کد مطلب: ۸۶۰۶۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاد کانادا کوچک شد!/ احتمالا نرخ بهره ثابت می‌ماند

اقتصاد کانادا کوچک شد!/ احتمالا نرخ بهره ثابت می‌ماند

طبق داده‌های رسمی مرکز آمار کشور کانادا، اقتصاد این کشور به دلیل ثبات نرخ رشد اقتصادی منقبض شده است. احتمالا بانک مرکزی این کشور نرخ‌های بهره را ثابت نگه می‌دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان ‌حاج‌محمدی : داده‌های مرکز ملی آمار کانادا نشان می‌دهد اقتصاد کانادا احتمالا در سه ماهه دوم امسال رشد سالانه 1.5 درصدی را داشته باشد که بسیار کمتر از پیش‌بینی بانک کانادا (BoC) برای تولید ناخالص داخلی و همچنین افزایش 1.2 درصدی مورد انتظار تحلیلگران بود. مطابق با پیش‌بینی‌ها، تولید ناخالص داخلی در ماه ژوئن 0.2 درصد نسبت به ماه می کاهش یافت.

استفان براون، معاون اقتصاددان ارشد آمریکای شمالی در بخش اقتصاد سرمایه، گفت: «اقتصاد کانادا ممکن است در حال حاضر وارد دوره رکود ​​شده باشد.» او افزود: «این ارقام تردید کمی ایجاد می‌کند که بانک کانادا نرخ‌های بهره را در هفته آینده بدون تغییر نگه می‌دارد».

به نقل از رویترز ، گزارش تولید ناخالص داخلی روز جمعه آخرین بخش عمده از داده‌های داخلی قبل از تصمیم‌گیری سیاست بعدی بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه است. 31 اقتصاددان از 34 اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند قرار بود بین روزهای 30-24 آگوست در جلسه اضطراری بانک مرکزی شرکت کنند و انتظار می‌رفت، نرخ‌ها یک‌شبه تغییری نکنند.

اندرو کلوین، استراتژیست ارشد کانادا در TD Securities می‌گوید: «برای بانک آسان‌تر می‌شود که بگوید سیاست پولی به کار خود ادامه می‌دهد و این موضع، تعویق در نشست این ماه را توجیه می‌کند.»

بازارهای پول به شدت از ادعای وجود احتمال افزایش نرخ بهره در هفته آینده عقب‌‌نشینی و پس از انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی در مقایسه با احتمال 23 درصدی قبل به احتمال هفت درصد قیمت‌گذاری کردند.

سود اوراق قرضه 2 ساله کانادا که به چشم‌انداز نرخ BoC حساس است، با 9.1 واحد کاهش به 4.555 درصد رسید. نرخ 10 ساله بدون تغییر در 3.565 درصد است.

آمار و ارقام با اهداف اقتصاد کانادا مطابقت ندارد

دلار کانادا با 0.5 درصد کاهش در 1.3574 به دلار آمریکا معامله شد، این در حالی است که دلار کانادا جایگاه خود را در برابر سایر ارزهای گروه G10 از دست داده است.

بانک مرکزی کانادا در ماه ژوئیه، دهمین افزایش نرخ بهره از مارس سال گذشته را ثبت کرده که تا کنون به بالاترین میزان در 22 سال گذشته یعنی 5.0 درصد رسیده است. نرخ تورم در سال گذشته به بالاترین میزان در چهار دهه گذشته یعنی 8.1 درصد رسید که چهار برابر هدف بانک مرکزی بود.

کانادا

statcan، مرکز ملی آمار کانادا

از آن زمان این بانک گفته است که حرکت‌های آتی آن به خواندن داده‌ها بستگی دارد اما چیزی که مشاهده شده کاملا متفاوت بوده است. تورم کانادا در جولای بیش از حد انتظار افزایش یافت و به 3.3 درصد رسید، اما اقتصاد این کشور به طور غیرمنتظره‌ای مشاغل را در جولای از دست داد و نرخ بیکاری به 5.5 درصد رسید.

Statscan در روز جمعه همچنین تولید ناخالص داخلی ماه مه را به میزان 0.2 درصد از رشد 0.3 درصدی گزارش اولیه افزایش داد. نرخ رشد سالانه سه ماهه اول نیز از 3.1 درصد به 2.6 درصد کاهش یافت.

کمبود سرمایه‌گذاری در مسکن؛ عامل اصلی تغییرات

مرکز ملی آمار کانادا گفت که کندی سه ماهه عمدتاً به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری مسکن و انباشت موجودی کمتر و همچنین کندتر شدن صادرات بین‌المللی و هزینه‌های خانوار بوده است.

در ماه ژوئن، آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا بر چندین حوزه از جمله صنعت، معدن و حمل‌ونقل ریلی تأثیر منفی گذاشت.

داگ پورتر، اقتصاددان ارشد در BMO Capital Markets می‌گوید: «به نظر می‌رسد که رشد اقتصادی برای مثبت ماندن در سه‌ماهه سوم نیز تلاش می‌کند.»

نرخ سود بالا با کاهش سرمایه‌گذاری مسکن هم‌زمان شده و پنجمین کاهش سه ماهه متوالی خود را در سه ماهه منتهی به ژوئن ثبت کرده است.

Statscan گفت که کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به دلیل کاهش شدید ساخت و سازهای جدید و همچنین کاهش فعالیت‌های نوسازی بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.