کد مطلب: ۸۶۴۱۵۰

حذف دلار از معاملات جهانی چین و روسیه

حذف دلار از معاملات جهانی چین و روسیه

مدیر بخش آسیایی شماره یک وزارت خارجه روسیه گفت: دلارزدایی از تجارت روسیه و چین عملا کامل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گئورگی زینوویف، مدیر بخش آسیایی شماره یک وزارت خارجه روسیه با اشاره به حذف دلار از بازار جهانی روسیه و چین گفت: سهم دلار آمریکا در تسویه حساب‌های متقابل بین کشورهای همسایه طی دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

زینوویف اظهار کرد: سهم ارزهای ملی در پرداخت‌های روسیه و چین با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است و در ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد بود و اکنون از ۸۰ درصد فراتر رفته است.

وی افزود: حجم مبادلات روبل-یوآن در بورس مسکو (MOEX) مدت‌ها پیش از دلار-روبل پیشی گرفته است.

به گفته زینوویف، کسب‌وکارهای روسی و چینی به سرعت از ارزهای «سمی» غربی دور می‌شوند و روبل و یوان را به‌عنوان روشی مطمئن‌تر و ایمن‌تر برای پرداخت انتخاب می‌کنند.

این دیپلمات خاطرنشان کرد که مسکو و پکن ابزارهای حیاتی را توسعه داده‌اند تا تسهیل تمام معاملات لازم را تا حد امکان ممکن کنند، علیرغم بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی بین‌المللی که به‌طور قابل توجهی بر موسسات مالی و توانایی آنها برای عملکرد موثر تاثیر می‌گذارد.

این تغییرات نشان دهنده دور شدن روسیه از مبادلات ارزی کشورهای غیردوست در پس زمینه تحریم‌هاست. در اوایل سال جاری، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت که این کشور دیگر به دلار اعتماد ندارد و آن را ابزاری کاملا غیرقابل اعتماد خواند.

اظهارات زینوویف در آستانه هشتمین مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک روسیه بیان شد. بیشتر بحث‌ها در این رویداد سالانه بر دادوستد، تجارت و سرمایه‌گذاری متمرکز خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.