کد مطلب: ۸۷۱۰۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران انرژی در آلمان / روسیه چگونه به اقتصاد ژرمن‌ها آسیب زد؟

بحران انرژی در آلمان / روسیه چگونه به اقتصاد ژرمن‌ها آسیب زد؟

اقتصاد ژرمن‌ها با چالش‌های جدی مواجه شده و بحران انرژی در آلمان در این شرایط نقش داشته است اما اکنون برخی تصمیمات که در سال‌های رونق گرفته شدند نیز زیر سوال رفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از جنگ روسیه و اوکراین، بحران انرژی در آلمان چالش‌هایی را برای این کشور ایجاد کرده است. در حالی که در بیشتر این قرن، اقتصاد این کشور زبانزد تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. آلمان یکی پس از دیگری به موفقیت‌های اقتصادی دست می‌یافت به گونه‌ای که بر بازارهای جهانی محصولات گران‌قیمت مانند خودروهای لوکس و ماشین‌آلات صنعتی مسلط شد. آلمان به قدری به بقیه جهان کالا می‌فروخت که نیمی از اقتصاد از طریق صادرات کار می‌کرد.

در آن‌ سال‌ها، مشاغل فراوان بود و خزانه مالی دولت با غرق شدن سایر کشورهای اروپایی در بدهی افزایش یافت و کتاب‌هایی در مورد آنچه کشورهای دیگر می‌توانستند از آلمان بیاموزند نوشته شد. اما دیگر این‌چنین نیست.

آسیب بحران انرژی در آلمان به اقتصاد این کشور

به نقل از یورونیوز ، اکنون آلمان بدترین اقتصاد بزرگ توسعه‌یافته جهان است و صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا انتظار دارند امسال رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد.

این وضعیت، به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین و از دست رفتن گاز طبیعی ارزان‌قیمت مسکو شکل گرفته. این موضوع، شوک بی‌سابقه‌ای برای صنایع انرژی‌بر آلمان بوده است.

ضعف عملکرد ناگهانی بزرگترین اقتصاد اروپا موجی از انتقادات، دست‌نوشته‌ها و بحث‌ها را در مورد ایجاد کرده است.

هزینه‌‍‌های انرژی حامل بیشترین ضرر به اقتصاد آلمان

کریستین کولمان، مدیر عامل شرکت بزرگ آلمانی Evonik Industries AG گفت که اقتصاد آلمان در خطر «صنعت‌زدایی» است زیرا هزینه‌های بالای انرژی و فقدان هرگونه اقدام دولت در مورد سایر مشکلات مزمن، کارخانه‌های جدید و مشاغل پردرآمد را به کشورهای دیگر فرستاده است.

کولمان از دفتر خود در طبقه 21 در شهر اسن آلمان غربی به نمادهای موفقیت قبلی در منطقه صنعتی تاریخی دره روهر اشاره می‌کند؛ منظور او دودکش‌های کارخانه‌های فلزی، انبوه زباله‌های معادن زغال سنگ، نفت عظیم BP، پالایشگاه و تاسیسات گسترده تولید مواد شیمیایی Evonik هستند که اکنون بسته شده‌اند.

اقتصاد آلمان

این روزها، منطقه معدن سابق نمادی از انتقال انرژی است که پر از توربین‌های بادی و فضای سبز است

کولمان گفت، از دست دادن گاز طبیعی ارزان روسیه که برای تامین انرژی کارخانه‌ها مورد نیاز است، «به طرز دردناکی به مدل کسب و کار اقتصاد آلمان آسیب زد.»

پس از اینکه روسیه صادرات بیشتر گاز خود را به اتحادیه اروپا قطع کرد، دولت آلمان از Evonik خواست که نیروگاه زغال سنگ دهه 1960 خود را از چند ماه دیگر فعال کند.

این شرکت در حال تغییر از نیروگاه به دو ژنراتور گازسوز است که بعداً می‌توانند با هیدروژن کار کنند؛ زیرا برنامه‌هایی برای خنثی‌شدن کربن تا سال 2030 وجود دارد.

یک راه حل مورد بحث: سقف قیمت برق صنعتی با بودجه دولت

یک راه حل مورد بحث در این رابطه، تعیین سقف قیمت برق صنعتی با بودجه دولت برای عبور اقتصاد از گذار انرژی‌های تجدیدپذیر است.

این پیشنهاد را رابرت هابک معاون صدراعظم که از حزب سبزها است مطرح کرده اما شخص اولاف شولز صدراعظم از حزب سوسیال دموکرات و شریک طرفدار ائتلاف تجاری و عضو دموکرات‌های آزاد، با آن مخالف است. کارشناسان محیط زیست نیز می‌گویند که این امر اتکا به سوخت‌های فسیلی را طولانی‌تر می‌کند.

کولمان موافق آن است: «تصمیمات سیاسی اشتباهی بود که در درجه اول بر این هزینه‌های بالای انرژی تأثیر گذاشت. اکنون، کارگران آلمانی باید با این صورت‌حساب درگیر شوند.»

قیمت گاز تقریباً دو برابر سال 2021 است. این موضوع به شرکت‌هایی آسیب می‌زند که برای تولید شیشه، کاغذ و پوشش‌های فلزی مورد استفاده در ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها، باید شیشه یا فلز را در 24 ساعت شبانه‌روز داغ و مذاب نگه دارند.

اختلاف بر سر قیمت‌گذاری انرژی در آلمان

با این حال، نزاع میان دولت ائتلافی بر سر سقف قیمت انرژی و قانونی که منع ساخت کوره‌های گاز جدید را حذف می‌کند، رهبران تجاری را خشمگین کرده است.

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ می‌گوید آلمان در یک «دهه طلایی» رشد اقتصادی در سال‌های 2010-2020 از خود راضی شد. اشمیدینگ، که آلمان را در تحلیلی تأثیرگذار در سال 1998 «مرد بیمار اروپا» نامید، معتقد است که امروزه با توجه به بیکاری پایین و بودجه قوی دولت، این برچسب بیش از حد به اقتصاد آلمان می‌آید.

اشمیدینگ گفت مهمترین گام فوری، پایان دادن به تردیدها و بحث‌ها در مورد قیمت انرژی است. او گفت که هر سیاستی که انتخاب شود، «در حال حاضر کمک بزرگی به اقتصاد آلمان می‌کند؛ البته اگر دولت بتواند به سرعت روی آن توافق کند تا شرکت‌ها بدانند که در حال انجام چه کاری هستند و به جای تأخیر در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری، بتوانند بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.