خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۹۸۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابهامات روابط چین و آمریکا/ چین غیرقابل سرمایه‌گذاری است؟

ابهامات روابط چین و آمریکا/ چین غیرقابل سرمایه‌گذاری است؟

در بحبوحه تنش میان چین و آمریکا، تجار آمریکایی بر این باورند که چین «غیرقابل‌سرمایه‌گذاری» شده و وجود جریمه‌ها ارتباط با این کشور را مخاطره‌آمیز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : روابط چین و آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اظهارات تجار آمریکایی در حالی که هیات مقامات آمریکایی از پکن به شانگهای می‌رفتند برای خبرنگاران بیان شد. این گفته‌ها نشان از تصویری تیره و تار از نگاه شرکت‌های آمریکایی به چین دارد.

به نقل از رویترز ، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در ارتباط با کنش‌های اقتصادی میان چین و آمریکا، گفت: «به طور فزاینده‌ای از تجار آمریکایی می‌شنوم که چین غیرقابل‌ سرمایه‌گذاری است، زیرا بسیار خطرناک شده است.»

ریموندو گفت که شرکت‌های آمریکایی با چالش‌های جدیدی روبه‌رو هستند؛ از جمله «جریمه‌های گزاف بدون هیچ توضیحی، بازنگری در قانون ضدجاسوسی و یورش به کسب‌وکارها موجی از شوک به جامعه ایالات متحده وارد می‌کند. سطح کاملا جدیدی از چالش‌ها وجود دارد و ما به رسیدگی هرچه سریع‌تر نیاز داریم.»

او گفت که «هیچ منطقی» برای اقدامات چین علیه شرکت تراشه‌ساز Micron Technology (MU.O)، که محصولات آن توسط پکن در اوایل سال جاری محدود شد، وجود ندارد. او همچنین هرگونه مقایسه با کنترل‌های صادرات ایالات متحده را رد کرد و گفت روند قانونی محدودی وجود داشته است و به همین دلیل آن را مطرح کردم.

سفارت چین در واشنگتن به درخواست اظهار نظر در مورد روابط اقتصادی چین و آمریکا پاسخ نداد.

وزیر بازرگانی آخرین مقام دولت بایدن است که در تلاش برای تقویت ارتباطات چین و آمریکا، به‌ویژه در زمینه حوزه‌های اقتصاد و دفاع، در بحبوحه نگرانی از خارج شدن تنش بین دو ابرقدرت، از چین بازدید می‌کند.

ریموندو اصرار دارد که ایالات متحده نمی‌خواهد از چین جدا شود. او افزود: «ما نمی‌توانیم تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد داشته باشیم.»

در آمریکا کسی نمی‌خواهد در چین سرمایه‌گذاری کند!

جان رامیگ، یکی از شرکای شرکت حقوقی بوخالتر که چندین دهه در معاملات تجاری بین‌المللی از جمله ساختار منابع بین‌المللی و عملیات تولیدی تخصص دارد، قبل از اظهارات ریموندو گفت که بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال توسعه در چین نیستند.

«من یک مشتری ندارم که بخواهد در چین سرمایه‌گذاری کند؛ حتی یک مشتری. این موضوع به طور چشمگیری با آنچه که حتی پنج سال پیش بود متفاوت است.»

ساعاتی قبل در همان روز، ریموندو در جلسه خود در تالار بزرگ مردم چین به لی کیانگ، نخست‌وزیر چین گفت: «زمینه‌های نگرانی جهانی دیگری مانند تغییرات آب و هوا، هوش مصنوعی، بحران فنتانیل وجود دارند که می‌خواهیم با شما کار کنیم. به عنوان دو قدرت جهانی که آنچه را که برای همه بشریت درست است انجام دهیم.»

چین و آمریکا

چندین سال است که شرکت‌ها در مرکز جنگ قدرت بین دو کشور چین و آمریکا بوده‌اند. چین از آمریکا درباره تلاش برای مسدود کردن دسترسی چین به نیمه‌هادی‌های پیشرفته از طریق کنترل صادرات انتقاد کرد، در حالی که ایالات متحده می‌گوید محدودیت‌‌هایی برای دفاع از امنیت ملی این کشور لازم است.

زد و خورد چین و آمریکا از کجا شروع شد؟

ایالات متحده همچنین از سیاست‌های مالیاتی بر خودروهای الکتریکی استفاده می‌کند تا خودروسازان را تشویق کند که زنجیره‌های تامین را به خارج از چین منتقل کنند، میلیاردها دلار در یارانه برای تقویت تولید نیمه‌رساناهای آمریکا سرمایه‌گذاری شده و اقدامات دیگری برای جابه‌جایی سرمایه از ایالات متحده انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری خارج از چین از جمله دستور اجرایی جدید در پاسخ به اتفاقات اخیر چین و آمریکاست.

همزمان پکن محموله‌های شرکت تراشه‌های برجسته Micron را محدود می‌کند و با انعقاد قرارداد اینتل (INTC.O) برای خرید یک تراشه‌ساز دیگر موافقت نکرد و ایالات متحده را مورد حمله و جریمه قرار داد. همچنین، چین شرکت Mintz Group یک و نیم میلیون دلار برای انجام «کار آماری تایید نشده» جریمه کرد.

بوئینگ (BA.N) همچنین نتوانسته است 85 جت 737 MAX را که سال‌ها پیش توسط مشتریان چینی سفارش داده شده بود تحویل دهد و هزینه آن را دریافت کند. با توجه به اینکه قبلا دولت چین را مقصر تاخیر در تحویل می‌دانست.

چین و آمریکا در گذشته بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر بودند، اما واشنگتن اکنون بیشتر با همسایگانش، کانادا و مکزیک تجارت می‌کند، در حالی که پکن بیشتر با آسیای جنوب شرقی در حال معامله است.

حال با این ملاقات مقامات آمریکا و چین و اصرار آمریکا بر نگه‌داری روابط اقتصادی با چین که به مذاق تجار آمریکایی خوش نمی‌آید باید دید که آمریکا از «با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن» دست برمی‌دارد یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.