کد مطلب: ۸۶۶۲۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا نرخ تورم در عربستان کاهش یافت؟

چرا نرخ تورم در عربستان کاهش یافت؟

داده‌های رسمی در عربستان نشان می‌دهند که تورم در این کشور به دلیل ثبات نسبی قیمت‌ها، به 2 درصد در ماه اوت در مقایسه با 2.3 درصد در ژوئیه رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره کل آمار عربستان سعودی، یکی از عوامل موثر در کاهش تورم این کشور، کاهش قیمت اثاثیه، لوازم خانگی و هزینه‌های نگهداری بوده که در آگوست نسبت به جولای 0.3 درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهند که قیمت پوشاک و کفش در مدت مشابه 0.3 درصد کاهش یافته، در حالی که هزینه‌های مربوط به رستوران‌ها و هتل‌ها افزایش جزئی 0.6 درصدی داشته است.

به نقل از عرب‌نیوز ، در مقابل، قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در ماه اوت نسبت به جولای 0.7 درصد افزایش یافت که عمدتا ناشی از افزایش 0.8 درصدی هزینه‌های اجاره است.

این گزارش نشان می‌دهد که تورم عربستان سعودی به صورت سالانه 2 درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتا به دلیل رشد اجاره‌بهای واقعی مسکن است که 10.8 درصد با افزایش همراه بوده.

عربستان

سخنگوی مرکز ملی آمار عربستان سعودی گفت: اجاره‌بها به دلیل اهمیت نسبی بالای آن در سبد مصرفی عربستان با وزن 21 درصد، محرک اصلی نرخ تورم در آگوست 2023 بود.

علاوه بر این، این گزارش خاطرنشان کرد که هزینه‌های غذا و نوشیدنی در ماه اوت سالانه 0.4 درصد افزایش یافته که عمدتا ناشی از افزایش قیمت شیر، محصولات لبنی و تخم‌مرغ است که رشد 5.9 درصدی را نشان می‌دهد.

در همین ماه، قیمت رستوران‌ها و هتل‌ها 2.7 درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل افزایش 2.1 درصدی قیمت خدمات پذیرایی بود.

چرا کاهش نرخ تورم در عربستان قابل تامل است؟

توانایی عربستان سعودی برای حفظ نرخ تورم در زمانی برجسته می‌شود که بسیاری از کشورهای جهان به دلیل نبود اطمینان اقتصادی با افزایش قیمت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به عنوان مثال، در بریتانیا، در حالی که نرخ تورم شروع به بروز نشانه‌هایی از کند شدن کرده است (با نرخ سالانه 6.8 درصد در جولای 2023)، طبق گزارش مجلس عوام ملت اروپا، نرخ تورم نسبتا بالا باقی می‌‌ماند.

در اوایل ماه جاری، صندوق بین‌المللی پول از توانایی عربستان سعودی برای حفظ میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده به‌رغم فشارهای تورمی که سایر کشورها با آن مواجه هستند، تمجید کرد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین چشم‌انداز مالی کوتاه‌مدت عربستان را که ناشی از تلاش‌های متنوع‌سازی اقتصادی آن در راستای همسویی با اهداف مشخص‌شده در چشم‌انداز 2030 است، مثبت ترسیم کرد.

در همین حال، مرکز ملی آمار عربستان سعودی در گزارش دیگری فاش کرد که شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان سعودی در ماه آگوست نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.3 درصد کاهش داشته است.

این مقام گفت که کاهش شاخص قیمت عمده‌فروشی این کشور ناشی از کاهش قیمت مواد شیمیایی اساسی است که 18 درصد کاهش یافت.

قیمت محصولات کشاورزی و شیلات در ماه آگوست سالانه 2.3 درصد کاهش یافت. همچنین هزینه محصولات فلزی، ماشین‌آلات و تجهیزات 1.1 درصد کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار عربستان سعودی، شاخص قیمت عمده‌فروشی در ماه آگوست نسبت به جولای 0.9 درصد کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.