کد مطلب: ۸۵۶۴۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موج ورشکستگی از بانک‌ها به شرکت‌های آمریکایی رسید/ چشم‌انداز کسب و کار در سال ۲۰۲۳

موج ورشکستگی از بانک‌ها به شرکت‌های آمریکایی رسید/ چشم‌انداز کسب و کار در سال 2023

در حالی که بسیاری انتظار موجی از ورشکستگی بانک‌ها را داشتند، برخلاف انتظارات با کاهش ارزش رتبه ۱۰ بانک، چالش‌های بزرگی در شرکت‌های آمریکایی ظاهر شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی: در ماه مارس، بانک سیلیکون ولی سقوط کرد و یک هفته بعد شرکت مادرش SVB Financial Group را به ورشکستگی کشاند.

به نقل از ویژوال کاپیتالیست ، چشم‌اندازی که از آینده فعالیت شرکت‌های بزرگ ترسیم شده، نشان از این دارد که ورشکستگی در انتظار بسیاری از آنهاست. ترازنامه‌های سنگین به همراه 11 افزایش نرخ بهره از سال گذشته به چالش‌های فزاینده شرکت‌ها در بسیاری از بخش‌ها افزوده است.

رشد ورشکستگی شرکت‌ها در سال 2023 بر اساس داده‌های S&P Global.

رشد ورشکستگی شرکت‌ها در سال 2023 بر اساس داده‌های S&P Global.

افزایش سرعت حرکت شرکت‌های آمریکایی به سمت ورشکستگی

در سال 2023، بیش از 400 شرکت ورشکسته شده‌اند. ورشکستگی شرکت‌ها در سال جاری نسبت به سال 2010 افزایش قابل توجهی داشته و سرعت بالایی را نشان می‌دهد. همچنین، تعداد شرکت‌هایی که اعلام ورشکستگی کرده‌اند، نسبت به سال قبل 2 برابر شده است.

ورشکستگی شرکت های آمریکایی

بر اساس داده‌های موجود، شرکت‌های مصرف‌کننده و صنعتی بیشترین ورشکستگی را داشته‌اند و بدهی قابل توجهی را هم در ترازنامه خود در مقایسه با دیگر بخش‌ها ثبت کرده‌اند. این موضوع آنها را در محیطی که احتمال افزایش نرخ بهره زیاد است در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

به طور کلی، هزینه‌ شرکت‌های ایالات متحده در مقایسه با سه ماهه اول سال 2021 سالانه 22 درصد افزایش یافته است. این هزینه‌های اضافی همراه با دستمزدها، انرژی و مواد بالاتر، از جمله به این معنی است که شرکت‌ها ممکن است تحت فشار بیشتری برای کاهش هزینه‌ها، بدهی و یا در بدترین حالت، بازسازی ساختار خود باشند.

ورشکستگی‌های میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی

امسال، 16 شرکت با بیش از یک میلیارد دلار بدهی اعلام ورشکستگی کرده‌اند. در این بین، ورشکستگی زنجیره خرده‌فروشی Bed Bath & Beyond و شرکت مادر بانک سیلیکون ولی قابل توجه است.

ورشکستگی شرکت های آمریکایی

غول لوازم خانگی آمریکا، سرتا سیمونز در اوایل سال جاری اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت زمانی نزدیک به 20 درصد از فروش لوازم خانگی در آمریکا را به خود اختصاص می‌داد. با توجه به سررسید سهم زیادی از بدهی‌ها در سال جاری، این شرکت به دلیل هزینه‌ وام‌های کلان قادر به بازپرداخت نبود.

اتفاق بعدی چیست؟

از بسیاری جهات، شرکت‌های آمریکایی به‌رغم افزایش شدید هزینه‌های استقراض و نبود اطمینان اقتصادی، انعطاف‌پذیر بوده‌اند. این را می‌توان تا حدی با سودهای بالاتر از حد پیش‌بینی‌شده در سال 2022، توضیح داد. در حالی که برخی از شرکت‌ها هزینه‌ها را کاهش داده‌اند، برخی دیگر قیمت‌ها را در یک محیط تورمی افزایش داده و سپرهایی برای افزایش پرداخت‌های بهره ایجاد کرده‌اند. با این حال، درآمد S&P 500 (شاخص درآمد 500 شرکت برتر آمریکا) در سال جاری کاهش یافته و در سه ماهه دوم نسبت به سال گذشته بیش از پنج درصد بوده است.

ساختار بدهی شرکت‌ها بسیار متفاوت از دوره قبل از سقوط مالی جهانی است. بسیاری از شرکت‌ها پس از بحران در دوره‌های طولانی‌تری در بدهی با نرخ ثابت قفل شدند. امروزه، تقریباً 72 درصد از بدهی‌های رتبه‌بندی شده شرکت‌های آمریکایی دارای نرخ‌های ثابت هستند.

در عین حال، زمانی که شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند، بانک‌ها در ساختار وام‌دهی خود خلاق‌تر عمل می‌کنند. سابقه فعالیت «توسعه و اصلاح» برای انواع خاصی از اوراق قرضه شرکتی وجود داشته است. این تجدید ساختار بدهی شرکت‌ها را قادر می‌سازد به فعالیت خود ادامه دهند.

خبر بد این است که بدهی شرکت‌ها در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته است و در نهایت این بدهی احتمالاً با هزینه‌های بسیار بالاتر و با عواقب شدیدتر سررسید خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.