کد مطلب: ۸۶۲۲۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۷۰۰ اقتصاددان بدبین به رشد اقتصادی ۲۰۲۴/ نرخ بهره برای مدتی طولانی بالا می‌ماند؟

700 اقتصاددان بدبین به رشد اقتصادی 2024/ نرخ بهره برای مدتی طولانی بالا می‌ماند؟

700 اقتصاددان پیش‌بینی کرده‌اند که رشد اقتصادی در جهان در سال 2024 کند خواهد شد. اما علت کندی اقتصاد چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاددانان نسبت به آتیه اقتصاد جهان بدبین هستند. بر اساس پیش‌بینی یک موسسه بین‌المللی، رشد اقتصاد جهان در سال 2024 کند خواهد شد.

اتاق بازرگانی ایران به نقل از موسسه بین‌المللی پژوهشی و مشاوره Consensus Economics گزارش داده که 700 اقتصاددان با بررسی دو هزار شاخص اقتصاد کلان در 115 کشور جهان پیش‌بینی کرده‌اند که تولید در سال آینده تنها به میزان 2.1 درصد رشد خواهد کرد. این رقم بسیار کمتر از نرخ رشد 2.4 درصدی برای اقتصاد جهان در سال جاری است.

اما علت کندی اقتصاد از نظر اقتصاددانان چیست؟ اقتصاددانان حاضر در این نظرسنجی می‌گویند بهبود تقاضا و بالا ماندن نرخ تقاضا در سال جاری می‌تواند موجب کندی اقتصاد در سال آینده شود.

از آنجایی که قرار است نرخ تقاضا برای مدتی طولانی بالا باقی بماند، اقتصادهای پیشرفته جهان هم نرخ بهره را برای مدت زیادتری بالا نگه می‌دارند. همین نگاه موجب شده تا اقتصاددانان نسبت به رشد اقتصادی در سال 2024 خوشبین نباشند.

بخش دیگری از پیش‌بینی اقتصاددانان خبره جهانی نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای خدمات در جهان بدون تغییر باقی مانده است، بازار کار به صورت قدرتمندی به رشد خود ادامه می‌دهد و در عین حال ضعف‌های اقتصادی در سال آینده هم ادامه خواهند داشت.

درباره آمریکا هم رکود اقتصادی ادامه دارد اما ظاهرا علائم آن دیرتر بروز می‌کند. انتظار بر این است که اولین کاهش نرخ بهره در این کشور در بهار سال آینده اتفاق بیفتد.

رشد اقتصادی در اروپا البته به جز کشور آلمان هم فراتر از انتظار بوده و بنابراین پیش‌بینی‌ می‌شود که نرخ بهره در کشورهای اروپایی بالا بماند.

آنگونه که این موسسه بین‌المللی گزارش داده، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ از منفی ۰٫۵ درصد به ۳٫۷۵ درصد افزایش داده است. انتظار اقتصاددانان بر این است که بانک اروپایی تا پایان سال جاری نیم درصد به نرخ بهره اضافه کند. بنابراین احتمال کاهش نرخ بهره تا نیمه دوم سال آینده بسیار کم است.

ناگفته نماند که آنچه به بدبینی اقتصاددانان اضافه کرده، رکود اقتصاد چین است. همین اتفاقات این احتمال را تقویت کرده که جهت‌گیری اقتصاد در سالی که پیش روست، به سمت کندی و انقباض برود. در این بین، اقتصاد آمریکا به میزان 0.6 درصد کندتر می‌شود.

رشد اقتصادی جهان از منظر IMF

پیشتر صندوق بین‌المللی پول هم چشم‌اندازی از اقتصاد جهان برای سال جاری و سال آینده ارائه کرده بود. با وجود آشفتگی بخش مالی، تورم بالا، اثرات مداوم تهاجم روسیه به اوکراین و سه سال شیوع کووید 19، چشم‌انداز اقتصاد نامشخص و مبهم است.

برآورد این صندوق حکایت از این دارد که رشد اقتصادی جهان از 3.4 درصد در سال 2022 به 2.8 درصد در سال 2023 برسد. هرچند پیش‌بینی IMF نشان می‌دهد که رشد اقتصاد جهان در سال 2024 افزایشی و به سه درصد می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.