کد مطلب: ۸۴۸۱۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاد ترکیه همچنان در تلاطم/ تیم جدید اردوغان چگونه سرمایه خارجی جذب می‌کند؟

اقتصاد ترکیه همچنان در تلاطم/ تیم جدید اردوغان چگونه سرمایه خارجی جذب می‌کند؟

اقتصاد ترکیه همزمان با سنت‌شکنی اردوغان وارد برهه‌ای بحرانی شده و نرخ تورم در این کشور همچنان در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد ترکیه همچنان شرایط مبهمی را پشت سر می‌گذارد. در حالی تیم جدید اقتصادی بانک مرکزی ترکیه در حال برگزاری جلسه با سرمایه‌گذاران است که در ماه ژوئیه 2023، تورم در ترکیه عدد 50 درصد را نشانه گرفت.

به نقل از Financial Times ، تورم 50 درصدی پایانی بر 8 ماه کندی رشد قیمت‌ها در ترکیه قلمداد می‌شود. ضعیف شدن لیره، اقتصاد ناتوان و مالیات‌های بالا مصرف‌کنندگان را در مضیقه قرار داده‌اند. موسسه آمار ترکیه گزارش می‌دهد افزایش قیمت مصرف‌کننده در کشور ترکیه در ماه ژوئیه سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه 47.8 درصد افزایش را تجربه کرده است. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی Fact Set پیش‌بینی کرده بودند که این رقم کمتر از 45.8 درصد باشد. افزایش غیرقابل پیش‌بینی نرخ تورم نشان می‌دهد که ترکیه همچنان در وضعیت بحرانی هزینه‌های زندگی به سر می‌برد. تیم جدید اقتصادی دولت اردوغان در حال تغییر سیاست‌های سنتی اقتصادی این کشور که تا سال‌ها بر اقتصاد ترکیه حاکم بود هستند.

تورم در ترکیه

تورم ترکیه در 4 سال اخیر

همانگونه که در نمودار مشخص شده، نرخ تورم در ترکیه همزمان با شیوع ویروس کرونا روند صعودی را طی کرده و از 10 درصد سال 2020 (آغاز کرونا) به دو برابر این میزان در سال 2022 رسیده است. روند تصاعدی تورم در پایان سال 2022 به شکلی افسارگسیخته رقم 80 درصد را نشانه گرفته و همزمان با گرم شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری سیر نزولی (40 درصد) داشته است. اما پس از آغاز مجدد فعالیت دولت اردوغان، نرخ تورم در ترکیه از 40 درصد به 50 درصد رسیده و همچنان در حال افزایش است.

تکاپوی اردوغان برای جذب سرمایه خارجی

تلاش‌های ترکیه برای جذب سرمایه‌های بین‌المللی تا آنجا پیش رفت که اخیرا اردوغان برای مذاکره با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در راس هیاتی عالی‌رتبه به منطقه سفر کرد. رئیس‌جمهوری باسابقه ترکیه در سال‌های اخیر به روش‌های مختلف سعی در جذب دلارهای خارجی داشته است، برای مثال بعد از افتتاح فرودگاه جدید استانبول و صرف هزینه‌های هنگفت برای افتتاح یک ابرفرودگاه در منطقه اروپایی استانبول این کشور برای سرمایه‌گذاری و تبدیل فرودگاه اسبق (آتاتورک) به یک پارک بزرگ ملی برای کشورهای قطر و امارات فرش قرمز پهن کرد.

علاوه بر اینها، به تازگی ترکیه، سطح روابط تجاری و اقتصادی با مصر را تا رقم 10 میلیارد دلار در سال افزایش داده است. حالا اندک زمانی پس از روی کار آمدن حفیظه ارکان به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه، تیم جدید اقتصادی جلسه‌ای را با سرمایه‌گذاران خارجی برگزار کرده است.

به نقل از Al-Manitor، مقامات بانک مرکزی ترکیه در بحبوحه جذب منابع بین‌المللی با سرمایه‌گذاران خارجی دیدار کردند. در گرماگرم میزبانی از سرمایه‌گذاران غربی به قصد جلب کردن مجدد اعتمادشان، دولت ترکیه نرخ بهره را در ماه‌های ژوئن و جولای تا 900 واحد افزایش داد. رئیس ‌جمهوری اردوغان سال‌ها حامی این تفکر بود که نرخ بهره بالا سبب تورم بیشتر خواهد شد. بدین سبب بانک مرکزی ترکیه در تضاد با سایر کشورهای گروه 20، نرخ بهره را تک‌رقمی کرد، درحالی‌که سایر کشورهای گروه 20 برای دور ماندن از عواقب جنگ روسیه با اوکراین نرخ بهره را افزایش داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.