کد مطلب: ۸۶۳۴۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۶ خط قرمز اقتصاد چین/ بزرگترین چالش‌های اقتصادی چینی‌ها کدامند؟

6 خط قرمز اقتصاد چین/ بزرگترین چالش‌های اقتصادی چینی‌ها کدامند؟

حکومت چین در طیفی از شاخص‌های اقتصادی از خطوط قرمز عبور می‌کند که ناشی از تقاضای ضعیف‌تر جهانی، پیامدهای قرنطینه دوران کووید و اقتصاد سیاسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : جمهوری خلق چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است که مسئول یک‌چهارم رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در این هزاره است - بنابراین حتی وقتی این کشور سرما می‌خورد، دنیا متوجه می‌شود.

به نقل از ویژوال کاپیتالیست ، در چند ماه گذشته شاهد انبوهی از اخبار اقتصادی بد برای چین بوده‌ایم که بهبود این کشور پس از همه‌گیری و رشد اقتصاد جهانی را به خطر انداخته است.

در این گزارش، به بررسی 6 شاخص مهم که به کندشدن اقتصاد چین اشاره می‌کنند، می‌پردازیم. داده‌ها از اداره ملی آمار چین، بانک خلق چین و اداره کل گمرک گرفته شده‌اند تا نشان دهند چه چیزی باعث تخطی از خطوط قرمز اقتصاد چین می‌شوند.

چین

تولید ناخالص داخلی

نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین از سال 1978، زمانی که این کشور در زمان دنگ شیائوپینگ روی خود را به بازار جهانی باز کرد، به طور متوسط 9 درصد بوده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که رشد در سه‌ماهه دوم سال 2023 به 0.8 درصد (سه‌ماهه به سه‌ماهه) کاهش یافته که ناشی از ضعف در سه‌ماهه سوم سال گذشته است. در ضمن، این معضلات شامل مخارج خرده‌فروشی و بخش مشکل‌دار املاک و مستغلات می‌شوند.

این موضوع به دلیل یک رقم قوی‌تر 2.2 درصدی در سه‌ماهه اول است که از تقاضای سرکوب‌شده در پایان قرنطینه‌های دوران کووید ناشی می‌شود.

تولید ناخالص داخلی چین 6.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که کمتر از نرخ 7.3 درصدی پیش‌بینی شده بود.

صادرات

صادرات چین در ژوئیه 14.5 درصد کاهش یافت که سومین ماه متوالی کاهش بود و به پایین‌ترین حد خود از فوریه 2020 رسید. در همین حال، واردات 12.4 درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده روحیه محتاطانه مصرف‌کننده است.

بر اساس گزارشات منطقه‌ای، صادرات به سه مشتری بزرگ چین یعنی اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به ترتیب 17.4 درصد، 15.1 درصد و 20.8 درصد کاهش یافت.

با این حال، یک نقطه روشن وجود داشت؛ صادرات به روسیه تحت تحریم 51.8 درصد افزایش یافت، اما این برای جبران روند نزولی کافی نبود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده

شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشور چین برای اولین بار از سال 2021 با کاهش سه درصدی قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، وارد ناحیه کاهش تورم شد. این کاهش در اقلام و خدمات خانگی، غذا و دخانیات، حمل‌ونقل و ارتباطات مشاهده شد.

در همین زمان، قیمت‌هایی که تولیدکنندگان برای محصولات صنعتی (PPI) پرداخت کردند، 4.4 درصد (سال به سال) کاهش یافت که دهمین ماه متوالی با رشد منفی بود.

بیکاری جوانان

در حالی که نرخ بیکاری در آگوست 2023 روی 5.3 درصد ثابت ماند که نسبت به 5.2 درصد در ماه قبل از آن اندکی افزایش یافته، این موضوع نشان‌دهنده ضعف جدی دولت در فراهم‌سازی اشتغال برای جوانان شهری 16 تا 24 ساله است.

در ماه جولای، نرخ بیکاری جوانان شهری به 21.3 درصد رسید، بالاترین رقم ثبت‌شده در این کشور که باعث شد اداره ملی آمار چین انتشارات آتی را به حالت تعلیق درآورد.

یوان در برابر دلار

با توجه به جریان اخبار بد اقتصادی، تعجبی ندارد که یوان چین در 16 آگوست 2023 در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود در 16 سال گذشته در معاملات آف‌شور سقوط کرده باشد.

در تلاش برای تثبیت ارز، بانک‌های بزرگ دولتی چین در حال خرید یوان در بازارهای پولی آف‌شور بودند. در همان زمان، اختلاف بین نرخ ارز ثابت تعیین شده توسط بانک خلق چین و نرخ آف‌شور به بیش از 1000 واحد پایه افزایش یافت.

وام

بر اساس آخرین ارقام ارائه شده توسط دولت، مردم پول کمتری را قرض کردند.

وام‌های جدید بانکی در ماه جولای به 346 میلیارد یوان کاهش یافت که از 3.05 تریلیون یوان در ماه قبل کاهش یافت. این پایین‌ترین میزان از اواخر سال 2009 بود.

قدم بعدی چیست؟

فارین افرز اخیرا مقاله‌ای با عنوان تحریک‌آمیز «پایان معجزه اقتصادی چین» منتشر کرده و استدلال می‌کند که مشکلات چین می‌تواند یک فرصت برای ایالات متحده باشد. برخی از چالش‌های اصلی چین شامل محدود کردن بخش فناوری، سقوط بازار املاک و مستغلات، بحران بدهی بزرگتر و کاهش جمعیت می‌شود.

اما به نظر نمی‌رسد مداخله دولت در مقیاس بزرگ، فراتر از تشویق مصرف‌کنندگان برای هزینه بیشتر و سرزنش رسانه‌های غربی باشد.

جای تعجب نیست که اعتماد مصرف‌کننده تا این حد پایین آمده است. حداقل عموم مردم اینطور فکر می‌کنند: دولت چین نیز انتشار آن را متوقف کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.