کد مطلب: ۸۴۷۳۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات آمریکا/ کار سخت رقبای بایدن

برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات آمریکا/ کار سخت رقبای بایدن

در این دوره ریاست‌جمهوری آمریکا، با توجه به رشد اقتصادی این کشور در دوران پساکرونا، احتمالا نامزدها به سختی بتوانند جو بایدن را به چالش بکشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک سال مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رفته رفته رسانه‌ها در سراسر جهان توجه بیشتری را به فعل و انفعالات آمریکا نشان می‌دهند. در دوران پساکرونا آمریکا در راس اقتصادهای برتر گروه 7 ایستاده است. این کشور مطابق با آمارها بالاترین رشد تولید ناخالص داخلی، کمتر نرخ بیکاری و تورم را در گروه هفت دارد و عملا روند بازسازی اقتصاد پساکرونایی در آمریکا سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای صنعتی جهان دارد. حال سوال اصلی اینجاست که نامزدهای این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با چه سیاست و برنامه‌ای دولت بایدن را به چالش می‌کشند؟

چه افرادی تاکنون نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده‌اند؟

از حزب جمهو‌ری‌خواه تاکنون 13 نفر اعلام آمادگی کرده‌اند که سرشناس‌ترین آنها دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا و رقیب اصلی جو بایدن است.

همچنین مایک پنس (معاون ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری)، نیکی هلی (سفیر آمریکا در سازمان ملل حدفاصل سال‌های 18-2017) و ران دسنتیس (فرماندار فلوریدا) دیگر چهره‌های جمهوری‌خواه و رقیب درون‌حزبی ترامپ هستند.

همچنین از حزب دموکرات، جو بایدن رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده، رابرت کندی (برادرزاده جان اف کندی) و ماریا ویلیامسون با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نامزدها چه اهداف اقتصادی را دنبال می‌کنند؟

آمریکا به عنوان اقتصاد برتر جهان بعد از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را در حوزه اقتصادی پشت سر گذاشته اما همچنان بر بام برترین اقتصادهای دنیا قرار گرفته است. در اینجا به برنامه‌ها و تجارب اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره می‌کنیم.

عملکرد اقتصادی بایدن فراتر از انتظار است؟

هر چند که روی کار آمدن رئیس‌جمهوری آمریکا در اوج دوران کرونا بوده اما در مدت‌زمانی کوتاه سیاست‌های اقتصادی ویژه خود را در این کشور به اجرا در آورد.

به طور مثال بایدن از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش دو سفر به به ایالت اوهایو انجام داد و علاوه بر پروژه‌های عمرانی، طرح افزایش کمی تولید قطعات خودرو در این ایالت را آغاز کرد، به گونه‌ای که آمریکا علاوه بر توجه به ابعاد کیفی و نوآورانه محصولات صنعت خودرو باید این محصولات را به وفور تولید کند تا در رقابت سنگین با بازار اقتصادی چین عقب نماند.

این قبیل سیاست‌های اقتصادی بایدن در طول سه سال گذشته یک جهش اقتصادی غیرمنتظره را برای ایالات متحده آمریکا رقم زده که مورگان استنلی (Morgan Stanley) شرکت خدمات مالی آمریکایی را مجبور کرده تا در تعیین شاخص‌ها برای پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی تجدیدنظر کرده و دست بالا را بگیرد. به نقل از CNBC ، سرمایه‌گذاری بایدن در حوزه زیرساخت سبب رشد غول‌آسای زیربنایی ایالات متحده شده است، در حالیکه سرمایه‌گذاری اقتصادی داخلی به تبعیت از رونق تولید جان تازه‌ای به خود گرفته است.

با در نظرگیری جمیع شرایط رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا برای نیمه اول سال جاری میلادی 1.9 درصد پیش‌بینی شده است، در حالی‌که تا پیش از این رشد 0.5 درصدی برای تولید ناخالص ایالات متحده پیش‌بینی شده بود. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که رئیس‌جمهور کهنه‌کار آمریکا در انتخابات حرف‌های زیادی در زمینه دستاوردهای اقتصادی‌اش برای گفتن داشته باشد.

دونالد ترامپ چه برنامه‌ای دارد؟

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و به جرات پرحاشیه‌ترین سیاست‌مدار جهان در ۱۰ سال اخیر حالا پس از استراحتی کوتاه قصد بازگشت قدرتمندانه به انتخابات را دارد. در نخستین ساعات ورودش به کاخ سفید از توجه ویژه دولتش به اقتصاد داخلی آمریکا سخن به میان آورد و زیرساخت‌های شهری این کشور را فرسوده و نیازمند نوسازی اساسی دانست.

ترامپ که در دوران چهارساله زمامداری‌اش با قراردادن تنگناهای گمرکی و مالیاتی برای کشورهای صنعتی جهان (به ویژه چین) انتقادات بسیاری را به خود وارد ساخت، توانست کسب و کارها را در آمریکا تا حدی احیا کند. هرچند که کرونا با تمام قدرت روند رو به رشد اشتغال در دولت ترامپ را متوقف کرد.

آمریکا

نرخ اشتغال در ادوار متخلف ریاست‌جمهوری آمریکا (آوریل 2023)

بر اساس اعلام Federal Reserve economic dataT، رشد اشتغال در سه سال اول فعالیت دونالد ترامپ روند رو به رشدی را طی کرده و به پنج درصد رسیده و همزمان با شیوع کرونا اشتغال در ایالات متحده تا 10- درصد سقوط کرده است. آمریکا در اوج دوران کووید بیشترین تعداد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را تجربه کرد. نباید فراموش کرد که ترامپ در حالی دولت را از اوباما تحویل گرفت که آمریکا دوران سخت بحران اقتصادی 2008 را پشت سر گذارده بود.

اهداف اقتصادی مایک پنس

به نقل از CNN Politics، در فهرست اهداف اقتصادی که این نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا هفته گذشته رونمایی کرد کاهش تعدادی از پس‌اندازهای عمده مطرح شده که سبب ذخیره 1.2 تریلیون دلار سرمایه برای آمریکایی‌هایی که مالیات پرداخت می‌کنند خواهد شد. او همچنین در صورت رئیس‌جمهور شدن هزینه‌های غیردفاعی دولت بایدن را متوقف کرده و برنامه‌های غیرضروری را کاهش خواهد داد.

خانوار و کسب‌وکار در راس برنامه‌های ران دسنتیس

فرماندار فعلی فلوریدا و یکی از رقبای درون‌حزبی دونالد ترامپ است که به تازگی برنامه‌های اقتصادی خود را مطرح کرده است. رقیب دونالد ترامپ با شعار اعلامیه استقلال اقتصادی قصد جذب نظرات را دارد. به نقل از CNN Politics، هرچند که او از در نظرسنجی‌ها از رئیس‌جمهوری سابق عقب‌تر است اما قصد دارد با بیان دستاوردهای اقتصادی‌اش برای خانواده‌ها و کسب و کارهای ایالت فلوریدا ورق را برگرداند. اهداف اقتصادی او شامل موارد زیر می‌شود.

  • تغییر در روابط اقتصادی آمریکا با چین
  • ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری در آمریکا، حذف بروکراسی اداری
  • استقلال در بخش انرژی
  • اصلاح نظام آموزشی ایالات متحده
  • تغییر در سیاست‌های مهاجرتی آمریکا (محدودیت‌های مهاجرتی) برای تقویت بازار کار داخلی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.