کد مطلب: ۸۶۳۷۸۱

کریدور هند بازی را در خاورمیانه تغییر می‌دهد؟/ نگاهی به روز دوم اجلاس سران گروه ۲۰

کریدور هند بازی را در خاورمیانه تغییر می‌دهد؟/ نگاهی به روز دوم اجلاس سران گروه 20

در اجلاس گروه 20 در دهلی نو اعلام شد که کریدوری که هند را به خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند، به‌عنوان چالشی برای جاه‌طلبی‌های اقتصادی چین تلقی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی : کریدور رونمایی شده در اجلاس سران گروه 20 که شامل هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، اسرائیل و اتحادیه اروپا می‌شود، به تقویت امور تجاری، عرضه منابع انرژی و بهبود حوزه دیجیتال کمک می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، گفت که این شبکه منعکس‌کننده دیدگاه بایدن برای «سرمایه‌گذاری‌های گسترده» است که ناشی از «رهبری موثر آمریکا» و تمایل به پذیرش سایر کشورها به‌عنوان شریک است.

او گفت که این زیرساخت‌های رشد اقتصادی را تقویت می‌کند، به گردهم‌آمدن کشورهای خاورمیانه کمک کرده و این منطقه را به‌عنوان یک «منبع چالش، درگیری یا بحران» و همین‌طور به‌عنوان قطبی برای فعالیت‌های اقتصادی در تاریخ اخیر معرفی می‌کند.

بایدن قصد دارد با معرفی واشنگتن به عنوان شریک و سرمایه‌گذار جایگزین برای کشورهای در حال توسعه در گروه G20، با فشار کمربند و جاده چین در زیرساخت‌های جهانی مقابله کند.

رهبر ایالات متحده در این مراسم اعلام کرد که این پیمان «فرصت‌های بی‌پایان» را برای استفاده از انرژی پاک، برق پاک و غیره و در راستای اتصال جوامع فراهم می‌کند.

ابتکار جدید هند؛ دروازه‌ای رو به اروپا

به نقل از الجزیره ، نارندرا مودی، نخست وزیر هند میزبان اجلاس سران، گفت: «امروز که چنین ابتکاری را جهت ارتباط بیشتر آغاز می‌کنیم، بذرهایی را برای نسل‌های آینده می‌کاریم تا رویاهای بزرگتری داشته باشند.»

مودی که از طریق یک مترجم صحبت می‌کرد، گفت: «تقویت ارتباط با همه مناطق یک اولویت کلیدی برای هند بوده است. ما معتقدیم که اتصال وسیله‌ای برای افزایش تجارت متقابل بین کشورهای مختلف نیست، بلکه اعتماد متقابل را نیز افزایش می‌دهد.»

«تغییردهنده بازی»

مقامات از این معامله به‌عنوان «تغییردهنده بازی» یاد می کنند. آنها می‌گویند این یک کریدور اقتصادی است که برای پیوند هند، خاورمیانه و اروپا طراحی شده است. این کریدور شامل خطوط راه‌آهن و کشتیرانی است که از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل می‌گذرد.

جزئیات در حال حاضر بسیار غیرشفاف است. اما مقامات آمریکایی و اروپایی که در آن جلسه حضور داشتند، از اعلامیه به عنوان یک تغییردهنده بازی و یک حرکت تاریخی استقبال کردند. آنها گفتند که این کریدور زمان تجارت بین هند و اروپا را 40 درصد کاهش می‌دهد. نماینده پکن در زمان اعلام این معامله حضور نداشت.

غایب آشکار در این جلسه چین بود. به نظر می‌رسد این یک طرح واضح برای رقابت با طرح زیرساختی عظیم کمربند و جاده چین است که در سال 2013 اعلام شد و برای اتصال آسیا، آفریقا و اروپا طراحی شده است. بنابراین، به نظر می‌رسد که این واقعا یک طرح تعادل است.

هند

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این اجلاس گفت که پروژه جدید شامل خطوط لوله برای برق، هیدروژن و راه‌آهن خواهد بود و به امنیت انرژی بین‌المللی کمک خواهد کرد.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در نشست سالانه این اتحادیه در دهلی نو به خبرنگاران گفت که این توافق به نفع کشورهایی با درآمد کم و متوسط در منطقه خواهد بود و نقش مهمی را برای خاورمیانه در تجارت جهانی ایجاد می‌کند.

مقامات ایالات متحده گفته‌اند که هدف از آن اتصال کشورهای خاورمیانه از طریق راه‌آهن و اتصال آنها به هند از طریق بندر بمبئی، کمک به جریان انرژی و تجارت از خلیج فارس به اروپا با کاهش زمان حمل، هزینه و مصرف سوخت است.

قرار بود یک یادداشت تفاهم برای این توافق بین اتحادیه اروپا، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده و سایر شرکای گروه 20 امضا شود.

فاینر گفت: «به نظر ما پیوند دادن این مناطق کلیدی یک فرصت بزرگ است.»

قدرت چین به سرعت در حال افزایش است، به طوری که بسیاری از کشورها نیاز به جایگزینی را احساس می کنند. البته پروژه جدید لزوما پروژه زیرساخت جهانی چین را که وجود مستقل خود را دارد، تضعیف نمی‌کند. هند بخشی از کمربند و جاده نبود، بنابراین این ابتکار به هند ارتباط برقرار می‌کند.

این موضوع را هم باید نظر داشت که اگر این کریدور به مرحله اجرا برسد بندر چابهار ایران هم که قرار بود نقطه اتصال هند به اروپا باشد کنار گذاشته خواهد شد.

به دلیل روابط نابه‌سامان هند و پاکستان هنوز بندر چابهار راهی برای ارتباط هند با افغانستان است. البته باید درنظر داشت که آیا بازار افغانستان برای هند آنقدر به صرفه است که این کشور متحمل هزینه‌های بیشتر شود و ار بندر چابهار استفاده کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.