خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۲۳۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم ترکیه به ۵۸.۹ درصد رسید/ بررسی ریشه چالش‌های اقتصادی ترک‌ها

تورم ترکیه به 58.9 درصد رسید/ بررسی ریشه چالش‌های اقتصادی ترک‌ها

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده در روز دوشنبه، تورم سالانه در ماه آگوست در ترکیه به 58.9 درصد رسید که بالاترین رقم از دسامبر 2022 است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : در حالی‌که قیمت‌ها نسبت به ماه آگوست سال گذشته تقریبا 60 درصد افزایش داشته‌اند، همچنان به دلیل کاهش ارزش لیر ترکیه، این افزایش قیمت ادامه داشته و شاهد رشد 9.1 درصدی هستیم.

به نقل از یورونیوز ، پس از هشت ماه کاهش، تورم در ماه جولای دوباره شتاب گرفت و به 47.8 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رسید. پایین‌ترین سطح آن در یک سال‌ و نیم گذشته در ژوئن اتفاق افتاد که به 38.2 درصد رسید، در حالی که بالاترین آن در اکتبر 2022، 85.5 درصد بود.

اگرچه ارقام رسمی بالا هستند، اما ممکن است حتی کل مشکل را آشکار نکنند. اقتصاددانان مستقل از گروه تحقیقات تورم (Enag) افزایش سالانه قیمت مصرف‌‌کننده را تا 128 درصد اعلام کردند.

ترکیه

بانک مرکزی ترکیه که ماموریت آن حفظ ثبات قیمت است، در صدد است تا نرخ بهره اصلی خود را از ماه ژوئن از 8.5 درصد به 25 درصد افزایش دهد تا تورم را مهار کند.

در پایان ژوئیه، زمانی که تورم دوباره شروع به شتاب کرد، بانک مرکزی در پیش‌بینی‌های خود تجدید نظر و اعلام کرد که تورم تا پایان سال 2023 به 58 درصد خواهد رسید؛ بیش از 2 برابر پیش‌بینی‌های قبلی.

ترکیه از پایان سال 2019 تورم دو رقمی بدون وقفه را تجربه کرده و تامین هزینه‌های زندگی برای خانوار در سراسر این کشور را دشوار کرده است.

ریشه مشکلات اقتصادی ترکیه چیست؟

Cem Oyvat، مدرس اقتصاد در دانشگاه گرینویچ، می‌گوید رشد تولید ناخالص داخلی که ترکیه در دهه‌های گذشته تجربه کرده بود در وهله اول «حتی پایدار» نبود.

بعضی از اینها به دلیل مسائل ساختاری عمیق‌تر است، مانند کسری حساب جاری ترکیه، به این معنی که این کشور بیشتر از صادرات خود وارد می‌کند، اما چیز دیگری در این بازی وجود دارد: نرخ بهره.

ترکیه

هنگامی که اقتصادها به سرعت رشد می‌کنند، افزایش نرخ بهره اغلب توسط بانک‌های مرکزی برای «خنک کردن» اقتصاد استفاده می‌شود. آنها این کار را با افزایش هزینه وام گرفتن پول انجام می‌دهند که باعث کاهش فعالیت اقتصادی می‌شود.

در ترکیه اما برعکس این امر اتفاق افتاده است. نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه بسیار پایین نگه داشته و همین امر موجب شده تا اقتصاد از کنترل خارج شود.

تیموتی اش، کارشناس بازارهای نوظهور در BlueBay Asset Management، می‌گوید: «رشد تورم خیلی زیاد است، تقاضای داخلی خیلی زیاد است، واردات خیلی زیاد است. همه چیز در حال گرم شدن بیش از حد است.»

تیموتی اش ادعا می‌کند که نرخ‌های پایین بهره عمدتا به دلیل درک «غیرمتعارف» رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان از سیاست پولی است.

چرا اوضاع در ترکیه تغییر نمی‌کند؟

مقامات ترکیه از آنچه در حال وقوع است آگاه هستند و بارها از وضعیت موجود انتقاد کرده‌اند. با این حال، برخلاف وضعیت اکثر اقتصادهای پیشرفته دیگر، بانک مرکزی ترکیه مستقل از دولت نیست، به این معنی که رسیدگی به این مشکل برای آنها دشوار است.

اش توضیح داد: «اردوغان می‌تواند پول زیادی را برای عایق‌کردن بخش‌های خاصی از مردم، مانند بازنشستگان، کسانی که پرداخت‌های تأمین اجتماعی و کارمندان بخش دولتی دارند، صرف کند. او مطمئناً از بودجه برای کمک به کسانی که فکر می‌کند کلید پیروزی در انتخابات بودند استفاده خواهد کرد.»

حداقل دستمزد قانونی اخیرا در ترکیه با توجه به تورم سرسام‌آور دو برابر شده است. اما این خطر وجود دارد که او به تاکتیک‌های دیگری متوسل شود.

با این حال، اگر نظرسنجی‌ها پایین بماند و سیاست‌های اقتصادی آن تغییر نکند، چشم‌انداز بلندمدت دولت او تیره‌تر خواهد بود.

اش گفت: «پیش‌بینی وضعیت سخت است. اما این شرایط شدیدترین حالت ممکن در 20 سال گذشته خواهد بود. خطرات زیاد است، اردوغان چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.