کد مطلب: ۸۴۵۸۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشور بالاترین رشد تورمی را در پساکرونا تجربه می‌کند؟

کدام کشور بالاترین رشد تورمی را در پساکرونا تجربه می‌کند؟

طبق آمار رسمی مرکز ملی آمار بریتانیا، حد فاصل سال‌های 2014 تا ژوئن سال جاری میلادی این کشور نوسانات فوق‌العاده تورمی را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در میان کشورهای گروه 7 تنها بریتانیاست که بالاترین رشد تورمی را در دوران پساکرونا تجربه کرده است. هرچند که در بازه یکساله از مه 2022 تا ژوئن سال جاری میلادی تورم در بریتانیا از 8.7 درصد به 7.9 درصد کاهش یافته است.

به نقل از بی بی سی ، هرچند تورم مواد غذایی برای اقلام خوراکی نظیر شکر، روغن زیتون و سس‌های خوراکی پایین آمده ولی همچنان روی 17.3 درصد ایستاده که رقم بالایی محسوب می‌شود. به منظور پایین آوردن قیمت‌ها، بانک انگلستان (Bank of England) نرخ بهره را 13 برابر کرده و به رقم پنج درصد رسانده است.

10 برابر شدن تورم بریتانیا در ایام کرونا

طبق آمار رسمی مرکز ملی آمار بریتانیا، حد فاصل سال‌های 2014 تا ژوئن سال جاری میلادی این کشور نوسانات فوق‌العاده تورمی را تجربه کرده است. حد فاصل 2014 تا 2015، تورم در بریتانیا روند کاهشی داشته تا جایی‌که در مقطعی به کمتر از یک درصد هم رسیده، اما از 2016 تا 2018، اقتصاد بریتانیا با جهش تورم مواجه شده و رقم حدود سه درصد را تجربه کرده است.

نکته جالب آن است که به طور مجدد تورم در بریتانیا روند کاهشی را طی کرده و پیش از شیوع کرونا به کمتر از 2 درصد رسیده است. اما با آغاز دوران کووید، اقتصاد بریتانیا نیز بی‌نصیب نمانده و نرخ تورم پنج برابر شده است. تورم یک درصدی سال 2021 با جهشی قابل توجه عدد بیش از 10 درصد را هدف گرفته است. با اندکی امیدواری می‌توان گفت که روند نزولی تورم در بریتانیا آغاز شده و در ژوئن 2023 روی رقم 7.9 درصد ایستاده است.

تورم در بریتانیا

تورم در بریتانیا از سال 2014 تا ژوئن 2023

روش محاسبه تورم در بریتانیا

اگر تورم را افزایش قیمت‌ کالا در طول مدت زمان تعریف کنیم، افزایش قیمت شیر در یک سال از یک پوند به 1.5 پوند، تورم پنج درصدی را معنی می‌دهد. مرکز ملی آمار بریتانیا (ONC) با رصد قیمت صدها قلم کالا و جنس و قراردادن آنها در یک سبد واحد فرضی تورم را محاسبه می‌کند. معیار اصلی اندازه‌گیری تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) است که در بریتانیا در ماه ژوئن سال جاری میلادی روی رقم 7.9 درصد توقف کرده، درحالی‌که این میزان در ماه‌های آوریل و مه 8.7 درصد بوده است.

دلیل افزایش قیمت سریع کالا در بریتانیا

افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی سبب رشد تورم در بریتانیا شده است. در دوران پساکرونا و روال عادی زندگی، بنزین و گاز بیشترین کالای مصرفی در انگلستان بوده‌اند. در همین بازه زمانی، جنگ روسیه و اوکراین سبب شد که سوخت کمتری از طریق روسیه در دسترس اروپایی‌ها قرار بگیرد.

همچنین این جنگ باعث کاهش حجم غلات شد که خود افزایش قیمت مواد غذایی در ابعاد جهانی را دامن زد. این قضیه کمبود سبزیجات در بریتانیا را به دنبال داشت که همین موضوع در ماه فوریه 2023 باعث شکسته شدن رکورد 45 ساله تورم مواد غذایی شد. حد فاصل ژوئن 2022 تا 2023 قیمت شکر، پنیر و تخم‌مرغ در بریتانیا به ترتیب 53.6، 28.6 و 25.1 درصد افزایش یافته است.

قیمت مواد غذایی در بریتانیا

افزایش قیمت مواد غذایی در بریتانیا حد فاصل ژوئن 2022 تا 2023

نرخ بهره در بریتانیا

بانک انگلستان در تلاش است نرخ تورم در بریتانیا را روی رقم 2 درصد نگه دارد، اما نرخ فعلی بسیار بالاتر از هدف‌گذاری است. روش سنتی برای مهار تورم، بالا نگه‌داشتن نرخ بهره است. چنین اقدامی سبب افزایش بهره بانکی شده و پرداخت اقساط ماهانه وام مسکن برخی افراد را افزایش خواهد داد. بنابراین وقتی مردم پول کمتری برای خرید داشته باشند کالای کمتری خرید خواهند کرد که این باعث کاهش تقاضای کالا خواهد شد، در نتیجه ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود.

بهره در برتانیا

نرخ بهره در بریتانیا حد فاصل 2007 تا 2023

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.