کد مطلب: ۸۶۸۹۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برای رفع تنش بین آمریکا و چین/ کارگروه اقتصادی و مالی تشکیل می‌‌شود؟

برای رفع تنش بین آمریکا و چین/ کارگروه اقتصادی و مالی تشکیل می‌‌شود؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دو گروه جدید آمریکا و چین را برای مسائل اقتصادی راه‌اندازی می‌کند که هدف آن ایجاد ارتباط منظم بین دو اقتصاد بزرگ جهان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بیانیه‌ای، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که این دو گروه در زمینه روابط اقتصادی آمریکا و چین «به طور منظم با یکدیگر ملاقات خواهند کرد» و به یلن و معاون نخست وزیر چین، هه لیفنگ گزارش خواهند داد.

وزارت دارایی چین همتای خزانه‌داری برای کارگروه اقتصادی است، در حالی که بانک خلق چین همتای آن برای گروه کاری مالی خواهد بود.

به نقل از رویترز ، تشکیل این گروه‌ها به دنبال سفر یلن به پکن در ماه ژوئیه، جایی که او با سایر مقامات ارشد دیدار کرد تا پس از سال‌ها وخامت روابط، ارتباطات خود را در مورد مسائل اقتصادی و مالی برقرار کنند، تشکیل شد.

روابط آمریکا و چین در سال های اخیر بر سر طیفی از مسائل؛ از تجارت و وضعیت تایوان گرفته تا ادعاهای گسترده چین در دریای چین جنوبی و فشار مداوم آمریکا علیه نفوذ فزاینده چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، تیره شده است.

اما اعضای ارشد دولت بایدن گفته‌اند که به دنبال مدیریت این تنش‌ها هستند و رویارویی با چین هدف آنها نیست.

یلن در توییتر X (توییتر) گفت که این گروه‌های کاری به عنوان انجمن‌های مهمی برای برقراری ارتباط با منافع و نگرانی‌های آمریکا، ترویج رقابت اقتصادی سالم بین دو کشور با شرایط برابر برای کارگران و کسب‌وکارهای آمریکایی و پیشبرد همکاری در زمینه چالش‌های جهانی عمل خواهند کرد.

آمریکا و چین

وی افزود: «هدف سفر من به چین ایجاد یک کانال ارتباطی بادوام بین دو اقتصاد بزرگ جهان، مطابق با راهنمایی‌های رئیس جمهوری بایدن پس از دیدار با رئیس جمهوری شی در بالی بود. این حیاتی است که ما صحبت کنیم، به‌ویژه زمانی که مخالفیم.»

تنش‌های روابط آمریکا و چین از کجا شروع شد؟

در ماه فوریه، زمانی که نیروهای آمریکایی بالنی را که واشنگتن می‌گفت پکن برای جاسوسی در قلمرواش استفاده می‌کرد، سرنگون کرد، روابط آمریکا و چین به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسید.

چین این اتهام را رد کرد و گفت که این بالن یک کشتی هوایی غیرنظامی است که برای تحقیقات هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و «از مسیر برنامه‌ریزی شده خود بسیار منحرف شده است».

این اپیزود پس از سفر سال گذشته نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان انجام شد که او را به بلندپایه‌ترین سیاستمدار آمریکایی تبدیل کرد که از جزیره‌ای که پکن به عنوان قلمرو خود در بیش از دو دهه گذشته می‌داند، بازدید کرده است.

اهداف کارگروه اقتصادی میان آمریکا و چین

وزارت دارایی و بانک مرکزی چین هر دو بیانیه‌هایی مبنی بر تأیید تأسیس کارگروه‌های اقتصادی و مالی صادر کردند، اما جزئیات کمی را به جز بیان اینکه هدف آنها تقویت ارتباطات و همکاری در مورد این موضوعات است، ارائه کردند.

یک مقام ارشد خزانه‌داری گفت که یلن به مقامات چینی تاکید کرده است که ایالات متحده از این گروه‌ها برای ارتقای همکاری با چین در چالش‌های جهانی، از جمله بازسازی ساختار بدهی برای اقتصادهای در حال توسعه و آسیب‌دیده، تامین مالی آب و هوا و تلاش‌های مبارزه با پولشویی، استفاده خواهد کرد.

ایجاد این دو کارگروه همچنین به دنبال توافق جینا ریموندو، وزیر بازرگانی با مقامات چینی در ماه اوت برای ایجاد یک گروه کاری برای کنترل صادرات ایالات متحده با هدف توضیح سیاست‌های ایالات متحده صورت گرفت.

وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه در سال‌های گذشته نشست‌های سالانه گفت‌وگوی استراتژیک و اقتصادی با چین برگزار کردند، اما این مجمع در سال ۲۰۱۷ پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، به پایان رسید و رویکردی تقابل‌آمیزتر با چین را در واشنگتن آغاز کرد که منجر به جنگ بین آمریکا و چین و وضع تعرفه‌های طولانی‌مدت شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.