کد مطلب: ۸۶۷۸۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز کشاورزی ۲۰۲۳ از نگاه فائو/ ایران مصرف‌کننده عمده گندم باقی می‌ماند

چشم‌انداز کشاورزی 2023 از نگاه فائو/ ایران مصرف‌کننده عمده گندم باقی می‌ماند

گزارش چشم‌انداز حوزه کشاورزی 2023 تا 2032 OECD-FAO، ارزیابی کلی از روند 10ساله تولید، مصرف و واردات و صادرات کالاهای این بخش ارائه داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این گزارش یک تلاش مشترک بین OECD و FAO است که با جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های آماری توسط کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی تهیه شده.

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی که طی دو سال گذشته تجربه شده، نگرانی‌هایی را در مورد امنیت غذایی جهانی ایجاد کرده است. چشم‌انداز امسال نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌های کود می‌تواند منجر به افزایش قیمت مواد غذایی شود.

مدل‌سازی OECD-FAO Aglink-Cosimo از بازده تولید در حال حاضر امکان جداسازی هزینه‌های کودهای معدنی اصلی مورد استفاده از سایر نهاده‌های تولید را فراهم می‌کند. بر اساس این ویژگی جدید، یک تحلیل سناریو تخمین می‌زند که به ازای هر یک درصد افزایش قیمت کود، قیمت کالاهای کشاورزی 0.2 درصد افزایش می‌یابد.

این افزایش برای محصولاتی که از کودهای شیمیایی به عنوان نهاده مستقیم استفاده می‌کنند نسبت به محصولات دامی که به‌طور غیرمستقیم از کود استفاده می‌کنند، قابل توجه‌تر است؛ به استثنای تولید طیور و گوشت خوک که به شدت به خوراک ترکیبی وابسته است. اگرچه این سناریو بر ارتباط بین کودها و کالاهای کشاورزی متمرکز است، اما نوسانات در قیمت انرژی، بذر، نیروی کار و ماشین‌آلات نیز بر قیمت مواد غذایی تأثیر می‌گذارد.

چشم‌انداز امسال با ترکیب روش‌های تحلیلی برای محاسبه تلفات و ضایعات غذا، تخمین‌های بهبودیافته‌ای را برای مصرف مواد غذایی ارائه می‌دهد. آنها در برنامه‌هایی از قبیل کاهش ضایعات غذایی سرانه در سطح خرده‌فروشی و مصرف‌کننده و کاهش تلفات مواد غذایی در زنجیره‌های تولید و عرضه تا سال 2030 مشارکت دارند.

پیش‌بینی‌ها تحت تاثیر جنگ

پیش‌بینی‌های ارائه شده، چشم‌انداز دهه آینده را بر اساس کاهش میانگین رشد اقتصادی از 2.7 درصد به 2.6 درصد ترسیم می‌کنند. همچنین، قیمت انرژی در سال 2023 قبل از از سرگیری افزایش آهسته تا سال 2032 کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها شامل ارزیابی‌های کوتاه‌مدت از تأثیر [فدراسیون روسیه] است. اما هیچ ارزیابی از تحولات میان‌مدت در منطقه در حال حاضر قابل ارائه نیست. در مقابل این پس‌زمینه، پیش‌بینی‌های جهانی از روند میان‌مدت عرضه، تقاضا، تجارت و قیمت کالاهای اصلی کشاورزی و ماهی تنها اندکی از پیش‌بینی‌های سال گذشته منحرف شده است.

با این وجود، جنگ همچنان به فقدان قطعیت‌ها درباره قیمت مواد غذایی، انرژی و نهاده می‌افزاید. در آغاز جنگ، کاهش در دسترس بودن غلات و کودها یک نگرانی عمده برای بازارهای جهانی بود. یک سال بعد، مشکلات عرضه به لطف اجرا و گسترش بعدی طرح غلات دریای سیاه بهبود یافته است.

وضعیت سرمایه‌گذاری در فناوری، زیرساخت و آموزش اساساً نسبت به پیش‌بینی‌های سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است. به این ترتیب، رشد کل تولیدات کشاورزی جهانی باید 1.1 درصد در سال باقی بماند. بیشتر این رشد در کشورهای با درآمد متوسط و کم رخ خواهد داد. چشم‌انداز ارائه شده، دسترسی گسترده‌تری به نهاده‌ها را نشان می‌دهد، اگرچه اگر افزایش قیمت‌های انرژی و نهاده‌های کشاورزی (مانند کودهای شیمیایی) از سر گرفته شود، این امر باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که می‌تواند به تورم قیمت مواد غذایی و ناامنی غذایی بیشتر منجر شود.

نکات این گزارش در مورد ایران

کشورهای شمال آفریقا و غرب آسیا مانند مصر، ترکیه و ایران با مصرف سرانه بالایی از مصرف‌کنندگان عمده گندم باقی خواهند ماند.

پنج واردکننده بزرگ غلات- چین، عربستان سعودی، ایران، ترکیه و ایالات متحده - تقریباً 67 درصد از تجارت جهانی را جذب می‌کنند که انتظار می‌رود سهم چین تا سال 2032 به 40 درصد برسد.

پیش‌بینی می‌شود علاوه بر چین و نیجریه، گروه پنج واردکننده بزرگ در سال 2032 شامل فیلیپین، اتحادیه اروپا و ایران باشد که به طور کلی تا سال 2032، 25 درصد از واردات برنج جهانی را به خود اختصاص خواهند داد.

افزایش تولید داخلی در چندین کشور دیگر از جمله ایران، فدراسیون روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ویتنام و به‌ویژه کشورهای آمریکای لاتین، احتمالاً رشد واردات گوشت آنها را در میان‌مدت کاهش خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.