش نفت در میادین مشترک بجهت اجرای متدپیشرفته تا ده برابرما استخراج میکنند و نباید اجازه داد که ازاین منافع ملی محروم شویم باسیاستی یکطرفه کشور بابحران مواجه شده کشورهای دیگر مثل ترکیه با اجرای سیاستهای دوگانه از موقعیت فعلی کمال استفاده را میکنندنمایندگان واقعی ملت ورود کننداینمقطع در تاریخ کشور خواهد ماندجناب دکتر صالحی که از افراد پاک ومتخصص سیاسی اتمی کشور می‌باشند حقایقی را بیان برخی بجهت ناآگاهی یا منافع بایشان حمله نمودند ملت درفشاراست تادیرنشده نباید لشگرگرسنگان‌براه بیافتد که دیگر نمیتوان کاری کرد خودبراندازی نکنیم

  • رضا

    اونوقت شما تمام نفت صادراتی کشور عزیزمان را با التماس
    و تخفیف در قبال کالای بنجل چینی به این کشور صادر کنید
    چون معتقد هستید تحریم نعمت است!!!!!!!!!!!!