کد مطلب: ۸۵۹۱۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سبقت توریستی عربستان و ترکیه از قطر/ چند میلیون گردشگر به خاورمیانه سفر کردند؟

سبقت توریستی عربستان و ترکیه از قطر/ چند میلیون گردشگر به خاورمیانه سفر کردند؟

آمار و ارقام منتشر شده توسط سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل نشان از ثبات قدرت ترکیه در این زمینه و رشد چشم‌گیر این بخش در عربستان دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : سازمان گردشگری جهانی آماری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را منتشر کرد که نشان می‌دهد پس از گذر از دوره کووید و برگزاری جام جهانی در کشور قطر وضعیت گردشگری در خاورمیانه به طور موثری بهبود یافته است.

نکته قابل توجه این است که کشور قطر با اینکه میزبان جام جهانی 2022 بود انتظار می‌رفت که در صنعت گردشگری در خاورمیانه پیشرو باشد اما ترکیه و عربستان سعودی دو کشوری بودند که سهم بیشتری از گردشگری در سالی که گذشت داشتند.

ترکیه باز هم بیشترین گردشگر را ثبت کرد

ترکیه در سال گذشته در مجموع 30 میلیون گردشگر را به ثبت رساند و در رتبه پنجم جهان از نظر مقاصد گردشگری قرار گرفت.

محبوب ترین مقاصد در ترکیه عمدتاً شهرهای بزرگ استانبول و آنتالیا هستند که از نظر تاریخی غنی و همچنین جزئی از مناطق ساحلی دریای اژه و دریای مدیترانه محسوب می‌شوند.

گردشگری

بیشتر گردشگران این کشور از روسیه و آلمان می‌آیند. ترکیه که در مرز آسیا و اروپا قرار دارد و با تاریخ متفاوت، بر اساس منطقه، مراکز مختلفی را ارائه می‌دهد. تاریخ این کشور تحت تأثیر ایرانیان، یونانی‌ها و رومیان دوران باستان، امپراتوری عثمانی و تجارت بین قاره‌هاست.

این موضوع منجر به یک فرهنگ غنی با تأثیرات متعدد شد؛ از معابد یونانی گرفته تا قنات‌های رومی تا کلیساها و آمفی‌تئاترها، ترکیه تقریباً به اندازه هر کشور دیگری تصویری از دوره‌های مختلف ارائه می‌دهد.

به‌استثنای چند مورد، تعداد مسافران ترکیه هر سال افزایش می‌یابد. در سال 2016، گردشگری به دلیل بحران سوریه و تهدیدات تروریستی مرتبط با آن به شدت کاهش یافت. همچنین در سال 2020/21، مانند تقریباً همه کشورها، تعداد گردشگران به دلیل همه‌گیری کووید-19 بسیار پایین‌تر از حد معمول باقی ماند.

عربستان گوی صنعت گردشگری را از دیگر رقبا گرفت!

پادشاهی عربستان سعودی بیش از 18 میلیون گردشگر را در 9 ماه اول سال گذشته به ثبت رسانده که بالاتر از هر کشور عربی دیگر است.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که عربستان سعودی در سه فصل اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۸ میلیون بازدیدکننده جذب کرده است، قطر با ۱۴.۸ میلیون گردشگر و امارات با ۱۱ میلیون گردشگر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

haidan soendawy IOBIgKmjm1Y unsplash 2 2 1

در این بیانیه آمده است که با توجه به این اعداد بی‌سابقه، تمرکز اصلی کشورهای عربی بر بخش گردشگری بود. با توجه به برگزاری همایش تجارت جهانی امارات که از یکم تا چهارم می 2023 در مرکز تجارت جهانی دبی، برگزاری جام جهانی قطر و آغاز پروژه شهر هوشمند در عربستان، انتظار بر این بود که جهان عرب سهم بزرگی از جذب گردشگران را به خود اختصاص دهد.

طبق گزارش رسانه‌ها، عربستان تا پایان این دهه، سالانه 100 میلیون بازدیدکننده را هدف قرار می‌دهد.

وضعیت ایران در صنعت گردشگری

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد ، در سال 2022 در مجموع 4.1 میلیون گردشگر از ایران بازدید کردند که نشان‌دهنده افزایش 315 درصدی نسبت به سال قبل است.

افزایش چشمگیر تعداد گردشگران ورودی ممکن است تا حدی به کاهش کلی اقدامات پیشگیرانه جهانی در مواجهه با همه‌گیری کووید-19 نسبت داده شود.

Persepolis 13

با این حال، این رقم در مقایسه با سال 2019 (اوج ورود گردشگران در سال‌های اخیر) که 9.11 میلیون گردشگر از ایران بازدید کردند کمرنگ است.

داده‌های UNWTO نشان می‌دهد که روند ورود مسافران پس از پیک سال 2019 تا سال 2021 روندی کاهشی داشته است که به شروع مجدد تحریم‌ها علیه ایران و همه‌گیری جهانی مربوط می‌شود.

در واقع، روند در ایران از الگوی مشابهی در سراسر جهان پیروی می‌کند، زیرا تعداد کل گردشگران بین‌المللی در سال 2019 به 1.46 میلیارد نفر رسید. در سال 2020 به 406.89 میلیون نفر کاهش یافت، در سال 2021 به 455.77 میلیون نفر رسید و جهش بیشتری داشت. در سال گذشته هم این عدد به 962.8 میلیون نفر رسید.

رتبه‌بندی کشورهای خاورمیانه از نظر ثبت گردشگر

در این بخش به این موضوع پرداختیم که رتبه‌بندی کشورهای خاورمیانه از نظر صنعت گردشگری چگونه است؟ بر اساس داده‌های سازمان گردشگری جهانی رتبه‌ها به شکل زیر است.

ترکیه: 30 میلیون گردشگر

عربستان سعودی: 18 میلیون گردشگر

قطر: 14.8 میلیون گردشگر

امارات: 11 میلیون گردشگر

مراکش: 8.5 میلیون گردشگر

تونس: 5.7 میلیون گردشگر

مصر: 5.2 میلیون گردشگر

ایران: 4.3 میلیون گردشگر

اردن: 3.5 میلیون گردشگر

عمان: 2.9 میلیون گردشگر

سیاست خارجی، اقتصاد، اهمیت تاریخی یا فرهنگی، امنیت، دین و مذهب و فناوری همه و همه از عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری یک کشور هستند. کشورهای پیشران صنعت گردشگری نشان داده‌اند که تقریبا در همه این موارد اصول اولیه‌ای را رعایت می‌کنند و می‌توانند نیازهای گردشگران را تا حدود زیادی رفع کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.